11 837 läst ·
69 svar
12k läst
69 svar
Asbest i plastmatta
Detta var en linoleummatta i blommigt mönster med struktur. Och den va gjord av 3 lager varav understa vita/gråa lagret va någon form av asbestpapp. Och det är också det som fastnar i limmet och rivs sönder när man tar bort mattan. Resterna måste sen slipas bort.I Ironside skrev:
Vi hade oturen att dem lagt även en annan plastmatta över den gamla mattan så när vi drog upp en bit av första mattan upptäckte vi den gamla härliga blommiga mattan under 😅
Ja varför ska man chansa med sin hälsa och göra det själv när det finns rätt hjälp att få
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Man måste sätta saker i sina rätta proportioner också............asbest i all ära men det ska ju nämnas att man har konstaterat att i tex tunnelbanan i stockholm och de flesta andra städer så kommer det virvla runt asbest i en herrans massa år framöver. Så är man maniskt rädd så ska man inte besöka stockholm. Och sen med rätt mätmetoder så finns det asbestförekomst i vanlig luft överallt 24/7 också.........så jag vete sjutton hur man ska bära sig åt egentligen.
Jag vill ju gärna dock tro att det är bra mycket värre att stå och riva upp en matta full med asbestfibrer i sitt hem där det kan stanna kvar länge i luften på mindre yta än att åka tunnelbana i Stockholm..S Stefan1972 skrev:Man måste sätta saker i sina rätta proportioner också............asbest i all ära men det ska ju nämnas att man har konstaterat att i tex tunnelbanan i stockholm och de flesta andra städer så kommer det virvla runt asbest i en herrans massa år framöver. Så är man maniskt rädd så ska man inte besöka stockholm. Och sen med rätt mätmetoder så finns det asbestförekomst i vanlig luft överallt 24/7 också.........så jag vete sjutton hur man ska bära sig åt egentligen.
Tur man bor i Skåne då 😄
Asbest finns naturligt i vår miljö men generellt ligger de under gränsvärdena för att ha någon betydelse. Hade mängden asbest överstigit gränsvärdena i t.ex. tunnelbanan så hade man sannolikt satt in åtgärder. Det är en stor skillnad jämfört med att riva ut material som i vissa fall består av så mycket som 90% asbest.S Stefan1972 skrev:Man måste sätta saker i sina rätta proportioner också............asbest i all ära men det ska ju nämnas att man har konstaterat att i tex tunnelbanan i stockholm och de flesta andra städer så kommer det virvla runt asbest i en herrans massa år framöver. Så är man maniskt rädd så ska man inte besöka stockholm. Och sen med rätt mätmetoder så finns det asbestförekomst i vanlig luft överallt 24/7 också.........så jag vete sjutton hur man ska bära sig åt egentligen.
Så länge som man tar sig tid att läsa på vad det faktiskt handlar om så kan man i alla fall göra ett välgrundat val om hur man gör rivningen. Har man redan rivit finns det inte mycket att göra men det kan ändå vara värt att läsa på. Risken att få betydande problem efter en rivning är osannolik men absolut inte en omöjlighet. Det beror helt på hur materialet och rivningen ser ut.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Alltså. Det var över 40 år sedan man slutade med asbestbromsar. Är det inte lite långsökt att komma med det varje gång när någon ska riva ut en matta. Mattor med asbestbaksida har lagts ända in på 80-talet. I många länder, särskilt österut, finns fortfarande inget förbud.S Stefan1972 skrev:Man måste sätta saker i sina rätta proportioner också............asbest i all ära men det ska ju nämnas att man har konstaterat att i tex tunnelbanan i stockholm och de flesta andra städer så kommer det virvla runt asbest i en herrans massa år framöver. Så är man maniskt rädd så ska man inte besöka stockholm. Och sen med rätt mätmetoder så finns det asbestförekomst i vanlig luft överallt 24/7 också.........så jag vete sjutton hur man ska bära sig åt egentligen.
Vid misstanke, skicka in prov. Punkt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Ja fast min poäng var väl mer proportionerna på rädslan i sig . De som är livrädda går bananas över bara tanken på att det finns en enda asbestfiber.
Jag skulle nog tro att vid mindre händelser i nromala hem där man kanske konstaterar asbestförekomst i en matta eller i limmet att man vid en grundligare mätning troligen inte hittar mer asbest innan som efter "rivningen" Eller åt andra hållet att de som sanerat ett område tror att det är 100% fritt från asbest bara för att det är sanerat. Så är det ju inte heller.........Det finns liksom inget rim och reson i själva resonemangen eftersom många tror det dom tror om asbest. Att det var nåt vi hämtade på Mars eller nåt och sanerar man så är saken biff och mina barn får ej cancer och liknande. Det blir ju ett väldigt konstigt sätt att se på det egentligen....
Det som virvlar runt i dammet efter borttagandet av en matta kanske i slutändan inte är mer än vad det finns i tunnelbanan typ........Så varför allt ståhej? Betalar man för en fullständig mätning så kanske det är jättelångt till gränsvärdena på båda ställena. Sen att man har de regler man har för de som arbetar med det dagligen blir ju en annan sak.
Jag skulle nog tro att vid mindre händelser i nromala hem där man kanske konstaterar asbestförekomst i en matta eller i limmet att man vid en grundligare mätning troligen inte hittar mer asbest innan som efter "rivningen" Eller åt andra hållet att de som sanerat ett område tror att det är 100% fritt från asbest bara för att det är sanerat. Så är det ju inte heller.........Det finns liksom inget rim och reson i själva resonemangen eftersom många tror det dom tror om asbest. Att det var nåt vi hämtade på Mars eller nåt och sanerar man så är saken biff och mina barn får ej cancer och liknande. Det blir ju ett väldigt konstigt sätt att se på det egentligen....
Det som virvlar runt i dammet efter borttagandet av en matta kanske i slutändan inte är mer än vad det finns i tunnelbanan typ........Så varför allt ståhej? Betalar man för en fullständig mätning så kanske det är jättelångt till gränsvärdena på båda ställena. Sen att man har de regler man har för de som arbetar med det dagligen blir ju en annan sak.
Det är därför man alltid uppmanar till att läsa på om vad det faktiskt handlar om, vilket jag tror även du hade kunnat ha nytta av.S Stefan1972 skrev:Ja fast min poäng var väl mer proportionerna på rädslan i sig . De som är livrädda går bananas över bara tanken på att det finns en enda asbestfiber.
Man kan tycka att faran med asbest är överdriven, men det finns en fördel med det. Då är chansen större att informationen når ut i tid, så att man kan göra ett välgrundat val istället för att i efterhand inse att man gjort fel.
Du har helt rätt i att materialet man river ut kan innehålla mycket låga halter asbest och vara enkelt att få ut i hela bitar. Men det kan lika gärna vara motsatsen – materialet, limmet eller underlaget kan innehålla upp till 90 % asbest och sitta så hårt att det krävs både bilning och slipning för att få bort det. Att ha kunskap inför rivningen kan göra stor skillnad.
Även om man ofta säger att en enskild rivning inte utgör någon risk, är det rent tekniskt möjligt att redan där sätta både sitt eget och andras liv på fel bana.
Det finns ingen anledning att överreagera på riskerna, men det är definitivt något man ska hantera med försiktighet.
Angående tunnelbanan – om asbestvärdena hade överstigit gränsvärdena, hade åtgärder vidtagits. Det är en enorm skillnad mellan mängden asbest i tunnelbanan och att behöva riva ut en mycket vällimmad matta på 20 m² som består av 90 % asbest.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
jo det förstår jag också att halterna i tunnelbanan är låga men de som är rädda borde rimligen vara rädda där också............
Jag bara menar att om nyanserna gentemot lekman hade varit lite annorlunda så hade det sett helt annorlunda ut. Nu tror många att det är det dödligaste som finns och bara förekomsten skrämmer.,Men bara om man hittar det under en matta eller i nåt lim i den egna bostaden.......
Det är liksom fullt tillåtet att hantera tusentals kvadrat med eternit skivor med normal skyddsutrustning och inpackning men skulle samma skiva sitta inne i bostaden och det kontrolleras och innehåller asbest, då jäklar anåda..........
Hade det varit lite rim och reson i det hela så kan nog de flesta hantera en mindre asbestförekomst i hemmet utan att man för den sakens skull riskerar cancer och dödlighet. På samma sätt som det är helt okej att riva en eternitfasad. Men det är det så få som gör idag så det tänker ingen på. Det folk läser och ser är istället alla som hittar det i hemmet under en renovering. Det skrivs det mycket om..........och ju mer det skrivs om saken ju farligare är det.
Det är precis samma som med bakterier och städning. Ju mer man skriver om bajspartiklar som far runt i badrummet om man spolar med locket uppe ju farligare blir det och en del resonerar ungefär som att det ska vara lika rent där som i en operationssal. Också på helt fel grunder........
Jag bara menar att om nyanserna gentemot lekman hade varit lite annorlunda så hade det sett helt annorlunda ut. Nu tror många att det är det dödligaste som finns och bara förekomsten skrämmer.,Men bara om man hittar det under en matta eller i nåt lim i den egna bostaden.......
Det är liksom fullt tillåtet att hantera tusentals kvadrat med eternit skivor med normal skyddsutrustning och inpackning men skulle samma skiva sitta inne i bostaden och det kontrolleras och innehåller asbest, då jäklar anåda..........
Hade det varit lite rim och reson i det hela så kan nog de flesta hantera en mindre asbestförekomst i hemmet utan att man för den sakens skull riskerar cancer och dödlighet. På samma sätt som det är helt okej att riva en eternitfasad. Men det är det så få som gör idag så det tänker ingen på. Det folk läser och ser är istället alla som hittar det i hemmet under en renovering. Det skrivs det mycket om..........och ju mer det skrivs om saken ju farligare är det.
Det är precis samma som med bakterier och städning. Ju mer man skriver om bajspartiklar som far runt i badrummet om man spolar med locket uppe ju farligare blir det och en del resonerar ungefär som att det ska vara lika rent där som i en operationssal. Också på helt fel grunder........
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det plastmattan sitter fast med? Svartlim? Fast ingen asbest...
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Fråga om asbestsanering i efterhand– plastmatta borttagen för cirka 6 månader
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Riva plastmatta med ludd under, möjlig asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur