S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så kan det vara. Jag hade för mig att cylindrarna var symmetriska...
skruvarna skall du bara kunna komma åt från den sidan är inåt.

Hmm ja de tänkte jag inte på men jag tror jag vill ha det komplett ändå och nu är ju cylindern inköpt och formad för min nyckel så ska se om allt passer när jag är hemma igen.

tack alla !

Uppdatering: Den nya låskolven löste problemet och är nu återmonterad. Tack alla för hjälpen!!

- Har läst igenom tråden och inte riktigt funnit de svar jag söker.
Mitt dörrlås; jag stoppar in nyckeln för att låsa eller låsa upp. Då känns det som om jag har fel nyckel, det går inte att vrida, vare sig till höger eller vänster. Om jag lirkar med nyckeln 0,5 - 1,0 mm fram och tillbaks, så släpper det och det går att vrida hur bra som helst, inga problem. Detta gäller både från in- och utsida.......och med olika nycklar (som passar låset).
Problemet har funnits i flera år men nu börjar det bli besvärande.

Frågan: Var ligger felet, kistan, cylindern eller något annat ?

Jag misstänker att det är två/tre fel som samverkar;
- slitna nycklar
- slitna låscylindrar
- eventuellt dåligt smörjda låscylindrar.

Nycklar slits när man har dom tillsammans med andra nycklar mm samt när man för in/ut nyckeln i cylindern.
Låscylindrar slits av o-/fel-smöjda cylindrar och av smutsiga nycklar.

Det du beskriver beror antingen på sliten låscylinder där understiften har nötts ner eller slitna nycklar men det kan även vara en kombination av båda.
Det som händer när du drar ut nyckeln är att understiften kommer lite högre upp vilket behövs om nycklar eller understift är slitna.
Det kan även bero på att det kommit in smuts i låscylindern vilket är vanligt med tiden eller om de smorts med felaktigt medel.
Det kan även bero på en förskjutning av nyckeldelning som kan uppstå av en felinställd nyckel kopieringsmaskin men det det är för långsökt.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Strykollon: så har jag bara fått med kopierade nycklar och från start. Men aldrig med originalnycklar.

Att man är tvungen att dra ut nyckeln en liten bit för att kunna vrida alltså

”Originalnyckeln” och kopiorna kan vara rätt placerade i kopiatorn, däremot kan det ha varit en sliten nyckel som kopierades.
Bästa ”kopieringen” är den där gamla nyckeln’s kodning läses av (fysiskt eller instansade/ingraverade koden på nyckeln) och sedan skapas nya ”originalnycklar” från koden, denna ”kopiering” görs oftast inte i ”nyckelbarer” utan hos riktiga låssmeder.

Edit: förtydliga andra meningen.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag får tillägga att jag inte stått för de kopieringar där jag stött på detta fenomen. Jag anlitar bara riktiga låssmeder för bra kvalité på både jobb och ämne

När vi köpte vårt hus så fanns det ett flertal nycklar (ca tio stycken), någon ”original” å flera kopior (antagligen från nyckelbarer).
Vissa nycklar fungerade bättre i vissa cylindrar å andra nycklar fungerade bättre i andra cylindrar. Vi bytte ganska tidigt spanjoletten i altandörren till en med låscylinder, vi gick till el låssmed som läste av koden på våra nycklar och gjorde en ny cylinder och några nya nycklar. Utav dom gamla nycklarna var det bara två som fungerade i den nya cylindern, å dom nya nycklarna fungerade sådär i dom gamla cylindrarna.

När vi bytte ytterdörrar så bytte vi cylindrar, köpte cylindrar till alla dörrar förutom altandörren eftersom vi ska byta den i framtiden.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
- Tack ska ni ha för tips, råd och engagemang, pojkar!
Jag har i huset två nycklar, med till synes riktigt instansade nummer.
De är ganska slitna i sina tandrader, särskilt på ett ställe.
Av alla svar att döma, så är det nycklarna som är problemet.
Jag skall emellertid plocka ur låscylindrarna och tvätta dem och blåsa ur gammal skit
och felaktig (!) smörjmedel :oops:.

Följfrågor; Vad är kännetecknande för en riktig Låssmed? Skall de vara certifierade och ackrediterade?
Var på Hisingen i Göteborg, finner man en sådan?

”Riktig” låssmed är en som ”bara” håller på med lås å låstillbehör etc.
Här är en av många firmor i Göteborg som skapar nya nycklar istället för att kopiera,
https://www.gbglas.se/butiken/

Tex bauhaus har en ”nyckelbar” där dom kan kopiera nycklar med där blir kopian minst lika dålig som ”originalet”. Det finns även ”nyckel- & klackbarer”, där är det också bara kopior som görs.

S Strykollon skrev:
- Tack ska ni ha för tips, råd och engagemang, pojkar!
Jag har i huset två nycklar, med till synes riktigt instansade nummer.
De är ganska slitna i sina tandrader, särskilt på ett ställe.
Av alla svar att döma, så är det nycklarna som är problemet.
Jag skall emellertid plocka ur låscylindrarna och tvätta dem och blåsa ur gammal skit
och felaktig (!) smörjmedel :oops:.

Följfrågor; Vad är kännetecknande för en riktig Låssmed? Skall de vara certifierade och ackrediterade?
Var på Hisingen i Göteborg, finner man en sådan?
Normalt rengör man med ett av fabrikanten godkänt medel t.ex assa låsspray, det sker genom att man tillför lite medel och sedan för in och ur nyckeln samt vrider lite och torkar därefter av nyckeln och upprepar tills det inte längre blir så smutsigt i pappret när nyckeln torkas av.
Du ska aldrig blåsa tryckluft eller liknande som trycker in smuts där den inte ska vara.
Om nycklarna är väldigt slitna så är nog resten ganska slitet det med, kanske är det dags att se över alla lås.
Det flesta låssmeder med en butik är seriösa medans en som egentligen lagar skor kanske inte är duktiga på lås och nycklar, däremot kan man inte säga något generellt då det finns skomackare/klackbarer som är duktiga.
En bra nyckel görs efter nyckeldelning med en maskin som kodar en ny nyckel istället för att göra en kopia av en gammal nyckel.
Certifiering och ackrediterade kan bli lite skevt då det måste framgå vem som certifierar osv och varför, det har förekommit att mindre seriösa hävdat både certifiering och auktorisering där de certifierat och auktoriserat sig själva.
I låssmedsbranschen så förekommer auktorisering via SLR (Sveriges Lås och Säkerhetsleverantörers Riksförbund) men det gäller bara de som väljer att vara med i förbundet och betala avgiften alltså SLR auktoriserar medlemmar, det är ingen riktig auktorisering som länstyrelsen utfördar för det finns inte i branschen.
Det som finns för att bevisa kunskap är gesällbrev eller mästarbrev men det man kan fråga för att veta att man får rätt hjälp är om de är licensierade av tillverkaren t.ex ASSA, Dorma, Kaba osv. en licensierad låssmed ska ha den utbildning och kunskap samt utrustning som krävs för att arbeta med produkten.
Alla som går utbildningar och licensieringar får diplom som många låssmeder skyltar med, själv har jag några kartonger med alla möjliga diplom från utbildningar genom åren.
Om du är osäker på om något företag är licensierade så går det alltid att ringa tillverkaren och fråga.
Det flesta låssmeder tillverkar nycklar med datorstyrda nyckelmaskiner där kalibrering kontrolleras efter fasta kontrollpunkter enligt licensavtalen.

Demmpa Demmpa skrev:
När vi köpte vårt hus så fanns det ett flertal nycklar (ca tio stycken), någon ”original” å flera kopior (antagligen från nyckelbarer).
Vissa nycklar fungerade bättre i vissa cylindrar å andra nycklar fungerade bättre i andra cylindrar. Vi bytte ganska tidigt spanjoletten i altandörren till en med låscylinder, vi gick till el låssmed som läste av koden på våra nycklar och gjorde en ny cylinder och några nya nycklar. Utav dom gamla nycklarna var det bara två som fungerade i den nya cylindern, å dom nya nycklarna fungerade sådär i dom gamla cylindrarna.

När vi bytte ytterdörrar så bytte vi cylindrar, köpte cylindrar till alla dörrar förutom altandörren eftersom vi ska byta den i framtiden.
När ett nytt hus köps så vet du aldrig om du erhållit samtliga nycklar ofta får man de som finns lätt tillhands men kanske inte svärmors nyckel osv.
Ni gjorde rätt som bytte låscylindrar till nya nycklar för det är enda sättet att vara säker (jag gissar att ni inte behöll den gamla låsningen), det kan även uppstå problem med ersättning från försäkringsbolag om man råkar ut för en stöld där nyckel används.
Angående nya låscylindrar och gamla nycklar så är det inte ovanligt att man gör en viss förändring i låscylindrarna för att tillåta större toleranser, väldigt vanligt i äldre assa låssystem för annars skulle befintliga nycklar inte passa.

Det tog några år innan vi bytte låsen, vi är husets andra ägare, döttrarna hade var sin nyckel, hemtjänsten hade tre nycklar.
Några av fönsterna gick ganska enkelt att få upp utan att det blev några skador/märken, altandörren gick att bryta upp utan att det skulle bli några märken. Slagporten till vidbyggda garaget gick att slita upp utan att det syntes några skador efteråt, å det var en vanlig innerdörr mellan garage & källare.

Så vi kände att det inte var direkt någon idé att byta låscylindrarna innan vi säkrade upp annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.