Till TS:
När din bror dog så slutade väl hans fru/din svägerska vara gift med honom? Så när din mor dör så kan hon inte ha nåt anspråk på nåt. Hon kanske t.o.m gifter om sig innan och kan man ärva en exmake?

(Usch, vilken hemsk historia. Mina kondoleanser bland alla dessa krassa inlägg)

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Visa på att en levande person inte ärver, visa på vad förfoganderätt betyder visa på att en hustru inte ärver sin man osv. Jag väntar glatt på alla länkar och domar.
Du har absolut rätt i att en hustru visst ärver sin man. Men svägerskan är inte hustru till TS bror när mamman, som nu sitter i orubbat bo, går bort.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Till TS:
När din bror dog så slutade väl hans fru/din svägerska vara gift med honom? Så när din mor dör så kan hon inte ha nåt anspråk på nåt. Hon kanske t.o.m gifter om sig innan och kan man ärva en exmake?

(Usch, vilken hemsk historia. Mina kondoleanser bland alla dessa krassa inlägg)
Tack för kondoleanserna, det var drygt tre år sedan de båda gick bort. Pappa gammal och svårt sjuk, men min bror alldeles för ung 💔
Det är nu jag har börjat fundera på det här med arvet. Svägerskan ärvde förstås allt efter min bror då.
Och som du skriver, hon är ju inte gift med honom nu längre, vi har inget ”släktskap” kvar

• Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
D
Cruzze Cruzze skrev:
Du har absolut rätt i att en hustru visst ärver sin man. Men svägerskan är inte hustru till TS bror när mamman, som nu sitter i orubbat bo, går bort.
Mamman har fri förfoganderätt och det betyder inte äganderätt.
TS bror har en latent tillgång som ska föras in i hans BU.
Om jag ska vara ärlig så skiter jag i det.

TS, mamman och svägerskan får betala en eller två jurister som fixar det hela åt dem.

Om TS vill ha svaret att han ärver 100%, så varsågod. TS ärver allt och må bra!

Jag är dock av en annan uppfattning och tycker mig ha väldigt bra på fötterna för min åsikt.

Men orkar inte dividera om det, inte minna problem.

En BU-jurist kostar ca 10 - 15 tusen beroende på hur komplicerat det är, fastigheter, egendom i annat land osv. kostar mer, pengar och värdepapper är enklast.

• Gilla
Annica58 och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Men orkar inte dividera om det, inte minna problem.
.
Förstår att du inte orkar. Känner samma när jag har fel...
Ärvde Elisabeth Taylor alla sina sju makar?

• Gilla
  • Haha
duetten och 5 till
  • Laddar…
D
J Johansson1234 skrev:
Tack för kondoleanserna, det var drygt tre år sedan de båda gick bort. Pappa gammal och svårt sjuk, men min bror alldeles för ung 💔
Det är nu jag har börjat fundera på det här med arvet. Svägerskan ärvde förstås allt efter min bror då.
Och som du skriver, hon är ju inte gift med honom nu längre, vi har inget ”släktskap” kvar
Tråkigt att man tappar anhöriga speciellt om de är unga.

Men om detta skedde för 3 år sedan borde det framgå i din pappas BU om din bror är upptagen där som efterarvinge.

Jag antar att du inte har tillgång till din brors BU och därför har ställt frågan här.

D
Cruzze Cruzze skrev:
Förstår att du inte orkar. Känner samma när jag har fel...
Ärvde Elisabeth Taylor alla sina sju makar?
Varför skriver du då?
Fram med bevis tack! lagtext, domar osv visa vad du har mellan benen.
Jag uppfattar ditt inlägg som rena trakasserier då du inte har något annat att komma med.
Var är din kunskap om ÄB?

D Danne824 skrev:
Varför skriver du då?
Fram med bevis tack! lagtext, domar osv visa vad du har mellan benen.
Jag uppfattar ditt inlägg som rena trakasserier då du inte har något annat att komma med.
Var är din kunskap om ÄB?
Du får gärna kontra med en dom som säger att man ärver nån man inte är gift med längre...

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
D
Cruzze Cruzze skrev:
Du får gärna kontra med en dom som säger att man ärver nån man inte är gift med längre...
Länk på det

• Haha
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
https:// lagen.nu/1958:637#K2P1S1
https:// lagen.nu/1958:637#K3P9S1
Samt
https:// www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/om-aktenskapsbalk-m-m_ga031/?utm_source=chatgpt.com

Skrolla ner till ÄB.

Och jag börjar bli lite trött på att jag ska bevisa mitt påstående, bevisa istället att jag har fel!
Visa på att en levande person inte ärver, visa på vad förfoganderätt betyder visa på att en hustru inte ärver sin man osv. Jag väntar glatt på alla länkar och domar.
Ok, av UTM-delen av den sista länken förstår jag att din argumenation kommer från ChatGPT. Då förstår jag lite bättre varför texterna ser ut som de gör och varför du inte har bättre länkar. Eller varför vissa av lagcitaten inte var ordagrant återgiven lagtext. Det är bara med sannolikhetslära framtaget hittepå.

Då ska jag inte genera dig mer med förväntan på ett eget resonemang.

• Gilla
  • Haha
Pettman och 6 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, av UTM-delen av den sista länken förstår jag att din argumenation kommer från ChatGPT. Då förstår jag lite bättre varför texterna ser ut som de gör och varför du inte har bättre länkar. Eller varför vissa av lagcitaten inte var ordagrant återgiven lagtext. Det är bara med sannolikhetslära framtaget hittepå.

Då ska jag inte genera dig mer med förväntan på ett eget resonemang.
Kan du inte skrolla själv och följa länkar, utan då skylla på AI?

Patetiskt, du tillhör uppenbarligen också till den lilla skaran som tur är här på BH som bara är ute och ska trakassera.

Vad har du själv kommit med, absolut inget, tragiskt men hacka på andra är du jävligt duktig på.

Kom fram med fakta istället för att hacka på mina länkar som du uppenbart inte orkar läsa igenom.

D Danne824 skrev:
Kan du inte skrolla själv och följa länkar, utan då skylla på AI?

Patetiskt, du tillhör uppenbarligen också till den lilla skaran som tur är här på BH som bara är ute och ska trakassera.

Vad har du själv kommit med, absolut inget, tragiskt men hacka på andra är du jävligt duktig på.

Kom fram med fakta istället för att hacka på mina länkar som du uppenbart inte orkar läsa igenom.
Jag har redan i inlägg #26 hänvisat till 3:2 ärvdabalken. Där ligger fakta i saken.

Att jag påtalar att någon (du i det här fallet) har fel är inte att hacka. Det kanske blir att hacka när du envisas med att hävda samma sak gång på gång trots att det är ifrågasatt både i form och innehåll, men då får det väl vara så.

Jag skyller för övrigt inte på AI, jag klagar på ditt användande av den. Jag tycker att AI är ett utmärkt instrument för mycket och jag både använder det själv och tjänar en gnutta av de pengar jag drar in till företaget jag jobbar på genom AI. Men utan kritiskt tänkande hos användaren är AI väldigt lite värt.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har redan i inlägg #26 hänvisat till 3:2 ärvdabalken. Där ligger fakta i saken.

Att jag påtalar att någon (du i det här fallet) har fel är inte att hacka. Det kanske blir att hacka när du envisas med att hävda samma sak gång på gång trots att det är ifrågasatt både i form och innehåll, men då får det väl vara så.

Jag skyller för övrigt inte på AI, jag klagar på ditt användande av den. Jag tycker att AI är ett utmärkt instrument för mycket och jag både använder det själv och tjänar en gnutta av de pengar jag drar in till företaget jag jobbar på genom AI. Men utan kritiskt tänkande hos användaren är AI väldigt lite värt.
Som den här länken du skakade fram?

https://bjornlunden.com/se/bjornkoll/blogg/efterarv-sa-har-fungerar-reglerna/

Googles AI som rekommenderade den, eller hur?

Har aldrig sett den innan faktiskt!

Var hade du ditt kritiska tänkande då? Du kunde inte läsa längre än till du hittade något som möjligen du kunde uppfatta som något, "så här är det".

Du frågar mig efter länkar, vilket jag har givit då är det helt plötsligt AI!

Jag har en uppfattning om detta utan AI, och jag tror mig sitta på lite kunskap innom området.

TS har givit mer information om att dödsfallen skett för 3 år sedan.
BU för både pappan och brodern borde vara registrerade hos skatteverket.
Visst man kan söka uppskov om det är besvärligt.

Så det enda detta utmynnar i är att du säger att jag stödjer mig på informationen som AI ger.
Jag har inget kritiskt tänkande.
Samtidigt som du själv inte har på fötterna eller kan komma med något.

MIN uppfattning är fortfarande annat än alla andras och din, oavsett AI eller inte.

Dessutom är det troligt att BU har registrerats för båda dödsbon.
Brodens BU är offentlig handling och kan begäras ut från skatteverket Gotland som registrerar BU.
Utifrån det är det lätt att avläsa hur ett framtida skifte kommer att te sig.

Jag tycker nog att du ska lägga ner din överlägsna attityd, och skylla på AI när någon har en annan uppfattning än dig.

Gräla kan du göra med din partner, jag är här för att kunna ha en uppfattning utan att få påhopp och anklagelser.

Kom med något konkret om du nu tycker att jag har så fel.

Tillägg: TS mamma kan inte ha förfoganderätt utan att BU är registrerad.

Redigerat:
D Danne824 skrev:
Som den här länken du skakade fram?

https:// bjornlunden.com/se/bjornkoll/blogg/efterarv-sa-har-fungerar-reglerna/
Det är inget jag länkat till.

För den som gjorde det spelar det i mina ögon främst roll hur hen använde innehållet hen länkade till, inte hur det hittades. Men som sagt: det har inte med mig att göra.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Några tankar:

1. Det här är nog inte den bästa platsen för att hitta juridisk rådgivning. Internet är nog överhuvudtaget fel plats, men ska du kolla där så ta någon sida som är inriktad på juridik i alla fall. Majoriteten här är nog bättre på att snickra än att vränga lag. Testa exempelvis: https://lawline.se/ask_a_question

2. Gör som Danne säger och kolla på bouppteckningarna. Allt du behöver är personnummer på de avlidna och en e-postadress, sen kan du hämta hem bouppteckningarna från skatteverkets e-tjänst.

3. Det låter lite konstigt att din pappas fru ska ärva sin make men din brors fru ska inte ärva sin make.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.