Jag har både googlat, frågat AI och försökt läsa lagtexten själv. Ev. Får jag anlita en jurist som kan förklara, men testar här först.
Mina föräldrar var gifta och hade 2 gemensamma barn, mig och min bror. Inga särkullbarn. Min bror var gift men barnlös.
Min pappa dog och innan bouppteckningen blev klar dog även min bror.
Min mamma sitter i orubbat bo.
Det jag undrar är: när även min mamma går bort, kommer då min brors fru att ha rätt till min brors del av arvet efter min pappa?
Jag tror att det kan bli så eftersom min bror dog innan bouppteckningen var klar.
Är det någon som vet?
(Fråga AI har jag redan gjort, men får olika svar)

• Gilla
Hans Wadenvik
  • Laddar…
Nej, det tror jag inte. 3 kap 1 § och 1 kap 1 § borde reglera detta och det stöds även av denna förenklade text:
Makarnas gemensamma barn har rätt till arv om de överlever den efterlevande föräldern.

• Gilla
zekaykay och 2 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Nej, det tror jag inte. 3 kap 1 § och 1 kap 1 § borde reglera detta och det stöds även av denna förenklade text:
Ja jag hoppas att det är som du skriver, men jag har också hört/läst att eftersom bouppteckningen efter pappa inte var klar när min bror dog klev min brors fru in som dödsbodelägare i min brors ställe. Och att hon då ärver sin makes andel i pappas bo. Hon ärver ju då inte min pappa, utan sin make, även om det indirekt blir så.

• Gilla
steve5432 och 1 till
  • Laddar…
Svärdotter eller svärson ärver inte.
Endast bröstarvingar om de finns.
Undantaget om svärfar specifikt testamenterat ett undantag.

• Gilla
Eva Larsson5 och 1 till
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Ja jag hoppas att det är som du skriver, men jag har också hört/läst att eftersom bouppteckningen efter pappa inte var klar när min bror dog klev min brors fru in som dödsbodelägare i min brors ställe. Och att hon då ärver sin makes andel i pappas bo. Hon ärver ju då inte min pappa, utan sin make, även om det indirekt blir så.
  • Din bror ärver er pappa. Men er mamma sitter i orubbat bo så brodern får inget arv. Eftersom mamman lever när brodern dör hinner han inte få något arv av sin pappa..
  • Broderns fru ärvde honom när han gick bort. Om intet testamente sade annat.
  • När mamman dör ärver hennes barn henne och pappans barn ärver pappan (efterarv). Deras enda barn är du, så du ärver allt.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
J Johansson1234 skrev:
Mina föräldrar var gifta och hade 2 gemensamma barn, mig och min bror. Inga särkullbarn. Min bror var gift men barnlös.
Min pappa dog och innan bouppteckningen blev klar dog även min bror.
Endast din mor ärver efter din fars död eftersom hon fortfarande lever, så bouppteckningen innehåller enbart uppgifter på tillgångar samt skulder & vilka anhöriga som finns (maka & barn)
& det är endast din mor som är dödsboägaren!

Helbarn som i detta fallet ärver inget i samband med att ena förälderns död, utan dom ärver sina delar senare av den andre föräldern, först när andra föräldern också avlider.

Så i arvskiftet kommer allt din far ägde att gå till din mor.
Sedan blir det en ny bouppteckning när din mor går bort, samt att i din mors arvskifte, så kommer allt gå till dig då ditt ända syskon är avlidet & inte heller hade några barn.

• Gilla
ByggQ och 5 till
  • Laddar…
Tack så mycket att ni har tagit er tid att svara, och för tydliga och utförliga svar! Det här forumet är verkligen det bästa 😊

• Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
D
J Johansson1234 skrev:
Tack så mycket att ni har tagit er tid att svara, och för tydliga och utförliga svar! Det här forumet är verkligen det bästa 😊
Utom när jag hoppar in, jag är av en annan uppfattning.

Den som ärver din far är er mor, men bouppteckningen har ingen tidsram annat än att den ska skickas in till skattemyndigheten.
Så efterarvsrätten påbörjas direkt vid er fars dödsfall.
Din bror levde då er far dog, eftersom efterarvsrätten påbörjas direkt via er fars död så ärver din brors dödsbo dvs din svägerska arvet efter eran far när er mamma går bort.

• Gilla
Msy och 3 till
  • Laddar…
Jag funderade också över tidsaspekten, men enl. den här sidan: https://bjornlunden.com/se/bjornkoll/blogg/efterarv-sa-har-fungerar-reglerna/

Så bestäms vilka som har rätt tilll efterearvet när mamman går bort. Det är bara faderns arvingar i arvsklass 1 som blir berättigade till arv, och i den arvsklassen ingår inte bröstarvinges maka/make. Men det är när den sista (mamman i det här fallet) går bort som man benar ut vilka det gäller. Så en broder som avlider under tiden blir inte arvinge, men däremot dennes barn om det finns några. Det räcker alltså inte att brodern levde när fadern gick bort, han behöver leva även den dag mamman går bort för att ärva. OM Björn Lunden har rätt i den länkade artikeln.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Ja det här ÄR ju klurigt, och självklart får jag acceptera ett ev arv till svägerskan (har ju inget val om lagen säger så) Men det skulle vara bra att veta hur det blir eftersom det påverkar min framtid 😅

J Johansson1234 skrev:
Ja det här ÄR ju klurigt, och självklart får jag acceptera ett ev arv till svägerskan (har ju inget val om lagen säger så) Men det skulle vara bra att veta hur det blir eftersom det påverkar min framtid 😅
Arvsskiftet från din avlidne far kommer ENDAST att gå till din mor & ingenting annat!
Det en del skriver här är bara munbajs & uppenbarligen kan dom inte förfarandet vid ett svenskt arvskifte.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Arvsskiftet från din avlidne far kommer ENDAST att gå till din mor & ingenting annat!
Det en del skriver här är bara munbajs & uppenbarligen kan dom inte förfarandet vid ett svenskt arvskifte.
Du missar TS grundfråga:
Det jag undrar är: när även min mamma går bort, kommer då min brors fru att ha rätt till min brors del av arvet efter min pappa?

Och svaret på den frågan är nej,

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
J Johansson1234 skrev:
Efterarvsrätten uppstod redan vid er pappas död, inte först när din/er mamma dör.
Det spelar ingen roll att bouppteckningen inte är klar det är dödsfallet (datum och tid) som skapar rätten.

Er mamma får allt med fri förfoganderätt, men du och din bror får efterarvsrätt, alltså en latent rätt till er pappas del.

Din bror var arvinge till din pappa (efterarvinge).
Din bror dog före din mamma (den efterlevande maken).
Din brors arvingar (dvs hans hustru) träder i hans ställe när efterarvet efter er pappa senare fördelas.

ÄB 3:1 och ÄB 3:9.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Efterarvsrätten uppstod redan vid er pappas död, inte först när din/er mamma dör.
Det spelar ingen roll att bouppteckningen inte är klar det är dödsfallet (datum och tid) som skapar rätten.

Er mamma får allt med fri förfoganderätt, men du och din bror får efterarvsrätt, alltså en latent rätt till er pappas del.

Din bror var arvinge till din pappa (efterarvinge).
Din bror dog före din mamma (den efterlevande maken).
Din brors arvingar (dvs hans hustru) träder i hans ställe när efterarvet efter er pappa senare fördelas.

ÄB 3:1 och ÄB 3:9.
Fast ÄB 3:1 och 3:9 verkar ju handla om särkullsbarns rätt? Här finns inga särkullsbarn.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
J Johansson1234 skrev:
Fast ÄB 3:1 och 3:9 verkar ju handla om särkullsbarns rätt? Här finns inga särkullsbarn.
https://lagen.nu/1958:637

hela kapitlet reglerar arvsförhållandet mellan makar och deras arvingar, alltså även mellan makar med gemensamma barn.
Särkullbarn nämns i samma paragraf ”Bröstarvinge som inte är gemensam …”, men bara för att markera att de inte måste vänta på efterarvet.

Det är inte så svårt, gör en tidslinje er pappa dör, er mamma får full förfoganderätt men du och din bror som då levde är efterarvingar.
Din bror dör hans fru ärver honom samt de tillgångar, skulder och rättigheter.

Din bror lever inte men juridiskt hans dösbo.

Det står inte att efterarvsrätten förfaller om arvinge dör innan den efterlevande maken dvs er mamma.
Tvärtom lagen säger att den går vidare till din brors egna arvingar dvs hans fru.

Förslag är ni tar upp detta med juristen som gör bouppteckningen och skiftet efter din pappa.

Sen kommer din brors fru bli kallad till bouppteckningen efter din mammas bortgång, som efterarvinge efter er pappa som nu får ut sin andel när mamman gått bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.