Vi ska byta kök i vårt hus från 1989 byggt av Gullringen/gullringshus. Under golvet i köket sitter en plastmatta limmad. Var jag förstår så förbjöds asbest 1982 men kan ändå finnas i vissa fall i framförallt limmet i plastmattor.

Mattan verkar gummi liknande hela vägen igenom, alltså ingen papp baksida som tydligen kunde vara asbest?
Limmet tycker jag känns ljust till färgen men färgat av att det följer med papp från tex väggen.

Kan jag känna mig lugn att det inte är asbest? Eller snarare kan jag få frugan att känna sig lugn. Då får jag det lugnt!

Vi kommer nog inte riva upp plastmattan mer, bara lägga nytt golv uppe på mattan.

• IMG20260622192801.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260622192750.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260622192740.jpg
    Skapa konto
K kahnilainen skrev:
Vi ska byta kök i vårt hus från 1989 byggt av Gullringen/gullringshus. Under golvet i köket sitter en plastmatta limmad. Var jag förstår så förbjöds asbest 1982 men kan ändå finnas i vissa fall i framförallt limmet i plastmattor.

Mattan verkar gummi liknande hela vägen igenom, alltså ingen papp baksida som tydligen kunde vara asbest?
Limmet tycker jag känns ljust till färgen men färgat av att det följer med papp från tex väggen.

Kan jag känna mig lugn att det inte är asbest? Eller snarare kan jag få frugan att känna sig lugn. Då får jag det lugnt!

Vi kommer nog inte riva upp plastmattan mer, bara lägga nytt golv uppe på mattan.
Ser ut att vara vanligt kontaktlim så absolut ingen asbest här.

Unikt namn
Ett test kostar inte jättemycket, kan vara ett alternativ mot att hamna i oändliga hypotetiska diskussioner.

BirgitS
Även om asbest totalförbjöds först 1982, var det känt i alla fall 10 år innan dess att det var ett farligt ämne. Det medförde att asbest förbjöds i många produkter före 1982, så fort det fanns alternativ till de asbesthaltiga produkterna blev det förbud. Alternativa lim fanns t.ex. långt innan.

Sen var det ju allmän kunskap under slutet av 70-talet att asbest var farligt, och folk ville inte ha det i sina bostäder. Det blev ett försäljningsargument att produkter inte innehöll asbest. Därför vore det extremt konstigt om asbesthaltiga produkter användes vid ett bygge i serieproduktion 1989.

Några år in på 90-talet flyttade vi till ett hus jämngammalt med ert, och vi var fullkomligt övertygade om att risken för asbest var 0.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
K kahnilainen skrev:

1. Det är extremt märkligt om Gullringshus skulle ha använt något med asbest i när det var allmänt känt att det är hälsofarligt.
  2. Eftersom ni gör som man brukar och låter den bef plast/vinyl-mattan ligga kvar har det ingen betydelse vad som finns i limmet under. För det kommer ändå inte fram.
Befintlig matta fungerar bra som underlag till ert nya golv. Jag bedömer det som att ni oroar er i onödan.

Ta det lugnt och fokusera på ert nya golv skulle jag säga!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.