Definitivt!

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
P
Håller med föregående, JA

janwide
OK. Fick ned den i två delar. Dammade förstås lite där den gick av. Annars var det mest puts som ramlade ner och dammade. Sprutade vatten och använde riktig skyddsmask. Ventilerna till övriga rum stängd och fullt utblås från rummet. Ska vädra några dagar. Jag känner mej lugn. Allt är i säckar nu och sedan till återvinningen.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det mesta dammet är nog 'vanligt' damm som följt med ventilationsluften. Asbestfibrerna är ganska hårt bundna i eternit och frigörs inte i så stor omfattning när man bryter lös större bitar.

• Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
janwide
mathiash77 skrev:
Jag hade exakt samma låda i mitt hus från 66.

I mitt fall var eternitkanalen fastsatt på ett eller två ställen mot väggen/taket. Därefter var kanalen putsad. Eternitröret var uppbyggt av två rördelar.

Har du tur kan du knacka/hacka i vinkeln mellan kanalen och taket samt kanalen och väggen och lossa putsen utan att knäcka kanalen. När putsen är nere kan man lossa uppfästningen och få ner röret helt.
Jag hade samma lösning som dig. Eternitkanal med puts på.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Rebecca124
En fråga. Har nog samma i vår gamla lanthandel på gården. Ska nu börja renovera. Ska man ta bort eller bygga in? Den går genom två rum till ett gammalt frysrum. Kan man bara låta det sitta? Är livrädd för asbest haha

Rebecca124 Rebecca124 skrev:
En fråga. Har nog samma i vår gamla lanthandel på gården. Ska nu börja renovera. Ska man ta bort eller bygga in? Den går genom två rum till ett gammalt frysrum. Kan man bara låta det sitta? Är livrädd för asbest haha
Ta bort om du likväl ska hålla på och renovera

...eller låt det sitta, om det inte är i vägen.

• Gilla
Excanto
  • Laddar…
janwide
Rebecca124 Rebecca124 skrev:
Om du inte ska förändra funktionen. Det vill säga dra ventilationen någon annan väg så ser jag inte någon anledning till varför du ska ta ner röret. Så länge det sitter där du sitter är det helt ofarligt. Det är när du börja riva i det så att det dammar som det kan bli hälsovådligt.

Griffeltavlan
JA

janwide
Ny ventilationskanal i plast på plats. Ventilen är flyttad och nytt hål gjort i källarvägen. Köpte julas billigaste borrhammare, Meec, 500 spänn + ett långt borr och ett bilspett. Samma peng som att hyra en ”riktig” maskin. Det gick finfint. Och den håller nog för ett par hål till. Har inte någon lagt något jobb på att göra ett snyggt ytskikt. I verkstan får funktion gå före skönhet!
Nyinstallerad vit ventilationskanal i plast längs en källarväggs betongyta med synliga rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
tuokaya och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.