87 451 läst ·
81 svar
87k läst
81 svar
Asfalt eller betong på uppfart
Kan svaret vara att betong är dyrt? Våra plattor är 8 cm tjocka, det blir betydligt större volym än klinker om man tänker såK karlmb skrev:
En klinker är 6-12mm tjock. En marksten som ska tåla lätt biltrafik, minst 50mm tjock. Där är väl en del av förklaringen.K karlmb skrev:
Borde inte vara särskilt besvärligt att gjuta egen marksten. Stora silikonformar? Då kan man tillsätta färger, guldflakes, porcelain eller vad man vill för att få ett eget uttryck på den. Medan den härdar avger den härlig värmeenergi. Någon som har testat?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Min svåger har hemgjutna stenar vid sitt hus, gjort av tidigare ägare och är väl helt ok så det är nog görbart
Lite off-topic kanske, men vårt hus är ca 3 år gammalt.
Skulle vi ha rätt att använda ROT-avdrag för betong/asfalt/sten arbetet?
Skulle vi ha rätt att använda ROT-avdrag för betong/asfalt/sten arbetet?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
5 år efter färdigställande är det som gäller
Ja, jag hade för mig det.
Men min granne fick för sig att det inte gällde för värdeökande åtgärder.
Nästa fråga i samma ämne:
Vi har bara en liten grusväg som går förbi vår tomt som kommer asfalteras någon gång i framtiden.
Har vi rätt att gjuta en mur precis i vår tomtgräns eller måste vi upplåta en del av tomten till vägen?
Men min granne fick för sig att det inte gällde för värdeökande åtgärder.
Nästa fråga i samma ämne:
Vi har bara en liten grusväg som går förbi vår tomt som kommer asfalteras någon gång i framtiden.
Har vi rätt att gjuta en mur precis i vår tomtgräns eller måste vi upplåta en del av tomten till vägen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Ni behöver bara upplåta yta om det finns ett servitut som säger att vägen ska gå på er tomt
Tack för svaret, detta måste jag kolla upp.Johannes Carlsson skrev:
För det skulle kännas för jä*****ligt om vi fixar iordning garageuppfarten och bygger en snygg mur, och sen tvingas riva upp ett par meter mot vägen
Ja, det finns en detaljplan.
Tror jag har den liggandes någonstans.
Vad ska jag titta efter i detaljplanen?
Står det något om vägen bredd eller servitut där?
Tror inte vägen har en egen fastighet.
Tror jag har den liggandes någonstans.
Vad ska jag titta efter i detaljplanen?
Står det något om vägen bredd eller servitut där?
Tror inte vägen har en egen fastighet.