Hejsan!

Håller för tillfället på med köksrenovering och för att få jämn golvhöjd mellan kök, vardagsrum och hall efter att vi öppnat upp överallt måste vi riva bort befintlig plastmatta i köket.
Idag började vi i ena hörnet och stötte på ytterligare en gammal plastmatta undertill. (Det gulaktiga som syns på bild) Och då dök asbest upp i tankarna då det är ett hus byggt 1972..
Undertill understa mattan dök ett ljusgrått ”papp”liknande material upp och vi slutade direkt riva och blev fundersamma om det kan vara asbest i någon av materialen.

Någon med kunskap på detta?
 
  • Delvis bortriven plastmatta i hörnet av ett rum som visar lager av golvmaterial, eventuellt innehållande asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med lager av gammal plastmatta rivna, exponerar ett gulaktigt och ett ljusgrått lager under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal avrivet golv med synlig underliggande plastmatta och ljusgrått pappmaterial, misstänkt asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal plastmatta som delvis är bortriven och avslöjar ett ljusgrått material under, i en renoveringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Som vanligt är det bara att skicka in till analys som kan ge er ett svar. Allt annat är gissningar.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Som vanligt är det bara att skicka in till analys som kan ge er ett svar. Allt annat är gissningar.
Tack för ditt svar! Har läst på lite och förstått att det kan vara så att vissa material kan se liknande ut men kan ej bestämt säga om det finns asbest eller ej så kommer skicka in prover för att vara på säkra sidan..
 
H
A ASBJER skrev:
Tack för ditt svar! Har läst på lite och förstått att det kan vara så att vissa material kan se liknande ut men kan ej bestämt säga om det finns asbest eller ej så kommer skicka in prover för att vara på säkra sidan..
Låter som en bra plan 👍 billigt sätt att köpa sig fri från asbestnoja. Kan tipsa om evema.se som var billiga och snabba när jag behövde analys på en matta för ett par år sen :)
 
Det gråa skiktet är antagligen lumppapp, används vanligen som avjämning mellan trägolv och linoleum till exempel.

Det vita du ser misstänker jag är asbestpapp som kunde sitta som understa skikt på många vinylmattor. Den består normalt av 90 % asbest så den är det inget vidare att rycka i.

Jag har bifogat en bild på en vinylmatta från 70-talet som jag rivit ut, med just sån asbestpapp. Du ser det vita lagret litegrann där.

Här finns en annan tråd som referens: https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-i-plastgolv-pa-trappsteg.430530/

Lycka till nu!
 
  • Skadad vinylmatta med mönster delvis rivet för att avslöja grå lumppapp och misstänkt vit asbestpapp under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ciella
  • Laddar…
Jag vill ju inte leka professor på något vis men vill bara klargöra att jag haft att göra med såpass mycket asbest i olika skepnader nu att jag hade blivit väldigt förvånad om det vita skiktet skulle vara något annat än asbest.

Så skicka in ett utskuret prov där du får med både mattan som syns lite grann i bild samt det vita och gråa skiktet, och gärna det svarta limmet också.

Under tiden du väntar på svar kan du fundera på hur du kan skadebegränsa i huset för att minska fortsatt spridning. Går det att bomma igen till resten av huset, går det att tejpa igen dörrhål, springor, nyckelhål osv och öppna fönster till köket som får stå öppet? Lägg alla kläder ni jobbat med där i sopsäck tills ni kan tvätta två gånger, häng tvätten ute sedan. Osv osv...
 
Jag misstänker också asbest.
 
K Krabbeluring skrev:
Jag vill ju inte leka professor på något vis men vill bara klargöra att jag haft att göra med såpass mycket asbest i olika skepnader nu att jag hade blivit väldigt förvånad om det vita skiktet skulle vara något annat än asbest.

Så skicka in ett utskuret prov där du får med både mattan som syns lite grann i bild samt det vita och gråa skiktet, och gärna det svarta limmet också.

Under tiden du väntar på svar kan du fundera på hur du kan skadebegränsa i huset för att minska fortsatt spridning. Går det att bomma igen till resten av huset, går det att tejpa igen dörrhål, springor, nyckelhål osv och öppna fönster till köket som får stå öppet? Lägg alla kläder ni jobbat med där i sopsäck tills ni kan tvätta två gånger, häng tvätten ute sedan. Osv osv...
Hejsan!
Tack för era svar..
Man blir ju allt orolig (läs livrädd!) då vi har både två hundar som går fram och tillbaka där förbi och en 7månaders bebis hemma. Vi har skärmat av med plast in till köket så gott det går då det är helt öppen planlösning mellan kök, vardagsrum och hall..
Som tur är rev vi inte upp hela mattan heller utan endast ett litet hörn av den.. så vi får hoppas att inte för stor skada är skedd 🙏🏽
Prov skickas in idag och allt ska torkas av..
 
BirgitS
A ASBJER skrev:
Hejsan!
Tack för era svar..
Man blir ju allt orolig (läs livrädd!) då vi har både två hundar som går fram och tillbaka där förbi och en 7månaders bebis hemma. Vi har skärmat av med plast in till köket så gott det går då det är helt öppen planlösning mellan kök, vardagsrum och hall..
Som tur är rev vi inte upp hela mattan heller utan endast ett litet hörn av den.. så vi får hoppas att inte för stor skada är skedd 🙏🏽
Prov skickas in idag och allt ska torkas av..
Det är ingen fara med enstaka exponering utan de som fick lungcancer av asbest jobbade med det dagligen i en luft full med asbestdamm. Att oroa sig är mer skadligt.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
A ASBJER skrev:
Hejsan!
Tack för era svar..
Man blir ju allt orolig (läs livrädd!) då vi har både två hundar som går fram och tillbaka där förbi och en 7månaders bebis hemma. Vi har skärmat av med plast in till köket så gott det går då det är helt öppen planlösning mellan kök, vardagsrum och hall..
Som tur är rev vi inte upp hela mattan heller utan endast ett litet hörn av den.. så vi får hoppas att inte för stor skada är skedd 🙏🏽
Prov skickas in idag och allt ska torkas av..
Man ska ta asbestfaran på allvar men det bästa har du redan gjort, frågat om råd och agerar för att minska riskerna och ta reda på fakta om just din matta.
 
Man behöver ju inte överdriva saken heller........det är ju inte så att fibrer kommer att spridas så fort det blir synligt. Det är ju ändå bundet i materialet och även om nån enstaka fiber kommer på avvägar så får man ju ändå komma ihåg att det finns mätbara spår i luften omkring oss 24/7 också........Det är ju inte så att det finns noll spår när man inget vet och så fort nån matta kommer fram så blir allt kontaminerat och det riktigt väller fram....
 
  • Gilla
ASBJER
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man behöver ju inte överdriva saken heller........det är ju inte så att fibrer kommer att spridas så fort det blir synligt. Det är ju ändå bundet i materialet och även om nån enstaka fiber kommer på avvägar så får man ju ändå komma ihåg att det finns mätbara spår i luften omkring oss 24/7 också........Det är ju inte så att det finns noll spår när man inget vet och så fort nån matta kommer fram så blir allt kontaminerat och det riktigt väller fram....
Tack för ditt svar!
Antar att som nybliven mamma blir man ännu mer nojjig för sina små..
Har tagit ut en provbit nu och ska skicka in idag så får avvakta på svar..

Men då är min fråga ,kan man låta mattan ligga kvar och lägga golv även om man rivit upp en hörna eller ska man riva bort sanera så man blir av med skitet!?
 
Jag skulle riva ut oavsett. Gamla mattor som blir liggandes under nya material kan ibland börja lukta ganska rejält.
När det gäller just asbest som "kommer fram" så tycker jag man kan jämföra det med eternitklädda hus och det finns ju även liknande tak här och var. Det är ju inte så att man spärrar av runt dylika hus och går ut med att man inte får bo där heller..........
 
I
Det som är gjort är gjort, och om det visar sig att det faktiskt är asbest där, är ni inte ensamma. Många andra har rivit ut asbest utan att ens fundera på det.

Det är viktigt att läsa på om vad asbest innebär, vilka riskerna är och vilka åtgärder som kan behövas, och detta från en trovärdig källa.

När ni har skaffat er en uppfattning om riskerna, kan ni vidta rimliga åtgärder.

Om ni anser att riskerna är låga, kan ni vänta på provsvaren och låta resten vara som det är. Om ni anser att riskerna är höga, bör ni isolera området och våttorka andra områden där det kan ha spridit sig, ett par gånger under några dagar. Undvik att använda dammsugare, om ni inte har en specialdammsugare för asbest. Kläderna som användes vid rivningen bör också isoleras tills ni vet mer.

Många tror att det bara var arbetare på asbestfabriker som blev sjuka, men det är inte hela sanningen. Det var vanligt att även anhöriga blev sjuka. Dessutom kan det vara mycket svårt att avgöra om asbest är orsaken till respiratoriska åkommor om man inte andats in stora mängder. Det finns en ansenlig gråskala, det är inte nödvändigtvis svart eller vitt.

Vi bor också i ett 70-talshus och har renoverat en hel del. Än så länge har vi misstänkt asbest på två ställen, men provsvaren har varit negativa. Senaste gången kom vi på det som ni, efter att ha rivit ut en del av det redan. Vi ansåg risken som hög och gjorde precis som beskrivet ovan.

Asbestfiber frigörs när materialet bryts vid rivningen. Hur mycket som sprids är omöjligt att säga, då det beror på hur mycket asbest materialet består av och hur det bryts. Asbest i sig är osynligt för ögat och är extremt flyktigt, vilket betyder att det kan dröja kvar i luften under längre tid. Men som sagt, hitta en trovärdig källa(förslagsvis inte ett forum) och avgör hur ni ser på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
S Stefan1972 skrev:
Jag skulle riva ut oavsett. Gamla mattor som blir liggandes under nya material kan ibland börja lukta ganska rejält.
När det gäller just asbest som "kommer fram" så tycker jag man kan jämföra det med eternitklädda hus och det finns ju även liknande tak här och var. Det är ju inte så att man spärrar av runt dylika hus och går ut med att man inte får bo där heller..........
Nej, förvisso, men det finns riktlinjer för hur asbest ska rivas. Man ska undvika att knäcka skivorna eftersom det är då fibrerna frigörs. Om man är ett företag krävs det särskilt tillstånd för att hantera asbest, vilket involverar omfattande skyddsutrustning och särskild hantering.

När man river inomhus tenderar man tyvärr att behöva riva och slita ut materialet, vilket har klart större risk för att frigöra fibrer. Det är också stor skillnad på att riva inomhus kontra utomhus. Asbestfibrer är extremt flyktiga, så chansen att de blåser iväg med vinden utomhus är stor.

Asbest finns naturligt i vår miljö, men det finns helt klart en anledning att inte frigöra mer än vad som är nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.