imported_Benno>> Mig veterligen har det aldrig vart någon borrmall på drift. Den jag har vart i kontakt med som har vart från branchen är en tabell och ett hålkort, inget jag någonsin har använt eftersom det bara har vart att mäta.
Är borrmallen ingen raketforskning utan är man normalt teknisk så listar man ut hur det funderar

Därimot var en liga från om jag inte mins fel öststaterna som borrade några lås i Sthlm 6-10 st vad jag vill minnas. dessa gubbar greps. Det som hände efter det var att alla Nya lås på marknaden måste ha borrskydd. Vilket man såklart kan "Köpa" till för 2002. Dormas nya lås ar det som standard.
Men den gången så drog man inte tillbaka några lås utan tog bara fram den härdade plåten.

Att man drog tillbaka hela 2002 serien förra gången va på grund av de vanliga kvalitétsmissarna..

imported_Benno skrev:
Jag ringde idag och beställde det fula brytskyddet som man får pga deras usla konstruktion. Det vore ju bingo för skurkarna att hacka sig in på ASSA och komma över adresserna till alla som meddelat att de har de dyrkbara låsen.
Hur var det, löste de problemet med borrmallarna som var på drift förra gången? Annars har man ju fortfarande inte acceptabelt skydd.
Sidan där man beställer är ju inte ens krypterad (https). USCH!

wendtan skrev:
Jag kan för övrigt tillägga att Dormas 9132 låskista finns inte för leverans någonstans ifrån förrän tidigast om en månads tid. Modellen är helt ny.
Stringfellow: Var köpte du din låskista ifrån?
Jag fick en prototyp genom "kontakter".

frohike skrev:
imported_Benno>> Mig veterligen har det aldrig vart någon borrmall på drift. Den jag har vart i kontakt med som har vart från branchen är en tabell och ett hålkort, inget jag någonsin har använt eftersom det bara har vart att mäta.
Är borrmallen ingen raketforskning utan är man normalt teknisk så listar man ut hur det funderar

Därimot var en liga från om jag inte mins fel öststaterna som borrade några lås i Sthlm 6-10 st vad jag vill minnas. dessa gubbar greps. Det som hände efter det var att alla Nya lås på marknaden måste ha borrskydd. Vilket man såklart kan "Köpa" till för 2002. Dormas nya lås ar det som standard.
Men den gången så drog man inte tillbaka några lås utan tog bara fram den härdade plåten.

Att man drog tillbaka hela 2002 serien förra gången va på grund av de vanliga kvalitétsmissarna..
He he, jo det har funnits en fin borrmall. En polis visade en journalist i Mälardalen hur de hade borrat upp låskistor. Jornalisten publicerade en exakt kopia i tidningen, det var bara att klippa ut och borra.... Gissa hur glada Assa blev...

Somsakt ingen borrmall på villovägar utan en glad Journalist eller vad man skall kalla det samt något polisen har tatt i beslag. kan tyvärr inte säga hurvida det är en branschborrmall eller en egen då jag ej har sett denna bild och den har inte cirkulerat bland låsföretag i någon stor utsträckning.. Men så mycket kan jag säga att branschens egna mall är ett vanligt hålkort där man har 2 axlar med en brytpunkt samt en enkel översättingstabell..

Vilket svamlande från VDn... :(

Kanske lika bäst att beställa 'lösningen' till de 3 EVOlåsen vi har i väntan på en ev. bättre/riktig lösning..

estwing skrev:
vad hände med uppdrag granskning?
har assa 2002 låset....
får precis emellan en 5-krona...

mvh
snickar estwing
Vågar nästan slå vad att VD´n får foten nu. Har man inte skött sitt jobb så får man gå till Arbetsförmedlingen. Hej då Herr VD! Bye bye!

Hemsidan ligger nere nu, många oroliga efter inslaget.....

Haha vilket skönt inslag.. Blir kul att se vad som kommer å sker nu..

frohike skrev:
Somsakt ingen borrmall på villovägar utan en glad Journalist eller vad man skall kalla det samt något polisen har tatt i beslag. kan tyvärr inte säga hurvida det är en branschborrmall eller en egen då jag ej har sett denna bild och den har inte cirkulerat bland låsföretag i någon stor utsträckning.. Men så mycket kan jag säga att branschens egna mall är ett vanligt hålkort där man har 2 axlar med en brytpunkt samt en enkel översättingstabell..
Nej den mallen var inte för branschen, men Assa reagerade häftigt på den...

Det tråkiga är att Assa vill påskina att deras lösning på järn är bra. Detta är inte speciellt svårforcerat, och sedan är dörren öppen igen...

Vitsen med ett bra lås är att tjuven ska ha så mycket problem att han avstår då risken för upptäckt är stor.

Sedan finns det massor med människor som har hela sin baksida "olåst"....

Jag tror att vi har ett ASSA 2000, om jag inte minns fel, samma "hak-funktion" som Evolution.
Är vårat lås lika kört, kasst, värdelöst, skräp, många namn kan sättas på låset.

Tur att man har larm.... :)

det här med avstånd är ju löjligt !!! det är hur enkelt som helst att slå in en kil o öka avståndet flera milimeter, även på en bra monterad dörrkarm.

nån som har koll på vilka låskistor som är med i EVO serien?
dom pratar ju bara om EVO serien, men låsena heter ju nått i stil med 2000 & 2002 m.m.

FredrikR skrev:
Vilket svamlande från VDn... :(

Kanske lika bäst att beställa 'lösningen' till de 3 EVOlåsen vi har i väntan på en ev. bättre/riktig lösning..
Jag tyckte han sköte sig bra.
självklrt kan han inte sitta i TV o säga vadsomhelst. om han så mycke som ympar fel sak så blir det ju mång miljard förlust för ASSA, dom vill inte råka ut för att behöva återkalla alla lås.

Ja bra om man är aktieägare kanske, men knappast bra för oss som har låsen, vi de sk. kunderna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.