D Danne824 skrev:
Efterarvsrätten
Efterarvsrätt kan sägas vara en rätt till arv i andra hand, då den som har fått ärva i första hand, har avlidit.

TS mor har INTE avlidit !
Båda gifta föräldrarna äger 50 % var & vid dödsfall går dom 50 % som fadern ägde till makan (Om det inte finns särkullsbarn, då dessa ärver sin andel direkt)

& om någon "specialsituation" nu skulle råda just i detta fall (vilket jag inte tror), så kan broderns fru maximalt få rätten till 50 % av faderns del dvs 25 % av det totala arvet.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Jag funderade också över tidsaspekten, men enl. den här sidan: [länk]

Så bestäms vilka som har rätt tilll efterearvet när mamman går bort. Det är bara faderns arvingar i arvsklass 1 som blir berättigade till arv, och i den arvsklassen ingår inte bröstarvinges maka/make. Men det är när den sista (mamman i det här fallet) går bort som man benar ut vilka det gäller. Så en broder som avlider under tiden blir inte arvinge, men däremot dennes barn om det finns några. Det räcker alltså inte att brodern levde när fadern gick bort, han behöver leva även den dag mamman går bort för att ärva. OM Björn Lunden har rätt i den länkade artikeln.
Jag läste igenom den och hittade inga fel i den.
Men om du läser lite längre ner i texten har han skrivit,

"Observera att om exempelvis ett syskon till den först avlidne maken var i livet när den efterlevande maken dog, ärver detta syskon även om han hunnit avlida när arvet ska fördelas. Tillgångarna tillfaller då syskonets dödsbo och fördelas därefter mellan syskonets arvingar.
Ärvdabalken 3 kap 2 §"

Kanske bättre förklarat än vad jag skrev, men innebörden är det samma.

D
J jawen skrev:
Efterarvsrätt kan sägas vara en rätt till arv i andra hand, då den som har fått ärva i första hand, har avlidit.

TS mor har INTE avlidit !
Båda gifta föräldrarna äger 50 % var & vid dödsfall går dom 50 % som fadern ägde till makan (Om det inte finns särkullsbarn, då dessa ärver sin andel direkt)

& om någon "specialsituation" nu skulle råda just i detta fall (vilket jag inte tror), så kan broderns fru maximalt få rätten till 50 % av faderns del dvs 25 % av det totala arvet.
Japp helt rätt 👍 😀.

D Danne824 skrev:

"Observera att om exempelvis ett syskon till den först avlidne maken var i livet när den efterlevande maken dog, ärver detta syskon även om han hunnit avlida när arvet ska fördelas. Tillgångarna tillfaller då syskonets dödsbo och fördelas därefter mellan syskonets arvingar.
Ärvdabalken 3 kap 2 §"

Kanske bättre förklarat än vad jag skrev, men innebörden är
D Danne824 skrev:

Ärvdabalken 3 kap 2 §"

Kanske bättre förklarat än vad jag skrev, men innebörden är det samma.
Men det är inte samma situation. I den situation som beskrivs ovan är det en person som har rätt till arv genom släktskap som dör EFTER att make nr 2 (min mor) dör, och att arvet då går vidare till dennes arvingar.
Vidare är ju ett syskon en legal arvinge, medan en svärdotter inte är det. Så man kan inte heller jämställa exemplets syskon med svärdottern.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
J Johansson1234 skrev:
Men det är inte samma situation. I den situation som beskrivs ovan är det en person som har rätt till arv genom släktskap som dör EFTER att make nr 2 (min mor) dör, och att arvet då går vidare till dennes arvingar.
Vidare är ju ett syskon en legal arvinge, medan en svärdotter inte är det. Så man kan inte heller jämställa exemplets syskon med svärdottern.
Om din bror hade dött före eran pappa så skulle hans fru inte ärva något eftersom vid den tidpunkten förelåg det ingen fodran (efterarvsrätt).

Nu så var det inte så utan din bror har en fodran mot er pappas dödsbo.

Vem tror du ärver den fodran?
Eller tror du att den bara går upp i rök?

Din bror var gift därmed en egen familj vem ärver honom tror du?

Om din bror förutom varit gift även hade barn, vad skulle hända då med efterarvsrätten?

Skulle ÄB plötsligt inte existera då?

Jag antar att ni inte kommer göra bouppteckningen själva (vilket jag rekommenderar dig) så det ordnar sig nog för dig.

Har du något emot din brors fru?

Redigerat:
D Danne824 skrev:
Om din bror förutom varit gift även hade barn, vad skulle hända då med efterarvsrätten?
Då hade hans barn ärvt i hans ställe. Jag hade fått hälften av både pappas och mammas del, och detsamma skulle gälla för hans barn. Men de barnen hade ju varit barnbarn till mina föräldrar och legala arvingar till dem. En svärdotter är inte en arvinge.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
D
J Johansson1234 skrev:
Då hade hans barn ärvt i hans ställe. Jag hade fått hälften av både pappas och mammas del, och detsamma skulle gälla för hans barn. Men de barnen hade ju varit barnbarn till mina föräldrar och legala arvingar till dem. En svärdotter är inte en arvinge.
Men snälla,
Vid din brors bortgång hade han en fodran, efterarvrätt.
Den går över till hans fru eftersom hon ärver honom.

Om de hade haft barn skulle hans fru ärva hans efterarvrätt med förfoganderätt, när din mamma dör så hade du fått dela det arvet med din brors barn om han hade några.

Förfoganderätten är också reglerad så den som får den har ett omvårdnadskrav.

Du kan inte göra din svägerska arvslös från sin man hur mycket du än vill.

Du måste göra skillnad på vem din svägerska ärver, det är inte din/er pappa utan sin man, din bror, som har en fodran på er pappas dödsbo.

Den summan tas upp som tillgång på din brors bouppteckningen.

Även din brors namn kommer att tas upp på er pappas bouppteckningen även om han är död nu.

Som sagt anlita en jurist som ordnar allt åt er, kostnaden är inte så mycket och jag tror ni behöver en.

D
J Johansson1234 skrev:
Se svaret ovan.

D Danne824 skrev:
[länk]

hela kapitlet reglerar arvsförhållandet mellan makar och deras arvingar, alltså även mellan makar med gemensamma barn.
Särkullbarn nämns i samma paragraf ”Bröstarvinge som inte är gemensam …”, men bara för att markera att de inte måste vänta på efterarvet.

Det är inte så svårt, gör en tidslinje er pappa dör, er mamma får full förfoganderätt men du och din bror som då levde är efterarvingar.
Din bror dör hans fru ärver honom samt de tillgångar, skulder och rättigheter.

Din bror lever inte men juridiskt hans dösbo.

Det står inte att efterarvsrätten förfaller om arvinge dör innan den efterlevande maken dvs er mamma.
Tvärtom lagen säger att den går vidare till din brors egna arvingar dvs hans fru.

Förslag är ni tar upp detta med juristen som gör bouppteckningen och skiftet efter din pappa.

Sen kommer din brors fru bli kallad till bouppteckningen efter din mammas bortgång, som efterarvinge efter er pappa som nu får ut sin andel när mamman gått bort.
Läs mer i länken du skickat.
När även den efterlevande maken dör ska hälften av boet gå till den först avlidnes släktingar ur första eller andra arvsklassen.
Det finns ingen fordran som lever vidare. Mamman ärvde allt.
När hon avlider är det första arvsklassen som ärver. Dvs den levande sonen.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Jag startade den här tråden eftersom jag har googlat själv innan och inte fått klart för mig vad som gäller.
Av de som har svarat så har alla utom Danne sagt att svärdottern inte har rätt till efterarv. Danne är av en avvikande åsikt.

Förmodligen tar jag kontakt med en jurist för att få klara besked om vad som gäller. Även om jag nu lutar åt att Danne har fel och övriga rätt. Jag har förutom svaren i tråden läst en del i ärvdabalken och de länkar som har delats här och blivit en aning klokare.
Tack för engagemanget 😊

• Gilla
Alfredo och 10 till
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Även om jag nu lutar åt att Danne har fel och övriga rätt. Jag har förutom svaren i tråden läst en del i ärvdabalken och de länkar som har delats här och blivit en aning klokare.
Det gör du rätt i. 3 kap. 2 § ärvdabalken är i mitt tycke rätt tydlig. Anledningen till att man kommer till en annan slutsats är nog att man tycker att det borde vara annorlunda utifrån ett logiskt resonemang om att arvet efter den första makan egentligen bara lånas ut till den andra, inte att ett arv till makan faktiskt sker.

Jag kan nog likt @Danne824 tycka att det borde vara så som han skriver. Men vad vi tycker är förstås ofta något annan än hur det är.

• Gilla
Johansson1234 och 1 till
  • Laddar…
D
H Hank_Ö skrev:
Läs mer i länken du skickat.

Det finns ingen fordran som lever vidare. Mamman ärvde allt.
När hon avlider är det första arvsklassen som ärver. Dvs den levande sonen.
Nej hon får fri förfoganderätt betyder att den efterlevande maken får äganderättsliknande kontroll över den först avlidnes kvarlåtenskap
men inte full äganderätt.

Prop. 1986/87:1
”Den efterlevande maken skall få den avlidnes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt under sin återstående livstid.
Bröstarvingarna skall ha rätt till efterarv.”

Här görs klart att efterarvet skall vårdas, och får tex inte testamenteras bort.

Ärvdabalken (1958:637) på Lagen.nu för 3 kap. 1 § och 3 kap. 2 §:
  • 3 kap. 1 §:
    ”Var arvlåtaren gift, skall kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, gäller dock att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen har avstått från sin rätt i enlighet med vad som anges i 9 §.”
3 kap. 2 §:

”Lever vid den efterlevande makens död någon bröstarvinge till den först avlidne maken eller dennes föräldrar, syskon eller syskons avkomling, skall hälften av den efterlevande makens bo tillfalla dem som då ha den bästa arvsrätten efter den först avlidne maken.”

3 kap. 9 §

9 §
Om arvinge till den först avlidne maken dör före den efterlevande maken,
skall hans arvingar träda i hans ställe vid den efterlevande makens död.
prop. 1986/87:1 förenklad text

Praktisk tolkning
”Om en arvinge till den först avlidne maken dör före den efterlevande maken, bör den avlidnes arvingar inträda i hans ställe. Därmed avses inte bara barn utan även den avlidnes efterlevande make, föräldrar, syskon eller andra arvingar enligt 2 kap. Ärvdabalken.”

Tre punkter alltså:

Har brodern barn, de träder in.
Har han inga barn men är gift, hustrun träder in.
Har han inga barn och ingen hustru hans föräldrar/syskonträder in (Dvs TS)..

Efterarvsrätten lever vidare och vem som får den beror på vem som är arvinge till den avlidne efterarvingen. I det här fallet broderns hustru.

Så sitt inte bara och hitta på, det hjälper inte TS ett dugg.

För den delen så kommer det bli väldigt klart vid bouppteckningarna, både efter brodern och efter pappan.

Ingen raketforskning direkt.

D Danne824 skrev:
Ingen raketforskning direkt.
Och ändå sitter du där och tolkar det på eget vis.

Jag försökte följa några av dina citat, bl.a. det du kallar ”praktisk tolkning” men förstod aldrig varifrån det kom. Är din praktiska tolkning din egen är det dumt att sätta den inom citattecken. Är den någon annans vore det lämpligt att ange källa. Den verkar inte komma från den prop. om äktenskapsbalken som du hänger upp ditt resonemang på. Inte heller kommer det från ärvdabalken.

• Gilla
  • Haha
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
Och jag då? Jag som svarar i bröstarvingens tråd? Ärver inte jag också något??

• Haha
  • Gilla
duetten och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och ändå sitter du där och tolkar det på eget vis.

Jag försökte följa några av dina citat, bl.a. det du kallar ”praktisk tolkning” men förstod aldrig varifrån det kom. Är din praktiska tolkning din egen är det dumt att sätta den inom citattecken. Är den någon annans vore det lämpligt att ange källa. Den verkar inte komma från den prop. om äktenskapsbalken som du hänger upp ditt resonemang på. Inte heller kommer det från ärvdabalken.
https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1
https://lagen.nu/1958:637#K3P9S1
Samt
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...enskapsbalk-m-m_ga031/?utm_source=chatgpt.com

Skrolla ner till ÄB.

Och jag börjar bli lite trött på att jag ska bevisa mitt påstående, bevisa istället att jag har fel!
Visa på att en levande person inte ärver, visa på vad förfoganderätt betyder visa på att en hustru inte ärver sin man osv. Jag väntar glatt på alla länkar och domar.

• Gilla
  • Haha
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.