Nissens Nissens skrev:
Intressant, varifrån kommer den asbesten? Det är ju flera decennier sedan man slutade använda det i bromsbeläggen, så det lär ju inte finnas där.
Naturligt förekommande silikatmineraler , finns i jordskorpan. Så vittring av bergmaterial etc.

En hel vetenskap att lära sig allting om allting…

L lbgu skrev:
Hade ägandet av tunnelbanan varit privat så hade garanterat Arbetsmiljöverket eller någon annan tvingat bolaget som ägde den att sanera. Men nu ägs den av det offentliga och då blir det för dyrt. Varje gång ett tunnelbanetåg kör in på en station så lär det yra en del asbestdamm.
Har du belägg för detta?

Det är över 40 år sedan som Asbest i bromsbelägg förbjöds. Sedan dess har tunnlarna spolats dussintals gånger, spåren spårriktats, räler bytts, sliprar bytts osv. Det som finns kvar har sipprat långt ned i makdamen.

Det är nog snarare tvärtom, att det offentliga utsätts för mer press att lägga pengar på orimliga/onödiga saker medan det privata har lättare att säga: Vi gör det om en domstol dömer oss att göra det - och sen går vi i konkurs så att det offentliga får städa upp (t.ex. Think Pink-slandalen eller en massa andra motsvarande händelser)

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Jag är hundra procent säker på att det finns mer asbest nere i tunnelbanan än uppe på marknivå iallafall. Poängen är ju fortfarande den att gör man en mätning och hittar spår av fiber, det behöver inte vara mycket, så går larmet. Sen kan man ju värdera det hur som helst. Den som är okunnig utrymmer och vill ha bort varenda spår av det för det är väl så sanerarna arbetar tror man. Men riktigt så fungerar det ju inte. Man gör vad man kan typ. Tar bort det misstänkta materialet och städar. Sen får man ju iallafall vara medveten om att om man gör en ny mätning så kan man hitta mer för det........

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nissens
S Simonstahl skrev:
Naturligt förekommande silikatmineraler , finns i jordskorpan. Så vittring av bergmaterial etc.

En hel vetenskap att lära sig allting om allting…
Ja, från bergmaterial förstår jag, men jag kommenterade att det skulle komma från bilarna… de är väl knappast gjorda av bergmaterial? Asfalt dammar knappast heller…

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
E es9 skrev:
Bakgrund: Jag bor i en 2 rok på 61 kvm i ett lägenhetshus från 1927 i centrala Stockholm. Har en del skadad rörisolering runt rör i en walk-in garderob som jag fick höra kan ha asbest i sig. Den ligger i anslutning till sovrummet. Så jag lät ett saneringsföretag komma ut och ta ett prov. Vi förvarar kläder i garderoben och går in där varje dag.

Provet visade att isoleringen innehåller asbest. Den första firman, som tog provet, sa att vi behöver ta bort den skadade rörisoleringen, men att inget annat behöver göras. Vi har liknande rörisolering i ett städskåp också, men den är i bättre skick, så de ansåg att den inte behövde tas bort.

Eftersom firman verkade ganska nystartad ville jag ha en second opinion för att vara säker på att vi gör rätt. Jag tog därför hit en annan firma.

Den andra firman sa att vi behöver ta bort rörisoleringen både i garderoben och i städskåpet, och dessutom sanera minst garderoben och det angränsande sovrummet. Han tog också tejpprover från golvet i vardagsrummet och köket för ytterligare analyser, men vi har ännu inte fått resultaten. Om de proverna visar förekomst av asbest sa han att hela lägenheten behöver saneras.

Jag kan ingenting om det här, men jag får känslan av att det första företaget kanske tonade ner problemet lite, medan det andra kanske överdriver. Jag har en bebis hemma vilket gör att jag såklart nojar lite extra, men samtidigt vill jag inte betala för åtgärder som inte behövs. Killen från den andra firman sa också saker som: "Jag ser att ni har en bebis" och "Bebisar är extra känsliga", vilket gav mig känslan av att han försökte skrämma upp mig lite.

Jag skulle verkligen uppskatta synpunkter från personer som har erfarenhet av den här typen av arbete. Ligger den första firmans bedömning närmare sanningen, eller är det det andra? Jag bifogar några bilder på den skadade rörisoleringen i garderoben. Den skadade biten längst ner är nu övertäckt med tejp efter provtagningen.
Bägge firmorna har rätt. Asbest är farligt att inandas och långvarig kontakt kan ge allvarliga sjukdomar så små barn ska inte utsättas för det. Men...
Det du visar bilder på är asbestpapper och det verkar vara övermålat och alltså rätt ofarligt.
Tejpprovet kommer med all säkerhet inte ge utslag men vill du vara säker, och då särskilt med tanke på bebisen, så låt firma ta bort papperet och försegla ändarna samt skadan längst ner.
Alternativt ta bort all gammal isolering och ersätt med ny. Prismässigt spelar det mindre roll.

E es9 skrev:
Bakgrund: Jag bor i en 2 rok på 61 kvm i ett lägenhetshus från 1927 i centrala Stockholm. Har en del skadad rörisolering runt rör i en walk-in garderob som jag fick höra kan ha asbest i sig. Den ligger i anslutning till sovrummet. Så jag lät ett saneringsföretag komma ut och ta ett prov. Vi förvarar kläder i garderoben och går in där varje dag.

Provet visade att isoleringen innehåller asbest. Den första firman, som tog provet, sa att vi behöver ta bort den skadade rörisoleringen, men att inget annat behöver göras. Vi har liknande rörisolering i ett städskåp också, men den är i bättre skick, så de ansåg att den inte behövde tas bort.

Eftersom firman verkade ganska nystartad ville jag ha en second opinion för att vara säker på att vi gör rätt. Jag tog därför hit en annan firma.

Den andra firman sa att vi behöver ta bort rörisoleringen både i garderoben och i städskåpet, och dessutom sanera minst garderoben och det angränsande sovrummet. Han tog också tejpprover från golvet i vardagsrummet och köket för ytterligare analyser, men vi har ännu inte fått resultaten. Om de proverna visar förekomst av asbest sa han att hela lägenheten behöver saneras.

Jag kan ingenting om det här, men jag får känslan av att det första företaget kanske tonade ner problemet lite, medan det andra kanske överdriver. Jag har en bebis hemma vilket gör att jag såklart nojar lite extra, men samtidigt vill jag inte betala för åtgärder som inte behövs. Killen från den andra firman sa också saker som: "Jag ser att ni har en bebis" och "Bebisar är extra känsliga", vilket gav mig känslan av att han försökte skrämma upp mig lite.

Jag skulle verkligen uppskatta synpunkter från personer som har erfarenhet av den här typen av arbete. Ligger den första firmans bedömning närmare sanningen, eller är det det andra? Jag bifogar några bilder på den skadade rörisoleringen i garderoben. Den skadade biten längst ner är nu övertäckt med tejp efter provtagningen.
Slå gasbinda på skadestället och måla sedan ring mej på tel.0739694669 jag har 45 års erfarenhet inom asbest.
Eller saneringskonsulten@gmail.com

Nissens
Jag hade nog gjort det enklaste möjliga. Bygg in rören i en låda. Enkelt och billigt.

Nissens Nissens skrev:
Jag hade nog gjort det enklaste möjliga. Bygg in rören i en låda. Enkelt och billigt.
Att dra på gipsbindor är väl ändå lättare än att bygga en låda kring rören. Speciellt om man bor i lägenhet.

Nissens
T TypRätt skrev:
Att dra på gipsbindor är väl ändå lättare än att bygga en låda kring rören. Speciellt om man bor i lägenhet.
Skulle nog ta ungefär samma tid för mig och sannolikt många andra. Och i efterhand skulle det kännas bra att de blir helt inbyggda och omöjliga att komma åt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.