35 269 läst ·
67 svar
35k läst
67 svar
Arv av fritidshus, lösa ut syskon
Tycker också att det känns lite riskabelt. Även om ni syskon är sams nu behöver det inte betyda att ni kommer att vara det i framtiden, eller kanske att era partners kommer att ha åsikter. De har inget känslomässigt engagemang på samma sätt, så risken är att de bara ser till det ekonomiska.
Du kan lösa ut dina syskon nu ( om du kan ) för den halva du får.B Brynolf8 skrev:Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.
Förutsättningen är att min far vill ge hälften av sitt fritidshus till mig. Tanken är sedan att jag ska överta resterande del men det kan dröja ett antal år.
Det som komplicerar frågan är att jag har 3 syskon som min far (och jag) vill kompensera så att alla får lika mycket i detta läget för att det ska vara rättvist. Alla syskon är överens om att jag övertar fastigheten.
Min far har inte möjligheten att ge motsvarande värdet av halva fastigheten till alla syskon.
Lösningen som vi funderar på är att min far ger mig halva fastigheten och jag ersätter mina syskon kontant med motsvarande varsin 1/8-del.
Kan han skriva ett gåvobrev med förutsättningen att jag ska ersätta mina syskon?
Är det ok att göra så eller kommer skatteverket ställa till problem här?
Sen kommer vi till nästa fråga. Hur ska vi räkna ut hur mycket jag ska ge till varje syskon?
Värdering kommer göras men följande siffror kan användas:
Värdering: 3 000 000
Kostnader som min far under åren haft för fastigheten: 500 000:-
Ni är alltså totalt 4 syskon så är värdet för hälften idag 1 miljon så får du lösa ut dom med 750.000:- Alltså 250.000:- var.
( 3/4 )
Var noga med att detta dokumenteras.
Detta kan vara fördelaktigt om man tror att värdet kommer att ökas. Framförallt om du lägger ner tid och pengar på det.
Annars blir det förskott på arv.
Säg att det är värt totalt 2 miljoner idag och 2,5 miljoner när din far dör.
Då ska ni 4 få 625.000 var.
Du har redan fått hälften som nu har värdet 1milj 250.000 och ska ta över resten.
Här finns en risk att dom eller en av dom kräver att det säljs.
Samäganderättslagen.
Du kan iofs köpa ut dom då.
Blir bara tråkigt och jobbigt.
Du får nu lösa ut dom med 625.000 var.
Har du löst ut halvan tidigare blir det
1milj 250.000 / 4 = 312.500 var till dom
Det är gåva mot vederlag det rör sig. Ganska nyligen tagit över ett släkthus på detta sätt. Finns ju andra sätt att göra det på också men låter som att det är det ni är ute efter i.o.m. värdering.B Brynolf8 skrev:Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.
Förutsättningen är att min far vill ge hälften av sitt fritidshus till mig. Tanken är sedan att jag ska överta resterande del men det kan dröja ett antal år.
Det som komplicerar frågan är att jag har 3 syskon som min far (och jag) vill kompensera så att alla får lika mycket i detta läget för att det ska vara rättvist. Alla syskon är överens om att jag övertar fastigheten.
Min far har inte möjligheten att ge motsvarande värdet av halva fastigheten till alla syskon.
Lösningen som vi funderar på är att min far ger mig halva fastigheten och jag ersätter mina syskon kontant med motsvarande varsin 1/8-del.
Kan han skriva ett gåvobrev med förutsättningen att jag ska ersätta mina syskon?
Sen kommer vi till nästa fråga. Hur ska vi räkna ut hur mycket jag ska ge till varje syskon?
Vi kontaktade en jurist som gick igenom räkenskaperna med alla iblandade. Vi var alla överens innan vi kontaktade juristen så rörde sig inte om att vi oense eller så. Tyckte även det var bra att få lite input utifrån och få allt på papper på korrekt sätt.
Det vi fick info om juristen av som vi missat innan var hur reavinstskatten hanteras i sådana här fall.
Googlar du så finns det gott om info.
Lycka till!
Jag råkade ut för något snarlikt. Min far och farbror ägde en större fastighet som sommarnöje. När farbrodern inte orkade med fastigheten och hans barn inte ville överta hans del, fick en mäklare värdera densamma.B Brynolf8 skrev:Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.
För enkelhetens skull sätter jag det fiktiva värdet 2 mille. Då var ju halva gården värd 2 mille, och jag ansåg att 100.000:- i mäklararvode/besvär att städa/tömma/visa osv var rimligt, så jag hav honom 950.000:- ( visst borde jag ha dragit av 22% av vinsten….)
Min far skänkte mig sin del, och då jag har ett syskon, gav jag denne hälften av 950.000:- (även här kan man ju tänka på sig själv och minska beloppet med 22%… men syskonet behöver en extra slant , så det skippade vi att tänka på, jag fick ju med alla inventarier/båtar/redskap/traktorer osv)
Man behöver inte fundera på skatteverket om man skänker sitt syskon en slant. Ej heller om far skänker mig en slant, gåvoskatten är ju som tur är avskaffad. Så länge alla är överens så är det ju ingen ide att prata med skatteverket, om du Inte tänkt sälja fastigheten. Då bör man ju tänka ett varv till. Att värdera halva gåvan/arvet nu och resterande vid faderns bortgång blir nog jäkligt krångligt!! Jag ville göra allt klart när alla var överens så det inte blev osämja senare!!
Ja som delägare, hur värderar man egna arbetsinsatser/reparationer som ökar husets värde?K kanonkurtan skrev:Jag råkade ut för något snarlikt. Min far och farbror ägde en större fastighet som sommarnöje. När farbrodern inte orkade med fastigheten och hans barn inte ville överta hans del, fick en mäklare värdera densamma.
För enkelhetens skull sätter jag det fiktiva värdet 2 mille. Då var ju halva gården värd 2 mille, och jag ansåg att 100.000:- i mäklararvode/besvär att städa/tömma/visa osv var rimligt, så jag hav honom 950.000:- ( visst borde jag ha dragit av 22% av vinsten….)
Min far skänkte mig sin del, och då jag har ett syskon, gav jag denne hälften av 950.000:- (även här kan man ju tänka på sig själv och minska beloppet med 22%… men syskonet behöver en extra slant , så det skippade vi att tänka på, jag fick ju med alla inventarier/båtar/redskap/traktorer osv)
Man behöver inte fundera på skatteverket om man skänker sitt syskon en slant. Ej heller om far skänker mig en slant, gåvoskatten är ju som tur är avskaffad. Så länge alla är överens så är det ju ingen ide att prata med skatteverket, om du Inte tänkt sälja fastigheten. Då bör man ju tänka ett varv till. Att värdera halva gåvan/arvet nu och resterande vid faderns bortgång blir nog jäkligt krångligt!! Jag ville göra allt klart när alla var överens så det inte blev osämja senare!!
Ska man då betala syskonen för det.
Skulle säga att föreslagna delningen är det krångligaste sättet iaf jag kan komma på.
Det är lätt att vara överens innan man förändrar ngt. Sedan kan det bli hur invecklat som helst. Om huset stiger kraftigt i värde t ex.
Överlåt hela nu och lös ut de andra direkt eller via ngn form av avbetalning.
Det är ju inte din pappas bostad utan ”bara” hans fritidshus.
Tänk sedan om/när ni ska ta hand om bostaden. Det är såååå mkt att ta hand om så gör inget mitt emellan. Då låser ni era positioner och närmast ber om konflikt.
Behåller pappan huset så finns ett annat dilemma. När han redan har svårt att orka med. Vem ska sköta om stället så det inte förfaller?N NyVästkustbo skrev:Ja som delägare, hur värderar man egna arbetsinsatser/reparationer som ökar husets värde?
Ska man då betala syskonen för det.
Skulle säga att föreslagna delningen är det krångligaste sättet iaf jag kan komma på.
Det är lätt att vara överens innan man förändrar ngt. Sedan kan det bli hur invecklat som helst. Om huset stiger kraftigt i värde t ex.
Överlåt hela nu och lös ut de andra direkt eller via ngn form av avbetalning.
Det är ju inte din pappas bostad utan ”bara” hans fritidshus.
Tänk sedan om/när ni ska ta hand om bostaden. Det är såååå mkt att ta hand om så gör inget mitt emellan. Då låser ni era positioner och närmast ber om konflikt.
Och vem får lösa ut andra för den värdehöjningen ffa arbetet (i jämförelse med om det förfaller).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Jag är principiellt mot delägande av samma skäl som @NyVästkustbo. Å andra sidan är det en gåva vi pratar om, förvisso från en 75 åring. Men ju mer TS ser framför dig stt det är att fixa med huset de närmaste 5–10 åren, desto större skäl att försöka få överta hela ägandet tidigt.
Å andra sidan kanske inte TS har medel både att köpa ut syskonen och fixa en massa grejer på kort sikt.
Då det verkar finnas god sämja mellan syskonen är det här kanske något man kan prata om. Exempelvis genom att TS i framtiden får räkna av investeringar och del av eget arbete. Men det blir lätt smågnabbigt och missunnsamt när sådant ska redas ut många år senare.
Å andra sidan kanske inte TS har medel både att köpa ut syskonen och fixa en massa grejer på kort sikt.
Då det verkar finnas god sämja mellan syskonen är det här kanske något man kan prata om. Exempelvis genom att TS i framtiden får räkna av investeringar och del av eget arbete. Men det blir lätt smågnabbigt och missunnsamt när sådant ska redas ut många år senare.
3 miljoner delat på 4B Brynolf8 skrev:Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.
Du glömmer gåvobrevB Bellaisa skrev:Du kan lösa ut dina syskon nu ( om du kan ) för den halva du får.
Ni är alltså totalt 4 syskon så är värdet för hälften idag 1 miljon så får du lösa ut dom med 750.000:- Alltså 250.000:- var.
( 3/4 )
Var noga med att detta dokumenteras.
Detta kan vara fördelaktigt om man tror att värdet kommer att ökas. Framförallt om du lägger ner tid och pengar på det.
Annars blir det förskott på arv.
Säg att det är värt totalt 2 miljoner idag och 2,5 miljoner när din far dör.
Då ska ni 4 få 625.000 var.
Du har redan fått hälften som nu har värdet 1milj 250.000 och ska ta över resten.
Här finns en risk att dom eller en av dom kräver att det säljs.
Samäganderättslagen.
Du kan iofs köpa ut dom då.
Blir bara tråkigt och jobbigt.
Du får nu lösa ut dom med 625.000 var.
Har du löst ut halvan tidigare blir det
1milj 250.000 / 4 = 312.500 var till dom
Har du funderat på att avancera från "undrar" till att tänka igenom vad du läst?H Hybro skrev:
Mitt råd är att anlita familjerättsjurist och be om att få veta vad som gäller för arvsförskott enligt 4 kap 7 par ÄB. Det brukar vara en överraskning i de fall givaren fortsätter att nyttja egendomen. En kan inte avtala om framtida arv. Det gäller inte. Redan i gamla testamentet kan en läsa om detta.S sjoelund skrev:Jag tänkte lite samma sak men läste om det och fick då uppfattningen att tanken var att ta över hela huset innan arvskiftet (då det fanns tillräckligt med pengar). Men det vore helt klart enklast om man skötte hela affären i en omgång då alla är överens om värderingen och man kan kompensera syskonen på en gång.
Jag kom nyligen ut ur en sån här rolig tvist där alla var överens tills man inte längre var det
efter nästan 3 år med advokater, tingsrätter och bråte, ungefär liknande läge och pris.
Har väl kostat sådär halvmiljonen i skatter, avgifter, advokater osv och att vi inte kunnat använda stället under flera år med stort eftersatt underhåll vilket förvisso gav bättre pris.
Mitt största råd är att lösa allt ihop EN gång och inte i olika omgångar
Använd 2 olika för att värdera stället och dra ett snitt på de 2 och kom fram till vad var och en ska få.
efter nästan 3 år med advokater, tingsrätter och bråte, ungefär liknande läge och pris.
Har väl kostat sådär halvmiljonen i skatter, avgifter, advokater osv och att vi inte kunnat använda stället under flera år med stort eftersatt underhåll vilket förvisso gav bättre pris.
Mitt största råd är att lösa allt ihop EN gång och inte i olika omgångar
Använd 2 olika för att värdera stället och dra ett snitt på de 2 och kom fram till vad var och en ska få.
Vi hade en liknande sits. Pappa hade 2 fritidshus, vilket blev övermäktigt när mamma gick bort. Syrran har intresse av den, jag är där 1 dag om året. Pappa sa rakt ut lägg upp det som ni vill. Liksom TS verka har Pappa mer tillgångar, och jag har inte bråttom att få ut ett ev arv. Vi tog in en värderare, både jag och syrran var nöjd med värdet. Så Vi använde det och skrev in som framtida arv. Mig veterligen har det inte uppkommit några betydande kostnader skatter etc alls i denna "transaktionen". Givetvis ligger en latent skatt vid ev försäljning som skall tas hänsyn till. Utifrån det har vi i princip kommit överens om att när den dagen kommer, så får jag först ut min del upp till Stugans värde vid överlåtelsen. Sen delar vi på resten. är pengarna slut så får det bli så
Med detta sagt. om ni är överens, och inga andra står och stampar efter sin del av 50% som diskuteras nu omgående. Så är det betydligt enklare om TS får hela fritidshuset direkt, som förskott på arv. Men det förutsätter att man vet att det finns tillräckligt med tillgångar. Eller skriver in att TS reglerar det vid arvs skifte etc. Inget upplägg för infekterade relationer, men i övrigt absolut enklast.
Med detta sagt. om ni är överens, och inga andra står och stampar efter sin del av 50% som diskuteras nu omgående. Så är det betydligt enklare om TS får hela fritidshuset direkt, som förskott på arv. Men det förutsätter att man vet att det finns tillräckligt med tillgångar. Eller skriver in att TS reglerar det vid arvs skifte etc. Inget upplägg för infekterade relationer, men i övrigt absolut enklast.
Spot on, jag sitter själv på en gård med gåvoupplägg, 11 generationer i området och galna värden vid havet, fanns inte möjlighet för någon lösa det, så min far offrade relation med en dotter och jag tappade en syster, för det skulle gå vidare. Många gånger man ångrat och bävar den dagen min far går bort, han långt ifrån barskrapad, inga renoveringar senaste 20år och avverkat all skog men jag kommer ha noll anspråk såklart. Jag bara haft helvete med alla byggnader och lagt mindre förmögenhet och i princip 4år, renovering i snitt 4h per dag och sen när paradiset började bli klart så uppdagades frugan tyckt grannen varit mer intressant sedan ett år, jag bara jobbade så begripligt, så nu ensam i ett paradis som tangerar till helvete då relation med syster, systerbarn, familjen, är skrot.B BSA In skrev:Jag har varit 1/2 delägare av ett fritidshus och fått problem med osämja pga av olika viljor när det gäller ombyggnad etc.
Din far verkar vilja ha kvar huset men orkar inte att sköta det.
Men han vill säkert att ni sköter det på hans villkor.
Han vill ha kvar ditt och dina syskons sällskap och ser gärna att alla kommer på besök, helst samtidigt.
Vad jag egentligen vill säga är att det är bättre för dig att din far säljer huset och alla barn delar på pengarna.
Du köper sedan ett eget fritidshus och låter din far och dina syskon komma på besök så ofta dom vill.Alla slipper alla känslomässiga låsningar till föräldrarnas hus. Framtida värdeförändringar, problem med jurister arvode skattefrågor.
Framförallt känslor för orättvisa kan vara tätt förödande för syskonrelationen.
Så ta hand om familj, lägg nostalgi, plikter, ansvar och minnen till arkivet och lev istället! Var rädda om er!
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...alja-eller-ge-bort/Stampelskatt-och-avgifter/B Brynolf8 skrev: