4 858 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Åskledare när man sätter upp solceller?
Det är även ett annat överspänningsskydd då mot om dom är separerade från varandra.
Men kollar man på solcellsanläggningar så är det en försumbar mängd som är anslutna till en åskledare. Jag tycker inte jag läst om något fall där blixten slagit ner i en solcellsanläggning heller och skapat problem. Nu läser jag dock inte alla nyheter kring solcellsanläggningar.
Men kollar man på solcellsanläggningar så är det en försumbar mängd som är anslutna till en åskledare. Jag tycker inte jag läst om något fall där blixten slagit ner i en solcellsanläggning heller och skapat problem. Nu läser jag dock inte alla nyheter kring solcellsanläggningar.
Jo, mellan eller grov va?Purre skrev:
Det är även ett annat överspänningsskydd då mot om dom är separerade från varandra.
Skador på VR o paneler verkar förekomma och jag har fått rådet att absolut installera överspänningsskydd på DC-sidan av fd installatör som jag köpte lite materiel av.
Han hade sett en del såna fall där det saknades och åskan tagit sig in.
Men att då sätta ihop åskledare med paneler och i förlängningen växelriktaren känns som det kommer öka risken för skador på en eller båda delar.K karlmb skrev:
Om jag nu skulle våga mig på en kommentar så är den att har du inte även utan solelanläggningen tänkt dig ett konventionellt åskskydd, "åskledare" ska du inte ge dig in på det pga den. Att få till det så det blir bra och har någon större verkan är inget att göra på en höft. Det är även oftast ganska kostsamt.K karlmb skrev:
Däremot är det vettigt att sätta lämpliga överspänningsskydd både på AC och DC sidan det kan man kalla lite av standard 1A och med vettig verkan. Att utjämna stativ och paneler med omformaren är som nämnts vettigt av skälet att isolationsövervakningen ska kunna fungera.
Tanken är att ge åskan en lätt väg utanpå huset ner i marken. Men samtidigt ha en trängre väg in igenom huset för potentialutjämningens skull.Purre skrev:
Det hela kompletteras med en förbättrad potentislutjämning även mellan jorden(spettet) och VRs jordanslutning och övriga elsystemen i förlängningen.
Det skillnad i potential som drar till sig åska så om jag minimerar den med 2 ledare , en ytte o en inre så bör det bara vara bra i förebyggande syfte.
Jag ska ju ha Ö-drift dessutom så bra kontakt med jord är ju bara bra även där.
Jag har inte hört talas om att fastigheter med extra jordtag är mer drabbade av blixten än andra, tvärtom verkar det ju vara så man skyddar större byggen numera, kopplar in varje våningen via plattans armering i liknande.
Hmm, jo men vi har funderat på att skaffa ett konventionellt åskskydd. Det som talar emot är en del berg intill, med kraftledningar på, som det brukar slå ned i.GK100 skrev:
Om jag nu skulle våga mig på en kommentar så är den att har du inte även utan solelanläggningen tänkt dig ett konventionellt åskskydd, "åskledare" ska du inte ge dig in på det pga den. Att få till det så det blir bra och har någon större verkan är inget att göra på en höft. Det är även oftast ganska kostsamt.
Däremot är det vettigt att sätta lämpliga överspänningsskydd både på AC och DC sidan det kan man kalla lite av standard 1A och med vettig verkan. Att utjämna stativ och paneler med omformaren är som nämnts vettigt av skälet att isolationsövervakningen ska kunna fungera.
Det som talar för att det hänt många gånger att man sett det slå ned i intilligande sjön bara något tiotal meter ut. Vi sitter trots allt högre upp än nere i sjön, men i kanten av den.
Min tanke går ungefär så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade upp detta med att jorda systemet på mer än en punkt, sk flerpunktsjordning.
Igen en anglosaxisk produktion men den blev så fint översatt via AI-läget att jag blev intresserad:
https://voltage--disturbance-com.tr...r_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sge
Alternativet är det vanliga enkelpunktsjordning:
https://voltage--disturbance-com.tr...r_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sge
Det verkar bara vara bra om man har flera jordspett i sin anläggning när den är lite större.
Jag har rätt stort system på tomten och med en spett nere i sjön längst ut, ett nytt nu då intill bostadshuset med solceller o batterier i mitten, och elnätets inkommande jord i andra ytteränden i garaget, så skulle min jord bli en fint distrubuerad flerpunktsjording!
Igen en anglosaxisk produktion men den blev så fint översatt via AI-läget att jag blev intresserad:
Det verkar bara vara bra om man har flera jordspett i sin anläggning när den är lite större.
Jag har rätt stort system på tomten och med en spett nere i sjön längst ut, ett nytt nu då intill bostadshuset med solceller o batterier i mitten, och elnätets inkommande jord i andra ytteränden i garaget, så skulle min jord bli en fint distrubuerad flerpunktsjording!
Det är inget du har direkt nytta av om du nu vill ordna konventionell åskledare. Gör du det så kosta på korrekta (antal) nedledare och bind ihop runt byggnaden det gäller och gärna några radiella utlöpare också. Sen kan du då också integrera dina takinstallationer, stativ osv i åskskyddsystemet. Det du varit inne på med isolationsövervakning kan du då låta hanteras den vägen och strunta i förbindningen stativ och omformare som inte ger något då snarare en väg till problem om det blir skarpt läge.K karlmb skrev:Kollade upp detta med att jorda systemet på mer än en punkt, sk flerpunktsjordning.
[länk]
[länk]
Du menar att använda jordlinan in från näraliggande åskspett in igenom källarväggen enbart för potentialutjämning och isolationsövervakning och skippa den vanliga potentialutjämningen, 6 mm2 som går tillsammans med DC ner igenom huset?GK100 skrev:
Det är inget du har direkt nytta av om du nu vill ordna konventionell åskledare. Gör du det så kosta på korrekta (antal) nedledare och bind ihop runt byggnaden det gäller och gärna några radiella utlöpare också. Sen kan du då också integrera dina takinstallationer, stativ osv i åskskyddsystemet. Det du varit inne på med isolationsövervakning kan du då låta hanteras den vägen och strunta i förbindningen stativ och omformare som inte ger något då snarare en väg till problem om det blir skarpt läge.
Ja, det skulle kännas bättre!
Och sen precis, låta metallskenorna utgöra själva rutnätet uppe på taket. Jag har tom en överbliven 1m stång för marknätstv som skulle kunna bli "toppantenn" med ett spjut så man säkrar var åskan går in ordentligt. (Hmm, fast den sitter ju ordentligt fastskruvad i en takstol...kanske bättre att sätta ett spjut på skenorna för solcellerna iaf)
Enda problemet som jag ser nu är att det tyvärr bara blir möjligt med en bra nedledare med spett på ena sidan av huset, på den andra siden finns en altan av stenblock så det går inte bra att komma ner med nånting i marken där. Jag kan ju satsa på en lite fetare nedledare kanske, typ 25 mm2 koppar även om det kommer att kosta några hundra.
Du får tänka lite i symmetrier när det gäller hur och var du drar ledare och sätter spetsar för åskskyddet. Håll ledningar utefter nock och ned utefter takets begränsningslinjer. Om du binder in dina takstativ mm gör även det i ett antal punkter och inte för få. Låt sen bli 6 mm2 ledaren den passar om du inte gör skydd som du tänkt göra.K karlmb skrev:Du menar att använda jordlinan in från näraliggande åskspett in igenom källarväggen enbart för potentialutjämning och isolationsövervakning och skippa den vanliga potentialutjämningen, 6 mm2 som går tillsammans med DC ner igenom huset?
Ja, det skulle kännas bättre!
Och sen precis, låta metallskenorna utgöra själva rutnätet uppe på taket. Jag har tom en överbliven 1m stång för marknätstv som skulle kunna bli "toppantenn" med ett spjut så man säkrar var åskan går in ordentligt. (Hmm, fast den sitter ju ordentligt fastskruvad i en takstol...kanske bättre att sätta ett spjut på skenorna för solcellerna iaf)
Enda problemet som jag ser nu är att det tyvärr bara blir möjligt med en bra nedledare med spett på ena sidan av huset, på den andra siden finns en altan av stenblock så det går inte bra att komma ner med nånting i marken där. Jag kan ju satsa på en lite fetare nedledare kanske, typ 25 mm2 koppar även om det kommer att kosta några hundra.
Du verkar ligga bra till med ledningar högre upp på åsen och sen sjön neranför som en ekvipotentialyta. Man kan grovt se omgivningen som olika seriekopplade kondensatorer med olika egenskaper och där spänningen som totalladdningen ger fördelas olika. Så i ditt fall kanske du ligger i "skugga" sett till olika inhomogeniteter elfältet påverkas av och som slutligen triggar blixturladdningen. Det brukar talas om "kanaler" som förlöpare till punkter där urladdnimgen kan komma ske.
Så ska du göra sån lösning gör det bra och vettigt annars kan det bli så att du istället retar Tor att slå. Nu blir det lite hönan-ägget eftersom om du får nedslag kommer du då klara dig bra tack vare anläggnimgen men hade du duckat i slänten kanske inget hänt.
Klicka här för att svara