12 028 läst ·
64 svar
12k läst
64 svar
Arv, efterarv, kan svärdotter ärva?
Tack för tipsen! Jo jag ska kontakta en jurist, även om det finns många här som är kunniga inom mycket 😊D Dragdjur skrev:Några tankar:
1. Det här är nog inte den bästa platsen för att hitta juridisk rådgivning. Internet är nog överhuvudtaget fel plats, men ska du kolla där så ta någon sida som är inriktad på juridik i alla fall. Majoriteten här är nog bättre på att snickra än att vränga lag. Testa exempelvis: [länk]
2. Gör som Danne säger och kolla på bouppteckningarna. Allt du behöver är personnummer på de avlidna och en e-postadress, sen kan du hämta hem bouppteckningarna från skatteverkets e-tjänst.
3. Det låter lite konstigt att din pappas fru ska ärva sin make men din brors fru ska inte ärva sin make.
En sak bara - såklart ärvde min brors fru allt efter sin man!
Det här handlar bara om den del av min pappas arv som skulle ha gått till min bror.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag skulle föreslå att du kontaktar en familjerättsadvokat och ställer frågan. Advokater brukar ställa upp gratis med korta telefonsvar på en tydlig fråga (tror faktiskt att de är skyldiga att göra det). Och så som du formulerat frågan här så tycker jag att den är tydlig. men välj en advokat, inte bara en jurist. Jurist är som sagt ingen skyddad titel och de finns de som är minst lika duktiga som en "riktig" advokat, men det finns väldigt många som kan mindre än den genomsnitsliga nivån här på forumet också.J Johansson1234 skrev:
Alternativt så kan du få begränsad gratis konsultation med jurister på villaägarförbundet (de är duktiga) om du blir/är medlem där. Det finns fler organisatióner som ger enklare juridisk rådgivnign som en gratistjänst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
Jag är fascinerad hur många som rekommenderar advokathjälp för att en användare på forumet är dålig på att prompta.
TS hade en bild när hon kom hit som hon i allt väsentligt fått styrkt.
Ja, det är en ovanlig situation, men inte särskilt rörig eller komplicerad. Det är som @Danne824 skrev ”ingen raketforskning”.
Vi brukar vara bättre än såhär på att sålla agnarna från vetet.
TS hade en bild när hon kom hit som hon i allt väsentligt fått styrkt.
Ja, det är en ovanlig situation, men inte särskilt rörig eller komplicerad. Det är som @Danne824 skrev ”ingen raketforskning”.
Vi brukar vara bättre än såhär på att sålla agnarna från vetet.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men jag tror man skall lita mer på det som sägs i Björn Lunden länken jag länkade in än eventuella egena lagtolkningar här på forumet. Och den förefaller ju tydlig. Det extra som Danne tog upp från den länkade artikeln är inte tillämpligt på frågeställningen här i tråden. Det Danne tog upp gäller om den efterarvsberättigade brodern hade avlidit EFTER den sist levande föräldern, men före arvsskifte. I det läget skulle hans dödsbo ha ärvt, och därmed hans arvingar. Men det är som sagt ett helt annat scenario än vad tråden handlar om.
Jag är tacksam för att TS tog upp den här frågan, jag har själv funderat lite över frågeställningen. Vi har en liknade situation i släkten, men som inte påverkar mig direkt. En äldre släkting som gick bort häromåret, hans änka ärvde, men ett av deras barn gick bort för en del år sedan och ingen vill att hennes f.d make skall ärva något (skillsmässa var på gång). Det finns dock barnbarn (nu vuxna) där som ärver. Jag har varit lite orolig att barnbanens pappa skulle ärva med fri förfoganderätt, för det vet jag att ingen av de nu levande i den släktgrenen vill. Men det verkar som jag förstår nu inte som någon risk.
Jag är tacksam för att TS tog upp den här frågan, jag har själv funderat lite över frågeställningen. Vi har en liknade situation i släkten, men som inte påverkar mig direkt. En äldre släkting som gick bort häromåret, hans änka ärvde, men ett av deras barn gick bort för en del år sedan och ingen vill att hennes f.d make skall ärva något (skillsmässa var på gång). Det finns dock barnbarn (nu vuxna) där som ärver. Jag har varit lite orolig att barnbanens pappa skulle ärva med fri förfoganderätt, för det vet jag att ingen av de nu levande i den släktgrenen vill. Men det verkar som jag förstår nu inte som någon risk.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 912 inlägg
Jag håller med om att det är en rimligt bra källa, och om inte annat styrker den det flera här skrivit. Och av varandra oberoende likalydande källor är bra i sig.H hempularen skrev:
Min kritik i natt var inte mot Björn Lundén-länken i sig, utan mot påståendet att den var från mig.
Jag tycker du bör avvakta i nuläget. Arvet efter din far tillföll din mor. När din mor en dag går bort är du den enda arvingen. Skulle din avlidne brors fru då försöka göra anspråk på någon del, ligger bevisbördan och kostnaden för att anlita jurister och driva ärendet helt på henne.
Jag ser ingen anledning att du spendera pengar på juridisk hjälp i detta skede.
Håller med. TS svägerska har redan ärvt alla de tillgångar som fanns i sin mans dödsbo. Och varken TS eller TS bror/dödsbo fick något efter fadern vid bouppteckningen så det finns liksom inget case.Luddis_1 skrev:
Jag tycker du bör avvakta i nuläget. Arvet efter din far tillföll din mor. När din mor en dag går bort är du den enda arvingen. Skulle din avlidne brors fru då försöka göra anspråk på någon del, ligger bevisbördan och kostnaden för att anlita jurister och driva ärendet helt på henne.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nej, verkligen inte. Men man kan få rätt mycket gratisråd från riktiga advokater, vilket blir mer trovärdigt än vad vi kan komma fram till här. Gäller bara att man kan lägga fram korrekt fakta tydligt och okomplicerat. Vilket jag tycker att TS har gjort här. En advokat kommer att kunna säga ja/nej i ett två minuters telefonsamtal.Luddis_1 skrev:
Och jag uppfattar att TS skulle behöva få veta hur det fungerar för sin egen ekonomiska planering.
Beroende på hur nära förestående döden förefaller att vara ska man nog vara väldigt försiktig med att planera sin ekonomi med utgångspunkt i ett framtida arv. I synnerhet om planerna är sådana att det gör skillnad om man får 75% eller 100% av arvet.
Däremot kan jag förstå att man kan vara nyfiken och vilja veta.
Däremot kan jag förstå att man kan vara nyfiken och vilja veta.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Fast det där vet vi ju inget om och har inte med att göra heller.
Det kanske är så att mamman vill överföra pengarna som ett förtida arv till sin dotter, då kan det ju vara bra att veta huruvida någon kan komma senare och kräva återgång av det förtida arvet.
Bara ett exempel på att det kan vara bra att VETA hur det fungerar.
Det kanske är så att mamman vill överföra pengarna som ett förtida arv till sin dotter, då kan det ju vara bra att veta huruvida någon kan komma senare och kräva återgång av det förtida arvet.
Det var du som spekulerade i att TS nog ville planera sin ekonomi. Vare sig jag eller TS har mig veterligen uttryckt något sådant.H hempularen skrev:Fast det där vet vi ju inget om och har inte med att göra heller.
Som sagt, jag har full förståelse för att man vill veta ändå, men utan att spekulera i varför TS vill veta vidhåller jag, som en generell betraktelse, att det är dumt att bygga sin ekonomiska planering på eventuella framtida arv.
Ett dilemma är att veta hur det är nu inte är samma sak som att veta hur det kommer att vara i framtiden. En statlig utredning om nya regler om arv är till exempel på remiss just nu.
Vad beträffar det TS faktiskt frågar efter håller jag med att det är en enkel fråga som en advokatbyrå med erfarenhet av arvsfrågor kan besvara på två minuter.
Mitt stalltips: svägerskan kommer inte att ärva något från TS far. Det är bara arvingar i första och andra arvsklassen som lever vid den efterlevande makens eller makans död som har lagstadgad rätt till efterarv. Svägerskan kan bara ha rätt till efterarv genom testamente och det verkar föga troligt här.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 704 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 704 inlägg
Svaret på din fråga är nej.J Johansson1234 skrev:Jag har både googlat, frågat AI och försökt läsa lagtexten själv. Ev. Får jag anlita en jurist som kan förklara, men testar här först.
Mina föräldrar var gifta och hade 2 gemensamma barn, mig och min bror. Inga särkullbarn. Min bror var gift men barnlös.
Min pappa dog och innan bouppteckningen blev klar dog även min bror.
Min mamma sitter i orubbat bo.
Det jag undrar är: när även min mamma går bort, kommer då min brors fru att ha rätt till min brors del av arvet efter min pappa?
Jag tror att det kan bli så eftersom min bror dog innan bouppteckningen var klar.
Är det någon som vet?
(Fråga AI har jag redan gjort, men får olika svar)
Svaret är nej. Det är det svaret du kommer att få av en jurist med.J Johansson1234 skrev:Jag har både googlat, frågat AI och försökt läsa lagtexten själv. Ev. Får jag anlita en jurist som kan förklara, men testar här först.
Mina föräldrar var gifta och hade 2 gemensamma barn, mig och min bror. Inga särkullbarn. Min bror var gift men barnlös.
Min pappa dog och innan bouppteckningen blev klar dog även min bror.
Min mamma sitter i orubbat bo.
Det jag undrar är: när även min mamma går bort, kommer då min brors fru att ha rätt till min brors del av arvet efter min pappa?
Jag tror att det kan bli så eftersom min bror dog innan bouppteckningen var klar.
Är det någon som vet?
(Fråga AI har jag redan gjort, men får olika svar)
Medlem
· Västra Götaland
· 135 inlägg
Bouppteckningar är en offentlig handling, det är bara att beställa från Skatteverket.