1 663 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
ARN? Åtgärdat och kräver pengar?
Hej,
Jag undrar, hur fungerar ARN? Vi har byggt ett badrum med ett företag. Pga vitesklausuler samt att de "förlorade" sin BKR våtrumsbehörighet / eller inte hade någon från början så batalade vi bara 50% av bygget, allt enligt kontrakt.
Efter 1månda har det börjat läcka från toaletten och vi har reklammerat. Tyvärr svarar inte firman i telefon, eller vill ta ansvar så vi funderar på att skicka in det till ARN. MEN vi vill ha vår toa fixad!!!! Kan vi ta in en annan röris och fixa modulen och kräva firman på summen i ARN - eller hur funkar det?
Jag antar att man bör ge en firma "skälig tid" det har nu gått 2 vefckor och de svara inte ens oss.......hur länge skall vi vänta?
Dessutom vet vi att ARN inte är juridiskt bindande. Var är konsekvensen för ett bolag att inte följa ARN?
Irriterad!
Jag undrar, hur fungerar ARN? Vi har byggt ett badrum med ett företag. Pga vitesklausuler samt att de "förlorade" sin BKR våtrumsbehörighet / eller inte hade någon från början så batalade vi bara 50% av bygget, allt enligt kontrakt.
Efter 1månda har det börjat läcka från toaletten och vi har reklammerat. Tyvärr svarar inte firman i telefon, eller vill ta ansvar så vi funderar på att skicka in det till ARN. MEN vi vill ha vår toa fixad!!!! Kan vi ta in en annan röris och fixa modulen och kräva firman på summen i ARN - eller hur funkar det?
Jag antar att man bör ge en firma "skälig tid" det har nu gått 2 vefckor och de svara inte ens oss.......hur länge skall vi vänta?
Dessutom vet vi att ARN inte är juridiskt bindande. Var är konsekvensen för ett bolag att inte följa ARN?
Irriterad!
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Tror dessutom att man åker ur listan efter ganska kort tid.
Saxat från www.arn.se
"Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare (kallas här ofta näringsidkare). Det är konsumenten som gör anmälan.
Nämnden lämnar rekommendationer om hur tvister bör lösas, till exempel att näringsidkaren ska ge konsumenten pengarna tillbaka. Vanligtvis tar det ca sex månader från anmälan till beslut. Nämndens prövning är kostnadsfri."
ARN lämnar med andra ord bara en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Inget tvingande beslut för någon part.
Ni tycks ju ha hamnat rejält på sned med den här firman.
Till viss del får man väl ändå förstå deras ovilja att ha ytterligare kontakt med er, med tanke på den bristande betalningen. Är den delen överenskommen och utagerad?
Du skriver att "de "förlorade" sin BKR våtrumsbehörighet / eller inte hade någon från början så batalade vi bara 50% av bygget, allt enligt kontrakt." Stod det i kontraktet att ni bara var till hälften betalningsskyldiga då?
Vill man säkerställa att ett meddelande når fram, så är det rekommenderat "snigelbrev" som fortfarande är bästa vägen.
Har den här firman alltså haft totalentreprenad på renoveringen, så att det är deras ansvar att själva WC-stolen läcker? Har ingen annan, ev. underentreprenör varit involverad?
"Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet. Nämnden fungerar ungefär som en domstol och dess huvuduppgift är att på ett opartiskt sätt pröva tvister mellan konsumenter och företagare (kallas här ofta näringsidkare). Det är konsumenten som gör anmälan.
Nämnden lämnar rekommendationer om hur tvister bör lösas, till exempel att näringsidkaren ska ge konsumenten pengarna tillbaka. Vanligtvis tar det ca sex månader från anmälan till beslut. Nämndens prövning är kostnadsfri."
ARN lämnar med andra ord bara en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Inget tvingande beslut för någon part.
Ni tycks ju ha hamnat rejält på sned med den här firman.
Till viss del får man väl ändå förstå deras ovilja att ha ytterligare kontakt med er, med tanke på den bristande betalningen. Är den delen överenskommen och utagerad?
Du skriver att "de "förlorade" sin BKR våtrumsbehörighet / eller inte hade någon från början så batalade vi bara 50% av bygget, allt enligt kontrakt." Stod det i kontraktet att ni bara var till hälften betalningsskyldiga då?
Vill man säkerställa att ett meddelande når fram, så är det rekommenderat "snigelbrev" som fortfarande är bästa vägen.
Har den här firman alltså haft totalentreprenad på renoveringen, så att det är deras ansvar att själva WC-stolen läcker? Har ingen annan, ev. underentreprenör varit involverad?
Som konstaterat, ARN är ganska tandlös med sina rekommendationer. KAN dock vara effektivt att hänga ut aktuellt företag i någon insändare i lämplig lokaltidning eller varför inte på något internetforum..? Ett utlåtande från ARN ger i det fallet viss tyngd.. Enligt min syn på saken.
Klicka här för att svara
