35 271 läst ·
67 svar
35k läst
67 svar
Arv av fritidshus, lösa ut syskon
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Då ska jag försöka förklara tydligare, för det var lite underförstådda antaganden med.N NyVästkustbo skrev:
Skattefritt blir det inte, men man skjuter upp beskattningen till nästa försäljning, därav den latenta skatt jag talade om. Den mängd skatt som uppstår finns kvar, men faller alltså inte ut till betalning förrän när TS i sin tur eventuellt säljer.N NyVästkustbo skrev:
För att man ska få göra det måste transaktionen ske till ett tydligt underpris. Normalt säger man att det räcker med att priset är under taxeringsvärdet om det är inom familjen.
Då taxeringsvärdet ska motsvara 85 % av marknadsvärdet och vi här pratar om 60 % av marknadsvärdet är det alltså god marginal.
Ja, men nu handlar det alltså bara om uppskjuten skatt.N NyVästkustbo skrev:
Ja, men att skjuta upp beskattning är generellt gynnsamt då inflationen gör att värdet av det man ska betala är mindre i framtiden även om det är detsamma i kronor och ören.N NyVästkustbo skrev:
Kommuner har tack och lov ingen generell förköpsrätt. Den må vara obehagligt långtgående, men är ingen generell rätt.N NyVästkustbo skrev:
Om de 500 tkr är inköp, renovering eller standardökande åtgärder vet vi inte, men då det var otydligt beskrivet antog jag bara att det var avdragsgilla belopp. Det kan vara fel, och påverkar i så fall den latenta skatten med upp till 110 tkr.N NyVästkustbo skrev:
Hur som helst räknade jag av (halvans) avdragsgilla belopp från dagens värde vid beräkningen av den latenta skatten. Sedan minskade jag gåvans värde med den latenta skatten då det är den av de fyra syskonen (TS) som ska betala den delen till staten i framtiden.
Är du helt säker på det här med 85% av taxeringsvärdet? Den information som jag hittat nämner bara att det ska vara under taxeringsvärdet. T.ex https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.7/2724.htmlH hemix skrev:Kan ha missat i tråden, men det finns lite krav för gåva vilket inte har med värdet att göra:
Du behöver få halva fastigheten till max 85% av halva värdet av taxeringsvärdet för det skattemässigt skall räknas som gåva och du slipper punkskatt och din far reavinstskatt.
Får du det utan likvid uppfylls såklart det. Men bättre du betalar din far den summan, resterande är förskott på arv. Är då taxeringsvärdet 2mkr, betalar du säg 800' till din far, gåvan är då 1.5mkr-800' = 700' och latent skatt -330 vilket innebär att den riktiga gåvan är 370' vilket räknas som förskott på arv, men din far kan skriva det inte skall vara det. De 800' kan han då oskattat fördela till syskon, allt klart. Du äger halva fastigheten och förhoppningsvis nöjda syskon.
Det är juridiskt gåva mot betalning, se till att det står du får det som enskild egendom som aldrig blir föremål för bodelning från äktenskap eller samboskap. Om du har partner som sedan flyttar med dig dit efter ni eller du löst andra halvan kan den då aldrig kräva bodelning i den nu aktuella halvan.
Har du någon länk där jag kan läsa om detta?
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Du har rätt, i synnerhet när det kommer till transaktioner mellan närstående, där det är lättare att anta att det är en gåva.B Brynolf8 skrev:
Lagregeln säger 85 % av egendomens värde (5 § stämpelskattelagen) och är taxeringsvärdet högt i förhållande till marknadsvärdet kan det bli stökigt att bevisa att det verkligen är en gåva om man då är för nära det senare.
Men är det från föräldrar till barn kan man släppa den oron, då blir det alltid gåva under taxeringsvärdet.
Din uträkning håller jag med om. Men din far ska bara ge halva huset till dig i gåva o ni skickar in att det är en gåva till jag tror är lantmäteriet så du blir ägare till halva huset. Så har jag gjort med ett hus med en sambo.B Brynolf8 skrev:Jag ska försöka förklara bättre.
Steg 1.
Vår far skänker halva fastigheten till oss barn. Jag löser ut de tre andra och blir ägare till halva fastigheten.
Kan jag betala de andra kontant utan att blanda in skatteverket osv?
Steg 2:
Min far går bort och genom testamente tillfaller den andra halvan av fastigheten mig och avräknas som min del av arvet. Det finns fler tillgångar som gör att alla barnen kommer få lika mycket.
Det finns anledningar till att min far vill behålla halva fastigheten i nuläget. Det kan bli så att vi gör samma lösning igen om några år så att jag blir ägare till hela.
Den stora frågan är egentligen hur ersättningen till mina syskon görs på bästa sätt nu i första läget?
Räknar jag rätt såhär:
Värdering: 3000000:-
Avdrag: 500000:-
Latent skatt: 550000:-
Värde efter skatt: 2450000:-
Ersättning till varje syskon i steg 1: 306250:-
Sedan skänker du helt enkelt pengarna till dina syskon enligt din uträkning. Skatteverket har inget med gåvor att göra.
Nästa gång gör ni en ny värdering o då kan ni inte ta upp förbättringarna en gång till.
För att det ska bli helt rättvist tycker jag oxå att du efter detta ska stå för hälften av alla kostnader oxå om han förbättrar mm. Men den meningen är inte helt genomtänkt, jag bara funderar…..så du inte slipper allt o bara kan njuta av att äga ett halvt hus som ev går upp i värde.
Vi ska göra på samma sätt men jag ”får” hela huset nu o min bror får pengar senare när de dör. Bara för att det inte ska bli diskussioner senare om värde mm. Det blir förskott av arv då.
Det är inte så enkelt som det låter. Jag tycker du ska ta hjälp av en juristB Brynolf8 skrev:Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.
Förutsättningen är att min far vill ge hälften av sitt fritidshus till mig. Tanken är sedan att jag ska överta resterande del men det kan dröja ett antal år.
Det som komplicerar frågan är att jag har 3 syskon som min far (och jag) vill kompensera så att alla får lika mycket i detta läget för att det ska vara rättvist. Alla syskon är överens om att jag övertar fastigheten.
Min far har inte möjligheten att ge motsvarande värdet av halva fastigheten till alla syskon.
Lösningen som vi funderar på är att min far ger mig halva fastigheten och jag ersätter mina syskon kontant med motsvarande varsin 1/8-del.
Kan han skriva ett gåvobrev med förutsättningen att jag ska ersätta mina syskon?
Är det ok att göra så eller kommer skatteverket ställa till problem här?
Sen kommer vi till nästa fråga. Hur ska vi räkna ut hur mycket jag ska ge till varje syskon?
Värdering kommer göras men följande siffror kan användas:
Värdering: 3 000 000
Kostnader som min far under åren haft för fastigheten: 500 000:-
Betyder du få själv står för framtida vinst vid försäljning ... dålig affär för dig ...B Brynolf8 skrev:Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.
Förutsättningen är att min far vill ge hälften av sitt fritidshus till mig. Tanken är sedan att jag ska överta resterande del men det kan dröja ett antal år.
Det som komplicerar frågan är att jag har 3 syskon som min far (och jag) vill kompensera så att alla får lika mycket i detta läget för att det ska vara rättvist. Alla syskon är överens om att jag övertar fastigheten.
Min far har inte möjligheten att ge motsvarande värdet av halva fastigheten till alla syskon.
Lösningen som vi funderar på är att min far ger mig halva fastigheten och jag ersätter mina syskon kontant med motsvarande varsin 1/8-del.
Kan han skriva ett gåvobrev med förutsättningen att jag ska ersätta mina syskon?
Sen kommer vi till nästa fråga. Hur ska vi räkna ut hur mycket jag ska ge till varje syskon?
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Du kan ju inte ersätta syskonen efter värderingen nu. Utan går er far bort då är det ju värdet vid den tidpunkten som gäller. Varför har er far gett dig halva huset och inte delat det med alla syskon? Sen gäller arvsrätten och alla har rätt till sin arvslott så även om du har fått halva huset nu så ska du vara beredd på att dela värdetB Brynolf8 skrev:Jag ska försöka förklara bättre.
Steg 1.
Vår far skänker halva fastigheten till oss barn. Jag löser ut de tre andra och blir ägare till halva fastigheten.
Kan jag betala de andra kontant utan att blanda in skatteverket osv?
Steg 2:
Min far går bort och genom testamente tillfaller den andra halvan av fastigheten mig och avräknas som min del av arvet. Det finns fler tillgångar som gör att alla barnen kommer få lika mycket.
Det finns anledningar till att min far vill behålla halva fastigheten i nuläget. Det kan bli så att vi gör samma lösning igen om några år så att jag blir ägare till hela.
Den stora frågan är egentligen hur ersättningen till mina syskon görs på bästa sätt nu i första läget?
Räknar jag rätt såhär:
Värdering: 3000000:-
Avdrag: 500000:-
Latent skatt: 550000:-
Värde efter skatt: 2450000:-
Ersättning till varje syskon i steg 1: 306250:-
Vår familj har just gjort detta, fast med ett bostadshus. Mitt råd är att kontakta en jurist och skriva ett gåvobrev. Då blir det inte fel mellan dig och dina syskon. Lycka till.B Brynolf8 skrev:Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.
Jag har varit 1/2 delägare av ett fritidshus och fått problem med osämja pga av olika viljor när det gäller ombyggnad etc.F FriVes skrev:
Din far verkar vilja ha kvar huset men orkar inte att sköta det.
Men han vill säkert att ni sköter det på hans villkor.
Han vill ha kvar ditt och dina syskons sällskap och ser gärna att alla kommer på besök, helst samtidigt.
Vad jag egentligen vill säga är att det är bättre för dig att din far säljer huset och alla barn delar på pengarna.
Du köper sedan ett eget fritidshus och låter din far och dina syskon komma på besök så ofta dom vill.Alla slipper alla känslomässiga låsningar till föräldrarnas hus. Framtida värdeförändringar, problem med jurister arvode skattefrågor.
Framförallt känslor för orättvisa kan vara tätt förödande för syskonrelationen.
NI KRÅNGLAR TILL DET ORDENTLIGT!B Brynolf8 skrev:Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.
Tänk om Ni syskon inte kommer överens vid Era fars bortgång och bara fastigheten är kvar att regleras. Då kan De vilja sälja sina delar av fastigheten och då blir det Du som måste köpa dessa!
Råder Dig i stället att redan nu köpa hela fastigheten och skriva ett dispositionsavtal/besittningsskydd så länge Din far lever. Under den tiden betalar han hyra till Dig och får därmed även rätt till bostadsbidrag, kommunal service mm. Detta gör att vid ett dödsbo så är allt öppet att dela utan någon direkt ovänskap.
Jag har erfarenhet från de flest sådana lösningar med denna som enklast och minsöverklaganden och ovänskap.