Karl.s Karl.s skrev:
Får man fråga varför det är viktigt att överta huset nu?
Jag tänkte lite samma sak men läste om det och fick då uppfattningen att tanken var att ta över hela huset innan arvskiftet (då det fanns tillräckligt med pengar). Men det vore helt klart enklast om man skötte hela affären i en omgång då alla är överens om värderingen och man kan kompensera syskonen på en gång.

• Gilla
hgw
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du ens läst tråden?
I vart fall inledningen.
Och vad jag förstår av denna så ska
TS FÅ halva fars fastighet.

De tre övriga får sedan dela på sista halvan. Och vara nöjda med detta.
Varför inte en fjärdedel var?

Bara undrar...

• Gilla
Lekrbr
  • Laddar…
Att köpa hela huset hade såklart haft sina fördelar men pga olika anledningar så vill han inte det. Men om det skulle visa sig att det skapar för mycket problem så får vi ta en ordentlig funderare på det.

Finns egentligen flera anledningar till att skiftet ska börja nu. Han börjar bli äldre (ca 75) och med både hus samt fritidshus så blir det för mycket arbete att sköta om det ensam.
Jag är även i det stadiet av livet med barn mellan 7-9 där vi tycker det hade varit perfekt med ett fritidshus där vi kan vara under barnens uppväxt.
Han är även väldigt mån om att fastigheten ska stanna i familjen och alla inblandade vill undvika bråk.
Därför tänker vi att vi ska försöka lösa detta innan hans bortgång på ett sätt som gör alla nöjda.

• Gilla
Erik_91 och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
I vart fall inledningen.
Och vad jag förstår av denna så ska
TS FÅ halva fars fastighet.

De tre övriga får sedan dela på sista halvan. Och vara nöjda med detta.
Varför inte en fjärdedel var?

Bara undrar...
Det är bättre att du läser i ställer för att gissa.

• Gilla
frazor och 2 till
  • Laddar…
B Brynolf8 skrev:
Att köpa hela huset hade såklart haft sina fördelar men pga olika anledningar så vill han inte det. Men om det skulle visa sig att det skapar för mycket problem så får vi ta en ordentlig funderare på det.

Finns egentligen flera anledningar till att skiftet ska börja nu. Han börjar bli äldre (ca 75) och med både hus samt fritidshus så blir det för mycket arbete att sköta om det ensam.
Jag är även i det stadiet av livet med barn mellan 7-9 där vi tycker det hade varit perfekt med ett fritidshus där vi kan vara under barnens uppväxt.
Han är även väldigt mån om att fastigheten ska stanna i familjen och alla inblandade vill undvika bråk.
Därför tänker vi att vi ska försöka lösa detta innan hans bortgång på ett sätt som gör alla nöjda.
Jag förstår, hade ett alternativ varit att han äger 100% och betalar fasta kostnader, och att ni står för löpande underhåll mot att ni får använda det "gratis" så att säga? Förändrar det något om ni äger det eller inte? Förändrar det något för din pappa om han äger det eller inte?

Om det vill sig väl kanske din pappa blir 100, det är 25 år kvar. Otroligt mycket kan hända på den tiden. Alla dina syskon kanske inte ens har barn än? Och några av er kanske har flera barnbarn då.
Vad händer om nån ändrar sig under tiden? Ska den få andra halvan?

/Den tveksamme 🙂

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att du varit tillräckligt tydlig från start. Det är bättre att du får halva fastigheten i gåva mot vederlag. Så länge du betalar mindre än fastighetsvärdet och taxeringsvärdet så räknas det som gåva. De pengarna ger sedan din far till dina syskon. De blandas således aldrig in som ägare i fastigheten.
Tänk även på den latenta skatten när ni räknar ut ersättningen.
Helt enig!

Tittar vi på pengarna så blir det då ett värde om 1,5 Mkr och en avdragsrätt på 250 tkr (om vi antar att de 500 är fullt ut avdragsgilla. Den latenta vinsten är då 22 % av 1 ,25 Mkr eller 275 tkr. Då du i framtiden ska betala den skatten om du säljer blir det totala värdet 1,225 Mkr. Ca 300 tkr/person.

Köper du halva huset för 900 tkr blir det en underprisöverlåtelse, alltså en gåva mot vederlag. Ingen beskattning löses ut och du slipper stämpelskatt.

Din far kan sen dela ut de 900.000 kronorna till dina syskon så har alla fått lika mycket.

Vill man vara petig kanske mäklararvode borde dras från summan som ska delas med, då de pengar a hade försvunnit om fastigheten sålts normalt, men det kan ni ju växla mot att dela på juristkostnaden.

Tänk på att om inget annat skrivs kan ni båda påkalla tvångsförsäljning genom samägandelagen och på så vis tvinga den andre att sälja. Det vill ni nog reglera genom avtal.

• Gilla
SnyggPer och 3 till
  • Laddar…
B Brynolf8 skrev:
Har en frågeställning som vi behöver hjälp med.

Förutsättningen är att min far vill ge hälften av sitt fritidshus till mig. Tanken är sedan att jag ska överta resterande del men det kan dröja ett antal år.
Det som komplicerar frågan är att jag har 3 syskon som min far (och jag) vill kompensera så att alla får lika mycket i detta läget för att det ska vara rättvist. Alla syskon är överens om att jag övertar fastigheten.

Min far har inte möjligheten att ge motsvarande värdet av halva fastigheten till alla syskon.
Lösningen som vi funderar på är att min far ger mig halva fastigheten och jag ersätter mina syskon kontant med motsvarande varsin 1/8-del.

Kan han skriva ett gåvobrev med förutsättningen att jag ska ersätta mina syskon?
Är det ok att göra så eller kommer skatteverket ställa till problem här?

Sen kommer vi till nästa fråga. Hur ska vi räkna ut hur mycket jag ska ge till varje syskon?

Värdering kommer göras men följande siffror kan användas:
Värdering: 3 000 000
Kostnader som min far under åren haft för fastigheten: 500 000:-
Hej!

Vi har gjort en liknande ”deal”.
Vi är 4 syskon.
När en förälder gick bort behövde den andra flytta till särskilt boende. Då hade vi kommit överens om följande ;

Den förälder som finns kvar ärvde huset från den bortgångna föräldern.

Vi gjorde en enkel gratis värdering via mäklare. Alla tyckte värderingen var ok.
Sedan drogs det bort för skatt. Och även kostnad för framtida försäljning då det lutar åt att huset säljs så småningom.
Återstående summa delas på 4.

Sedan skrevs gåvobrev där 2 av syskonen fick huset. Där står inskrivet att de ska kompensera de andra två. Alla namngivna och med personnr. Gåvobrevet ska bevittnas av utomstående när givare och mottagare skriver under.
(Anledningen till dealen var att två har bättre förutsättningar att sköta om huset tills vidare.)

Mellan oss finns en revers där det står som en skuld som två har till de andra två.
Här behöver också stå saker som ränta, hur/när pengarna fås/ges.

Mitt råd är att ta detta med en revisor så allt blir korrekt. Det kostar inte mkt om man tänker på risken för ovänskap och att ngn tvingar fram en försäljning.

En tanke till är att det kan vara bättre att hela huset överlåts med tanke på kostnader för lagfart.
En gåva är skattefri.
Men den dagen du säljer får du betala skatt på hela summan pga att du inte har ngn inköpssumma att kvitta mot.

B Brynolf8 skrev:
Räknar jag rätt såhär:
Värdering: 3000000:-
Avdrag: 500000:-
Latent skatt: 550000:-
Värde efter skatt: 2450000:-
Ersättning till varje syskon i steg 1: 306250:-
Har din pappa gjort förbättringar på 500’ under de senaste fem åren? Annars kommer du nog inte kunna göra några avdrag.

N NyVästkustbo skrev:
Hej!

Vi har gjort en liknande ”deal”.
Vi är 4 syskon.
När en förälder gick bort behövde den andra flytta till särskilt boende. Då hade vi kommit överens om följande ;

Den förälder som finns kvar ärvde huset från den bortgångna föräldern.

Vi gjorde en enkel gratis värdering via mäklare. Alla tyckte värderingen var ok.
Sedan drogs det bort för skatt. Och även kostnad för framtida försäljning då det lutar åt att huset säljs så småningom.
Återstående summa delas på 4.

Sedan skrevs gåvobrev där 2 av syskonen fick huset. Där står inskrivet att de ska kompensera de andra två. Alla namngivna och med personnr. Gåvobrevet ska bevittnas av utomstående när givare och mottagare skriver under.
(Anledningen till dealen var att två har bättre förutsättningar att sköta om huset tills vidare.)

Mellan oss finns en revers där det står som en skuld som två har till de andra två.
Här behöver också stå saker som ränta, hur/när pengarna fås/ges.

Mitt råd är att ta detta med en revisor så allt blir korrekt. Det kostar inte mkt om man tänker på risken för ovänskap och att ngn tvingar fram en försäljning.

En tanke till är att det kan vara bättre att hela huset överlåts med tanke på kostnader för lagfart.
En gåva är skattefri.
Men den dagen du säljer får du betala skatt på hela summan pga att du inte har ngn inköpssumma att kvitta mot.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Helt enig!

Tittar vi på pengarna så blir det då ett värde om 1,5 Mkr och en avdragsrätt på 250 tkr (om vi antar att de 500 är fullt ut avdragsgilla. Den latenta vinsten är då 22 % av 1 ,25 Mkr eller 275 tkr. Då du i framtiden ska betala den skatten om du säljer blir det totala värdet 1,225 Mkr. Ca 300 tkr/person.

Köper du halva huset för 900 tkr blir det en underprisöverlåtelse, alltså en gåva mot vederlag. Ingen beskattning löses ut och du slipper stämpelskatt.

Din far kan sen dela ut de 900.000 kronorna till dina syskon så har alla fått lika mycket.

Vill man vara petig kanske mäklararvode borde dras från summan som ska delas med, då de pengar a hade försvunnit om fastigheten sålts normalt, men det kan ni ju växla mot att dela på juristkostnaden.

Tänk på att om inget annat skrivs kan ni båda påkalla tvångsförsäljning genom samägandelagen och på så vis tvinga den andre att sälja. Det vill ni nog reglera genom avtal.
Hej!

Jag förstår inte riktigt din beräkning.

Hur kan du veta att det blir skattefritt att köpa halva för 900.000?
Det beror väl på inköpspris (ev inkl renovering)?
Om huset t ex köptes för 500.000:- så ska väl överskjutande del beskattas?

Sälja till underpris ökar beskattningen vid nästa försäljning. Och är kommunen intresserad så har väl de förköpsrätt och då gäller underpriset?

Summan för renovering hänger jag inte riktigt med på. Men jag är lite trött

B Brynolf8 skrev:

Tänk på att ett fritidshus är en tillgång om du t ex får ekonomiska svårigheter. Ägande av kan påverka t ex bostadsbidrag.

Är du gift så kan din make kräva halva delen vid skilsmässa och den vägen tvinga fram försäljning.
Ska stå i gåvobrevet att du får huset som ”enskild egendom” så undviks det.

Men; jurist/revisor ska ni gå igenom detta med.

• Gilla
mellansorken
  • Laddar…
T thompabompa skrev:
Har din pappa gjort förbättringar på 500’ under de senaste fem åren? Annars kommer du nog inte kunna göra några avdrag.
Grundförbättringar får dras av även om de är långt tillbaka. 5årsgränsen är för renoveringar. Där får man dessutom bara dra av för förbättringen som finns kvar och jämfört med inköps skicket.

N NyVästkustbo skrev:
Hej!

Jag förstår inte riktigt din beräkning.

Hur kan du veta att det blir skattefritt att köpa halva för 900.000?
Det beror väl på inköpspris (ev inkl renovering)?
Om huset t ex köptes för 500.000:- så ska väl överskjutande del beskattas?

Sälja till underpris ökar beskattningen vid nästa försäljning. Och är kommunen intresserad så har väl de förköpsrätt och då gäller underpriset?

Summan för renovering hänger jag inte riktigt med på. Men jag är lite trött
Det handlar då inte om ett köp, utan gåva med vederlag. Det går om man betalar mindre än värdet och taxeringsvärdet. Vilket är faller om man siktar på att ”betala” halva värdet som i det här fallet.

D Daniel 109 skrev:
Grundförbättringar får dras av även om de är långt tillbaka. 5årsgränsen är för renoveringar. Där får man dessutom bara dra av för förbättringen som finns kvar och jämfört med inköps skicket.

Det handlar då inte om ett köp, utan gåva med vederlag. Det går om man betalar mindre än värdet och taxeringsvärdet. Vilket är faller om man siktar på att ”betala” halva värdet som i det här fallet.
Njae
Köpesumman i exemplet är inte halva priset utan innebär ett köp av halva fastigheten.

Tack för alla svar. Det har verkligen hjälpt för jag hade inte koll på det här med gåva mot vederlag innan.

Tror jag har fått svar på alla frågorna. Vi kommer ta hela upplägget med en jurist så att den kan hjälpa oss med gåvobrev osv samt att se till att allt blir rätt och rättvist.

Det smidigaste verkar vara gåva mot vederlag där mäklarnas värdering (vi har tagit ut 2 mäklare) minus den latenta skatten ligger till grund för hur ersättningen till alla syskon räknas ut.

För att undvika problem längre fram ska vi även lösa frågan hur övertagandet i nästa steg ska se ut. Här får det också bli med hjälp av jurist antingen genom testamente eller någon form av avtal.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Brynolf8 skrev:
Jag var nog otydlig.
Min far ska fortsatt äga halva fastigheten.

Den sista halvan är tanken att vi ska lösa när han har gått bort (och det dröjer förhoppningsvis många år) eller att vi gör samma lösning igen om ett antal år.
Mitt råd är att inte dela huset.
Din pappa kan få en demenssjukdom (märks oftast inte alls de första åren) och oförklarligt börja ändra sig om huset.
Han kan också få en tydlig demenssjukdom och leva med det i många år. Då får huset inte överlåtas vad som än händer så länge han lever.
Ska ni absolut dela så skriv framtidsfullmakter och testamenten, både för dig och din far. Även du kan ju drabbas av ngt olyckligt redan innan din far går bort.

• Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
Kan ha missat i tråden, men det finns lite krav för gåva vilket inte har med värdet att göra:

Du behöver få halva fastigheten till max 85% av halva värdet av taxeringsvärdet för det skattemässigt skall räknas som gåva och du slipper punkskatt och din far reavinstskatt.

Får du det utan likvid uppfylls såklart det. Men bättre du betalar din far den summan, resterande är förskott på arv. Är då taxeringsvärdet 2mkr, betalar du säg 800' till din far, gåvan är då 1.5mkr-800' = 700' och latent skatt -330 vilket innebär att den riktiga gåvan är 370' vilket räknas som förskott på arv, men din far kan skriva det inte skall vara det. De 800' kan han då oskattat fördela till syskon, allt klart. Du äger halva fastigheten och förhoppningsvis nöjda syskon.

Det är juridiskt gåva mot betalning, se till att det står du får det som enskild egendom som aldrig blir föremål för bodelning från äktenskap eller samboskap. Om du har partner som sedan flyttar med dig dit efter ni eller du löst andra halvan kan den då aldrig kräva bodelning i den nu aktuella halvan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.