163 126 läst ·
810 svar
163k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Jag fick svar från ASSA:
---
Hej Jens!
Den informationen vi på support har fått är att vi erbjudet det kostnadsfria skyddet samt att inga låskistor kommer att bytas ut.
Med vänlig hälsning
Helpdesk
ASSA AB
---
Jag var väl sådär nöjd med det svaret och skickade istället följande:
---
Då ber jag dig (vem du nu är) att vidarebefordra detta till någon chef.
Jag har inte betalat tusentals kronor för att köpa nya lås som jag ska
behöva permanent montera en ohyggligt ful plåt framför en stor del av
dörrspringan på. Jag har köpt ett lås som enligt uppgift varit nummer
ett på marknaden. Funktion och estetik i kombination är viktigt för
mig och det är därför jag valt just denna produkt. Om det då visar sig
att marknadsföringen som ASSA gjort och påstått att låset gör mer än
det sedan visar sig klara av så är det definitivt något ni måste
åtgärda.
Jag tycker att mitt krav på fungerande låskistor är minst sagt rimligt
när jag köpt en produkt som är undermåligt testad.
MVH
/Jens
---
Fortsättning följer...
---
Hej Jens!
Den informationen vi på support har fått är att vi erbjudet det kostnadsfria skyddet samt att inga låskistor kommer att bytas ut.
Med vänlig hälsning
Helpdesk
ASSA AB
---
Jag var väl sådär nöjd med det svaret och skickade istället följande:
---
Då ber jag dig (vem du nu är) att vidarebefordra detta till någon chef.
Jag har inte betalat tusentals kronor för att köpa nya lås som jag ska
behöva permanent montera en ohyggligt ful plåt framför en stor del av
dörrspringan på. Jag har köpt ett lås som enligt uppgift varit nummer
ett på marknaden. Funktion och estetik i kombination är viktigt för
mig och det är därför jag valt just denna produkt. Om det då visar sig
att marknadsföringen som ASSA gjort och påstått att låset gör mer än
det sedan visar sig klara av så är det definitivt något ni måste
åtgärda.
Jag tycker att mitt krav på fungerande låskistor är minst sagt rimligt
när jag köpt en produkt som är undermåligt testad.
MVH
/Jens
---
Fortsättning följer...
Tro det eller ej, ASSA ringde bara timmar efter att jag hade mailat mitt tjuriga mail ovan. Det blev ca 10 minuter där jag förklarade att jag ger fasen i hur många standardtester de gjort när det de facto är så att deras lås är helt värdelöst. Jag sade att "ni har ju faktiskt marknadsfört låset som det bästa på marknaden som ska tåla allt". Då svarade han "nej, det har vi inte, vi har bara sagt att det ska hålla för de tester som är genomförda". Han sågar alltså deras egen produktutveckling.
Han sa även: "om man ser det rent juridiskt så har vi fullgjort vår plikt genom att stoppa tillverkningen eftersom varan inte är behäftad med fel". Jag talade om att "juridiskt" nog är ett ganska relativt begrepp som han kan glömma, jag går inte med på den definitionen.
Han tyckte de hade gjort mer än de behövde genom att "erbjuda kostnadsfri lösning"... Jag skrattade högt åt hans estetikförstörande plåtbit. "Hur vet du hur den ser ut" sa han. "För att jag har beställt den på er hemsida där den finns på bild" blev mitt svar.
Kontentan blev att jag skulle montera skyddet och därefter höra av mig igen om jag inte var nöjd, så nu får de (och jag...) någon vecka att vässa argumenten...
Han sa även: "om man ser det rent juridiskt så har vi fullgjort vår plikt genom att stoppa tillverkningen eftersom varan inte är behäftad med fel". Jag talade om att "juridiskt" nog är ett ganska relativt begrepp som han kan glömma, jag går inte med på den definitionen.
Han tyckte de hade gjort mer än de behövde genom att "erbjuda kostnadsfri lösning"... Jag skrattade högt åt hans estetikförstörande plåtbit. "Hur vet du hur den ser ut" sa han. "För att jag har beställt den på er hemsida där den finns på bild" blev mitt svar.
Kontentan blev att jag skulle montera skyddet och därefter höra av mig igen om jag inte var nöjd, så nu får de (och jag...) någon vecka att vässa argumenten...
Att skälla på dom tror jag inte kommer hjälpa tyvärr. De har väldigt klara direktiv på vad deras åtgärd på problemet är. Jag kommer skriva ett brev och försöka få de att stå för den uppdaterade låskistan i efterhand. Detta tror jag tyvärr kommer vara rent ödsleri med tid, men jag kommer göra det av ren principsak.
Blev också upp ringd en timme efter mitt mail. Fick samma svar som Yens att dom har klarat man tester så då är det ok. Han sa också att med det nya skyddet tar det över 10 minuter att få upp dörren och då är det ok. Ska bli kul att se när alla får sina plåtbitar och ska testa om det fortfarande går att öppna. Undra hur dom kommer att hantera det om någon lyckas få upp dörren på under 10 minuter. Skickar dom ut gratis hänglås eller?
Jag ser med spänning framemot repotaget imorgon. Uppdrag granskning har ganska vassa grävande journalister.
Jag hoppas det leder till en folkstorm utan dess like.
Ett säkerhetsföretag som har en sådan taskig attityd mot sina kunder ska bojkottas.
Jag kommer aldrig att handla någoting som har med ASSA att göra. Jag har fått samma standardsvar som andra på mitt klagomål över att ett brytskydd skulle vara lösningen på problemet. Det kommer att se förjäkligt ut.
Det är ju bara att om några månader när den uppdaterade versionen kommer ut se till att de lås man har kärvar och jäklas, vilket ett av mina två lås redan gör så att man får de reklamerade den vägen.
Jag hoppas det leder till en folkstorm utan dess like.
Ett säkerhetsföretag som har en sådan taskig attityd mot sina kunder ska bojkottas.
Jag kommer aldrig att handla någoting som har med ASSA att göra. Jag har fått samma standardsvar som andra på mitt klagomål över att ett brytskydd skulle vara lösningen på problemet. Det kommer att se förjäkligt ut.
Det är ju bara att om några månader när den uppdaterade versionen kommer ut se till att de lås man har kärvar och jäklas, vilket ett av mina två lås redan gör så att man får de reklamerade den vägen.
Med tanke på ASSA´s senaste delårsrapport, borde de skämmas att vara så knussliga när det gäller berättigade reklamationer:
http://www.assaabloy.com/Web/Apps/I...nguage=SV&portletId=5532&pressrelease=1261858
http://www.assaabloy.com/Web/Apps/I...nguage=SV&portletId=5532&pressrelease=1261858
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag ringde idag och beställde det fula brytskyddet som man får pga deras usla konstruktion. Det vore ju bingo för skurkarna att hacka sig in på ASSA och komma över adresserna till alla som meddelat att de har de dyrkbara låsen.
Hur var det, löste de problemet med borrmallarna som var på drift förra gången? Annars har man ju fortfarande inte acceptabelt skydd.
Hur var det, löste de problemet med borrmallarna som var på drift förra gången? Annars har man ju fortfarande inte acceptabelt skydd.