Vilket jag har sakt hela tiden..

Fråga till "Stringfellow Hawke" eller någon annan som ersatt 2002 evo med dorma: passar dormas slutbleck "precis" som ersättare för assas 1487-3 slutbleck? eller måste jag snickra till dörren?

/Fredda

Så sant frohike. Utbyte. Du har nog bäst kunskap om assa-evo-cirkusen...

Vill precis som fredda_p också veta om dorma är ett alternativ -och så priset. Samt om de har/planerar lås med stolpe och så slutbleck i matt mässing.

Har i alla fall skrivit riktigt brev till SSF och den dörrtillverkare som gjort dörrar till mitt hus och bett de arbeta för att vi ska få byta /uppgradera felaktiga låshus. Blir nog ngt till brev ikväll.

Är det någon som kan beskriva exakt vilken förbättring assa infört på de uppgraderade låshusen?

Hur vet man om man har ett lås med problemet?

Jag har just fått installerat en ytterdörr med ett Assalås, märkt 2002.

Kan man på något sätt se om problemet finns?

Alla Evo märkta 2002, 410, 411, 882 på stolpen UTOM de som är märkta med orange dekal "uppgraderad säkerhet" är sårbara. (Dvs i stort sett alla som allaredan är monterade.)
http://www.assa.se/inside/index.php?cid=13302

Sårbarheten kan utnyttjas om låset sitter i en dörr med springa större än ca 2mm mellan låshus och slutbleck. (Troligen de flesta.) Isåfall är det möjligt att spårlöst peta in regeln och göra dörren olåst. Instruktion om hur man kollar dörrspringan och beställer petskydd.
http://www.assa.se/inside/?id=10629

Har man alltså en dörr som sluter tätt som ett kassaskåp kan man fortsätta sova lugnt.

Glömde... Om man kan se... Inte utanpå vad jag förstår. Efter texten i artikeln ur SvD 7 okt kan man väl gissa att allt som är tillverkats före 7 oktober definitivt var av gamla varianten.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1844009.svd

Fråga dörrleverantören om din dörr har uppgraderat lås eller förstör ett bladmått genom att föra in det vid hakregeln. Åker regeln in är låset sårbart.

Version 14 är den nya serien, ryktet säger att knappen problemet är åtgärdat på denna...men vi får väl se hur vida det stämmer.

fredda_p skrev:
Fråga till "Stringfellow Hawke" eller någon annan som ersatt 2002 evo med dorma: passar dormas slutbleck "precis" som ersättare för assas 1487-3 slutbleck? eller måste jag snickra till dörren?

/Fredda
Nytt slutbleck men det passade i min karm i alla fall. En trä-karm från "Bor-dörren". Kan kolla vad Assas slutbleck hette när jag kommer hem.

Nu satsar Assa Abloy på att flytta en fabrik från västbanken som det har varit klagomål på länge. De försöker väl ta tillfället i akt att få bort fokus på deras kassa lås...

Är det någon som beställt ASSA:s fullösning, hur länge får man vänta på den?

Har två dörrar med låset hemma, den ena går det inte in ett A4-papper i springan på, men den andra var värre :-(

Har precis idag beställt lösningen, justerade mina karmar så att en femkrona går in och mätte/beställde därefter. Får se hur det ser ut när grejorna kommer :/

Jag beställde i onsdags förra veckan. Fortfarande har inget kommit. Vet nån hur man justerar karmavståndet på Bor-dörren?Vad jag ser så finns inga skruvar för att göra detta.

/Klein

Jag skrev för övrigt även ett mail till assa och talade om att det var ju vänligt av dem att åtgärda felet temporärt, men att jag undrar när jag får nya lås, eftersom om jag hade velat ha en dörr med plåtbleck på, så hade jag köpt det. Jag har inte fått svar ännu... Däremot tänker jag inte ge mig utan fortsätta spela dum tills de ger mig en fullvärdig produkt, där viker jag inte en tum...

Mailade följande till ASSa idag.

"
Hej.

Tyvärr sitter det ASSA 2000 Evo lås i dörrarna jag köpt till mitt nybyggda hus. Jag är inte intresserad av att ha lås till mitt hus som går att manipulera på detta enkla sätt som sprids på internet. Se bifogad länk:

http://www.youtube.com/watch?v=kvrkLMUiYqM

Att sätta en stor ful plåtskena är som att ge Alvedon till en cancersjuk, det botar inte sjukdomen men gör att det blir lite bättre för en stund.

Låset är forfarande helt värdelöst med brytskyddet monterat. Enda skillanden är att inbrottet istället nu lämnar lite spår efter sig.

I nuläget kan ju vem som helst vandra in i mitt hem och plocka allting jag äger utan ett spår.

Hur gör jag för att reklamera mina två lås? Jag vägrar att ha dessa lås till mitt hus. "

PS. Jag har även mailat till Diplomatdörrar och hört mig för hur de kan hjälpa mig att få nya lås till mina dörrar.

En lösning är annars att byta ut sin befintliga 2000/2002 låskista mot en uppdaterad 2002 låskista från Assa. Jag beställde en sådan, kostade ca 700 kr och då slipper jag byta slutbleck med som jag annars får göra på Dorma 9132. Levtid 1 dag.

Att Assa själva inte står för denna kostnad tycker jag däremot är under all "svordom" kritik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.