JPM skrev:
T-järn som fästs i låskista känns inte riktigt bra. Skruvarna är korta och att slå av dom ska inte vålla några problem... T-järn som fästs ovanför kistan är heller inte bra. Får du tag i järnet så fläker du upp träet...
Just, fast då har vi tydliga spår efter åverkan, och det är i alla fall jag intresserad av. Jag vill däremot inte komma hem till ett länsat hus som ser ut som det är upplåst med nyckel... Det är trivialt att ta sig in i mitt hus, bara man inte drar sig för att slå sönder något.

F
Stringfellow Hawke skrev:
Bytte min Evo 2002 till en Dorma 9132 så nu känns det genast bättre. Dorman känns gedignare men ger då samtidigt ett lite hårdare intryck, det låter lite mer när låskolven slår över och lite mer motstånd i vredet...

Jag är i alla fall nöjd att slippa oroa mig för inbrott utan åverkan...
Vad kostar en Dorma 9132 ?

Passade dorma med dörrskylt o.s.v. som passade med ASSA? Man vill ju gärna ändå behålla allt det andra.

Är det någon som frågat vad försäkringsbolaget säger om villahemförsäkringen när detta lås är monterat? Godkänt av SSF men fortfarande en vidöppen dörr.

MathiasS skrev:
Är det någon som frågat vad försäkringsbolaget säger om villahemförsäkringen när detta lås är monterat? Godkänt av SSF men fortfarande en vidöppen dörr.
Det ska inte vara några problem eftersom det var godkänt när du monterade det. Och mig veterligen är det fortfarande godkänt. Men de kommer aldrig att få förnyat godkännande när det gamla gåt ut. Det är fortfarande ett bra lås om din dörr är överfalsad

JPM skrev:
Det ska inte vara några problem eftersom det var godkänt när du monterade det. Och mig veterligen är det fortfarande godkänt. Men de kommer aldrig att få förnyat godkännande när det gamla gåt ut. Det är fortfarande ett bra lås om din dörr är överfalsad
Överfalsad? Vad betyder det? Utformad så att hakregeln inte syns?

MathiasS skrev:
Överfalsad? Vad betyder det? Utformad så att hakregeln inte syns?
Ja, du ser ingen dörrspringa, och följdaktligen kan dörren bara öppnas utåt.

Gilgo skrev:
Passade dorma med dörrskylt o.s.v. som passade med ASSA? Man vill ju gärna ändå behålla allt det andra.
fsn: Vet inte, jag fick den.

Gilgo: Jag bytte bara låskista och slutbleck, resten (cylindrar, vred, etc) passade. Tydligen nån standard dom bygger efter.

Dorma hade samma problem med sina hakregellås, och fick skjuta på sin satsning. Om dom hade hunnit ut på marknaden så hade dom varit i samma situation som ASSA. Allt enligt deras säljare på skydds mässan. Skulle nog satsat på CarlF om jag nu skulle byta eller evt "nya" 2000, då ja tycker Dormas lösning både är "oskön" och designlös.

Dormas lösning bygger ju på Assas 7787 lås. Dvs den gamla hakregeln. Vet inte om jag skulle välja "nya" 2000 då det fortfarande inte har bättre kvalité än det "gamla"
Dormas lösning må va "fulare" men det bygger på väl beprövade modulsystemet från assa. något som faktiskt va bra från däras sida.

JPM skrev:
Du ska inte tro att allt är så lätt som det ser ut. Om man bortser från gamla 5 stiftscylindrar som inte har någon säkerthet att tala om. Prova en Kaba, Evva eller Assa Twin så har du och göra en stund
Nä, jag skrev inte att det var lätt, bara att det går, såg tex idag på ett youtubeklip där ngn tog 30 min på sig att dyrka upp ett tillhållarlås av typen där nyckeln har "taggar" åt båda sidor ("kassaskåpslås")..Såg väldigt avancerat ut, han byggde efterhand upp en nyckel mha olika långa stift han bytte på sin "dyrk"...men assas hakregellås faller ju under kategorin "gammal 5-stiftscylinder" i svårighetsgrad så länge man "kommer åt" via springan mellan dörr och karm

A
Det spelar ingen roll hur bra/ dåligt lås man har -Huvudsaken är att man har ett bättre lås än grannen..

Att man dyrkar kassaskåp är inget udda. Tvärt om mycket vanligt. Finns ett fåtal personer i sverige som kan kalla sig kassaskåpstekniker. Dessa personer kan på många olika sätt dyrka dessa lås.

PST skrev:
Nä, jag skrev inte att det var lätt, bara att det går, såg tex idag på ett youtubeklip där ngn tog 30 min på sig att dyrka upp ett tillhållarlås av typen där nyckeln har "taggar" åt båda sidor ("kassaskåpslås")..Såg väldigt avancerat ut, han byggde efterhand upp en nyckel mha olika långa stift han bytte på sin "dyrk"...men assas hakregellås faller ju under kategorin "gammal 5-stiftscylinder" i svårighetsgrad så länge man "kommer åt" via springan mellan dörr och karm
Ja inget är "kassaskåpssäkert"... Men det finns olika kvaliteter på skåp och lås. Och tro mig de flesta värdeskåp som måste nödöppnas borras upp. Det finns många skitlåscylindrar ute, men Assa, Kaba och Evva har en säkerhet som är lite högre. De flesta lås som dyrkas upp är Yale och gärna av äldre modell. Behöver en låssmed öppna en låst dörr i Sverige så är det inte dyrken som åker fram...

Öhh... Kan vi inte hålla oss enbart till de felkonstruerade låskistorna..? ;)

Jag har i alla fall 1st assa 2002, 1st 410 och 1st 411. Skruvade isär dem och vad ser jag om inte att låskistans konstruktion på allihopa tillåter hakregeln att röra sig ut och in helt oberoende av cylindern.
Alltså kan cylindern vara låst och kolven kan köras ut och in om man bara kommer åt att flytta ett litet stift en bit in i låshuset. -Och det är alltså detta man löst så elegant och gör så lätt på den berömda filmen...

Jag anser att 1) Låskistorna är felkonstruerade från början och borde gå att reklamera.

2) Assa handlar bedrägligt när de i tidningsannonsen skriver att säkerhetsproblemet gäller entredörrlåset 2000 evo -när det faktiskt ÄVEN gäller dörrlåsen 410, 411 och 882. Vilket ju medges på http://www.assa.se/inside/index.php?cid=13302&ssel=136

3) Buggfixen som assa lanserat är visserligen snabb -men otillräcklig. Den ger inte tillräcklig styrka utan förhindrar enbart spårlösa inbrott. Ungefär som om man skulle låsa med hasp och så tejpa över med säkerhetstejp...
Assa säljer evo-låsen med ord som "mycket starkt", "kopplande förband" och "extrem inbrottspåverkan" -då ska låsningen med installerad buggfix också ha dessa egenskaper.

Jag tänker ialla fall skriva brev till först och främst assa. Sedan tillverkaren av de dörrar jag har samt grannsamverkan samt villaägarnas riksförbund och den rikstäckande låskedja där jag handlat. (Blir mycket det där.. Puh...)

Kravet måste vara att alla som har en av de berörda låskistor ska få möjlighet att byta /uppgradera/ modifiera och alltså "bygga bort" denna svaghet. Kan andra också ta på sig att skriva???
Skriva till assa, på andra forum, sprid filmen så folk får se hur enändigt enkelt det är, klaga hos bostadsrättsföreningen, konsumentvägledare, försäkringsbolag, plus, företagets säkerhetschef eftersom dessa lås finns i nästan alla dörrar som satts in de senaste åren osv osv. Kanske en liten folkstorm kan hjälpa oss få rätt att byta ut dessa felaktiga varor som ju faktiskt kostat en hel del att köpa in. Grrr. :mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.