K karlmb skrev:
Är det någon som reflekterat över de helt astronomiska priserna som verkar råda för marksten. 150 kr/m2 är ju inte ovanligt
Hur är det möjligt att den kostar mer än importerad klinker av hög kvalitet?
I mitt tycke skulle den kosta omkring 20 kr/m2..sedan tillkommer ju mkt arbete också.
Kan svaret vara att betong är dyrt? Våra plattor är 8 cm tjocka, det blir betydligt större volym än klinker om man tänker så :-) (Påstår mig inte ha svaret)

K karlmb skrev:
Är det någon som reflekterat över de helt astronomiska priserna som verkar råda för marksten. 150 kr/m2 är ju inte ovanligt
Hur är det möjligt att den kostar mer än importerad klinker av hög kvalitet?
I mitt tycke skulle den kosta omkring 20 kr/m2..sedan tillkommer ju mkt arbete också.
En klinker är 6-12mm tjock. En marksten som ska tåla lätt biltrafik, minst 50mm tjock. Där är väl en del av förklaringen.

V vectrex skrev:
En klinker är 6-12mm tjock. En marksten som ska tåla lätt biltrafik, minst 50mm tjock. Där är väl en del av förklaringen.
Jo men det är ju skillnad på material. En klinkerplatta tillverkas ju inte av billig betong utan lera som måste brännas och glaseras och fraktas hit.

Eriksgatan
Borde inte vara särskilt besvärligt att gjuta egen marksten. Stora silikonformar? Då kan man tillsätta färger, guldflakes, porcelain eller vad man vill för att få ett eget uttryck på den. Medan den härdar avger den härlig värmeenergi. Någon som har testat?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Min svåger har hemgjutna stenar vid sitt hus, gjort av tidigare ägare och är väl helt ok så det är nog görbart

hsd
Ett litet problem med stenar/plattor, förutom att underlaget måste vara hårt och jämt soplattorna inte spricker när man kör bil där, är ogräs i springorna mellan plattorna

Lite off-topic kanske, men vårt hus är ca 3 år gammalt.
Skulle vi ha rätt att använda ROT-avdrag för betong/asfalt/sten arbetet?

5 år efter färdigställande är det som gäller

T TPettersson skrev:
Lite off-topic kanske, men vårt hus är ca 3 år gammalt.
Skulle vi ha rätt att använda ROT-avdrag för betong/asfalt/sten arbetet?
Nej, du får inte ROT för plattsättning.

• Gilla
TPettersson
  • Laddar…
Ja, jag hade för mig det.
Men min granne fick för sig att det inte gällde för värdeökande åtgärder.

Nästa fråga i samma ämne:
Vi har bara en liten grusväg som går förbi vår tomt som kommer asfalteras någon gång i framtiden.
Har vi rätt att gjuta en mur precis i vår tomtgräns eller måste vi upplåta en del av tomten till vägen?

Ni behöver bara upplåta yta om det finns ett servitut som säger att vägen ska gå på er tomt

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ni behöver bara upplåta yta om det finns ett servitut som säger att vägen ska gå på er tomt
Tack för svaret, detta måste jag kolla upp.
För det skulle kännas för jä*****ligt om vi fixar iordning garageuppfarten och bygger en snygg mur, och sen tvingas riva upp ett par meter mot vägen :(

harry73
Finns det detaljplan?
Har vägen en egen fastighet?

Jag har använt mig av följande firma i Västmanland för betongarbeten och har varit väldigt nöjd. De gör även mönsterbetong (finns bilder på hemsidan): https://www.jp-betongpartner.se/

• Gilla
Skip33
  • Laddar…
Ja, det finns en detaljplan.
Tror jag har den liggandes någonstans.
Vad ska jag titta efter i detaljplanen?
Står det något om vägen bredd eller servitut där?

Tror inte vägen har en egen fastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.