Peter2400 Peter2400 skrev:
Om man skulle gjuta egna marksten 40mm tjocka, så går det åt 3 säckar grovbetong/kvm
kostnad ca 140:- ganska dålig timpeng på att göra egna, och resultatet blir garanterat sämre
än att köpa färdiga.
Fast hur mkt skulle det kosta om du gjorde dina egna klinkerplattor då? Räcker det med 3000 /m2?

Har liknande problem. Efter 3 år har nu ogräs / gräs (från slänt) exploderat i hur fort det växer. Det är mixat långa växter och korta. Och de korta måste man gräva bort då roten inte följer med...

Ytan jag har är anlagd med 0-16 så nu är det mycket "jord" pga diverse skit som landat på den genom åren.

Jag vill asfaltera om jag hittar pengarna. Det är 450 kvm totalt...

Måste nuvarande ogräs grävas bort eller kan allt grovt skrapas av maskin sedan asfaltera ovanpå?

Någon med tips på asfalterare södra 08? Har förra året fått offert på ca 190 kr / kvm på färdig yta.

hsd
Det var några engelska asfaltläggare som var billiga .'...

legion legion skrev:
Jag asfalterade vår uppfart på ca 60 kvm för drygt 15 år sen. Det gick på 10k inkl. underarbete, alltså 166:-/m2.
Tyckte det var dyrt då men inser nu att det nog inte var det. Ingen aning vad asfalt kostar idag:thinking:
Snarare tokbilligt också för tio år sedan om det gjordes by the book.

T TPettersson skrev:
Hej,
Hoppas jag lägger in detta under rätt rubrik, annars ber jag om ursäkt och hoppas Admin flyttar.

Vi har en uppfart framför huset på ca 300 kvm.
Idag ligger där grus, det har varit så sedan huset byggdes 2016.
Nu håller jag på att bli tokig på allt ogräs som växer där.
Det växer snabbare än jag hinner rensa, så det är dags att göra något.

Jag och frugan har funderat på olika alternativ, och vill kolla om ni har några tips och ideér.
1. Lägga marksten - ca 1 000 kr per kvm inklusive underarbete (rimligt?)
2. Gjuta med någon form av markbetong - ca 600 kr per kvm (rimligt?)
3. Asfaltera - här har vi ingen prisuppgift. Någon som vet vad som är rimligt.

Några andra alternativ vi inte har tänkt på?
Tacksam för tips och råd då det rör sig om mycket pengar att lägga ut.
Markduk hjälper inte mot ogräs (möjligtvis första säsongen ). Ogräset kommer uppifrån och rotar sig i fogorna hur mycket du än säkrar upp underifrån. Lösningen är mönstrad betong, då finns inga fogar för ogräset att rota sig i. Kostar en del (ungefär som plattsättning), men lönar sig i slutändan. Snyggt är det också. https://www.varggropensbygg.se/monstrad-betong/

• Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
L larsa_n skrev:
Skrev detta i nån annan tråd för ett tag sen.. men nåt att utgå ifrån
Jag betalade 440 kr/m2 inkl allt. En garageuppfart på 95 m2 i Linköping. I det ingick också att riva bort en stubbe och göra underarbetet på en carport om 15 m2. Fick vänta ett halvår på att maskinerna var lediga, men lätt värt det sett till jobbet de gjort. Offerterna jag tog in låg mellan 400-600 kr/m2
Vilket företag gjorde jobbet? Bor i området och smider liknnade planer..

B BroderEmil skrev:
Vilket företag gjorde jobbet? Bor i området och smider liknnade planer..
Det var asfaltsgruppen.. för 6 år sen var de väl lite mindre men förhoppningsvis är de fortfarande bra
En före och några efter bilder.. ser mycket bra ut än idag

• En uppfart leder till en garageport. Träd, häck och spridda blommor syns. Bostadshus och soptunnor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfart med stenplattor, asfalt, hus, fönster, tegelvägg, häck, klar himmel.
    Skapa konto
  • Asfalterad uppfart, garage, bil, solsken, häck, hink, presenning, skugga, dagtid.
    Skapa konto
  • Parkering och garage vid hus, soligt väder, delvis öppen garagedörr, svart bil, satellitantenn på vägg.
    Skapa konto
  • Asfalterad uppfart, mörk bil, tegelstenar, häck, soligt väder, murad kantsten, husfasad, avfallskärl, grönt gräs, uteplats.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.