1 130 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Bullerplank tillsammans med grannarna
Sida 1 av 2
Hej,
Jag vill bygga bullerplank tillsammans med mina grannar. Eller faktiskt fem stycken grannar. Planket ska gå längst med en väg som vätter mot våra tomter. Buller är farligt för barn och jag har barn och mina grannar också nästan alla husen iaf.
Kommunen kan ge bidrag om 1200kr per kvadratmeter. Kommunen säger att ett bygglov räcker. Jag tänkte att jag lämnar in bygglovet. (De bjuder på bygglovskostnaden också).
Hur skulle ni konstruerat detta? Jag vill ha något enkelt. Tänker stående panel med överliggare. Gjutna plintar (kräver kommunen) men är också enklaste lösningen. Måste vara enkelt och billigt så att jag kan få med mig alla grannar.
Kommunens krav är 28mm tryckimpregnerat virke. Jag tänker tar man 5,4 på längden blir en bra höjd 2,7m så blir spillet minimalt (man delar på mitten).
Hur skaffar jag lättast ritningar finns det något bra program eller onlinetjänst som kan hjälpa till med detta?
Jag vill bygga bullerplank tillsammans med mina grannar. Eller faktiskt fem stycken grannar. Planket ska gå längst med en väg som vätter mot våra tomter. Buller är farligt för barn och jag har barn och mina grannar också nästan alla husen iaf.
Kommunen kan ge bidrag om 1200kr per kvadratmeter. Kommunen säger att ett bygglov räcker. Jag tänkte att jag lämnar in bygglovet. (De bjuder på bygglovskostnaden också).
Hur skulle ni konstruerat detta? Jag vill ha något enkelt. Tänker stående panel med överliggare. Gjutna plintar (kräver kommunen) men är också enklaste lösningen. Måste vara enkelt och billigt så att jag kan få med mig alla grannar.
Kommunens krav är 28mm tryckimpregnerat virke. Jag tänker tar man 5,4 på längden blir en bra höjd 2,7m så blir spillet minimalt (man delar på mitten).
Hur skaffar jag lättast ritningar finns det något bra program eller onlinetjänst som kan hjälpa till med detta?
Byggbeskrivning hos Svenskt trä. Välj ett tätt plank och följ ritningen:
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Jag tycker du ska hitta en ritning på ett riktigt bullerskyddsplank. Risken är om ni bygger ett vanligt plank att det inte absorberar ljudet och att nyttan blir begränsade.Dr_B skrev:
Hej,
Det kan till och med vara värt att se vad det kostar att köpa färdiga moduler. En annan sak är att kolla om du inte behöver bygga skyddet rakt utan ha det zickzak. Det gör att du eventuellt kan minska grundläggningen lite. Underskatta inte den.
Exempel på zickzakstaket
https://www.instagram.com/reel/C8RTlsuoprb/
Det här vill du säkert heller inte höra men om bullerplanket ska ligga på flera markägares fastigheter och det ska gå att underhålla även framöver och när fastigheter byter ägare så är det inte fel att förvalta det som en gemensamhetsanläggning.
Tack. Jag har kollat på dem. Dubbelplanket är inte helt tätt. Jag vill hellre ha det som kallas plank med läkt men det har massa finlir på toppen som känns jobbigt.Claes Sörmland skrev:
Så ingen av dessa är enkel nog. Tänkte om det fanns en annan sida som denna eller om någon satt på en ritning.
Redigerat:
Jag förstår verkligen detta. Jag tänker bygger man i tryckimpregnerade brädor och ser till att ha en bra topp så kommer det hålla iaf 10 år. Sen får man hoppas på det bästa. Gemensamhetsanläggningen och servitut och så genom lantmäteriet kostar ju iaf 50 tusen om man har tur. Och tar massa tid.Claes Sörmland skrev:
Är ju superfint. Men förstår inte riktigt hur detta minskar grundläggandet. Är det för att vinkeln minskar belastningen. Alltså man minskar risken att planket välter?Ossian K Olsson skrev:
Jag tycker du ska hitta en ritning på ett riktigt bullerskyddsplank. Risken är om ni bygger ett vanligt plank att det inte absorberar ljudet och att nyttan blir begränsade.
Det kan till och med vara värt att se vad det kostar att köpa färdiga moduler. En annan sak är att kolla om du inte behöver bygga skyddet rakt utan ha det zickzak. Det gör att du eventuellt kan minska grundläggningen lite. Underskatta inte den.
Exempel på zickzakstaket
[länk]
Det kommer bli ca 50 meter plank.
Och 2,7 högt så 135 kvadrat. Kommunen betalar som sagt 1200kr kvadraten. Så totalt 162 tusen då för allt.
Köper man moduler så kostar de avsevärt mer än 1200kr kvadraten. Priserna jag sett är ca 5000kr kvadraten för bullerplank. Men finns kanske enklare plank men för att duga måste det vara 28mm tryckat.
Bara själva planket om vi bygger själva kommer kosta 1000kr m2 sen tillkommer såklart grundläggande i det. Så vi kommer få lägga egna pengar även om vi gör allt själva.
Och 2,7 högt så 135 kvadrat. Kommunen betalar som sagt 1200kr kvadraten. Så totalt 162 tusen då för allt.
Köper man moduler så kostar de avsevärt mer än 1200kr kvadraten. Priserna jag sett är ca 5000kr kvadraten för bullerplank. Men finns kanske enklare plank men för att duga måste det vara 28mm tryckat.
Bara själva planket om vi bygger själva kommer kosta 1000kr m2 sen tillkommer såklart grundläggande i det. Så vi kommer få lägga egna pengar även om vi gör allt själva.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Exakt så! Det blir som inbyggda stöd. Ett långt rakt plank blir väldigt ostadigt om man inte har kraftig grundläggning och kraftiga stolpar. Att göra ”vinklar” kan minska det behovet.Dr_B skrev:
Hej
Du skriver att det ska byggas ett bullerplank men beskriver sedan ett vanligt plank, som visserligen dämpar och flyttar ljudet men ändå kommer göra att ljud kommer in.
Ska planket vara 2,7 meter högt kommer det behövas en omfattande fastsättning i marken för att det ska stå kvar i starka vindar. Så det är knappast något som du och grannarna kommer kunna ordna med eget arbete.
Jag tror att det bästa i längden är köpa färdiga produkter för bullerskydd, som visserligen är dyra men som kommer stå kvar i 20-30 år.
Du skriver att det ska byggas ett bullerplank men beskriver sedan ett vanligt plank, som visserligen dämpar och flyttar ljudet men ändå kommer göra att ljud kommer in.
Ska planket vara 2,7 meter högt kommer det behövas en omfattande fastsättning i marken för att det ska stå kvar i starka vindar. Så det är knappast något som du och grannarna kommer kunna ordna med eget arbete.
Jag tror att det bästa i längden är köpa färdiga produkter för bullerskydd, som visserligen är dyra men som kommer stå kvar i 20-30 år.
Jo. Jag ska ta in lite offerter på element av typen bullerskärmar. Men är helt säker på att grannen inte har råd att lägga 100 tusen ur egen ficka.Pjosk75 skrev:
Hej
Så tror ett tjockare plank är det som det kommer finnas pengar till. Alltså ett helt tätt plank i 28mm tryckat virke. Om man vill kalla detta bullerplank eller inte avgör inte jag.
Själva grundläggandet är något som ska lejas ut på entreprenad. Så får en maskin gräva och sätt plintar.
Tänkte att någon skulle sitta på en sådan ritning eller ha et enkelt gratis program för att rita upp detta.
Tror nog faktiskt att du behöver räkna med att hela planket kostar mer 662.000 om det ska vara något som kommunen är beredd på att sponsra.
Har de till exempel sagt ok till att planket blir nästan 3 meter högt? Och att ljudnivån kommer öka på vägsidan?
Ett reflekterande plank är som du säger helt rätt, ända nedifrån marknivå.
Du kan titta på detta företags produkter och hur de olika reflekterande planken är uppbyggda
https://www.bullerskydd.com/modeller/reflekterande-bullerskydd-22002044
Har de till exempel sagt ok till att planket blir nästan 3 meter högt? Och att ljudnivån kommer öka på vägsidan?
Du kan titta på detta företags produkter och hur de olika reflekterande planken är uppbyggda
https://www.bullerskydd.com/modeller/reflekterande-bullerskydd-22002044
Kommunens enda krav är plintar som infästningar och 28mm tryckat virke.Pjosk75 skrev:
Tror nog faktiskt att du behöver räkna med att hela planket kostar mer 662.000 om det ska vara något som kommunen är beredd på att sponsra.
[länk]
Så du har kommunicerat till den/de personer på kommunen du har kontakt med att planket kommer bli 3 meter högt?
Har mycket svårt att tro att det enda kommunen kräver för att sponsra privatpersoner med 162.000 av innevånarnas pengar är att planket ska vara fäst med plintar och bestå av 28 mm virke.
Jag är så klart pessimistiskt men aldrig att jag skulle starta ett bygge på så vaga grunder. Det riskerar sluta med att du står med ett påbörjat arbete som kommunen dömer ut direkt eftersom det kommer bli alldeles för högt eller har lila elefanter målade på utsidan.
Rent konstruktionmässigt så lär det behövas stålstolpar som är fästa i plintarna då 3 meter långa trästolpar riskerar att knäckas när vinden belastar hela staketets längd.
Som referens så är bullerplanket jag ser från pendeltåget norr om Stockholm 2,5 -3 meter högt och har grova h-balkar i stål med snedsträvor inåt på varannan eller var tredje stolpe. Visst det är byggt utifrån trafikverkets, eller dåvarande myndighets, kravspecifikation, men du vill knappast ha ett staket på din fastighet som blåser omkull en höstdag och skadar personer som befinner sig på utsidan.
Juridiskt så är det Claes Sörmland är inne på med en samfällighets ägt staket något att tänka på. Annars riskerar du att en ny ägare av en av fastigheterna helt enkelt river staketet på sin sträcka eftersom denne tycker det ser förskräckligt ut.
Har mycket svårt att tro att det enda kommunen kräver för att sponsra privatpersoner med 162.000 av innevånarnas pengar är att planket ska vara fäst med plintar och bestå av 28 mm virke.
Jag är så klart pessimistiskt men aldrig att jag skulle starta ett bygge på så vaga grunder. Det riskerar sluta med att du står med ett påbörjat arbete som kommunen dömer ut direkt eftersom det kommer bli alldeles för högt eller har lila elefanter målade på utsidan.
Rent konstruktionmässigt så lär det behövas stålstolpar som är fästa i plintarna då 3 meter långa trästolpar riskerar att knäckas när vinden belastar hela staketets längd.
Som referens så är bullerplanket jag ser från pendeltåget norr om Stockholm 2,5 -3 meter högt och har grova h-balkar i stål med snedsträvor inåt på varannan eller var tredje stolpe. Visst det är byggt utifrån trafikverkets, eller dåvarande myndighets, kravspecifikation, men du vill knappast ha ett staket på din fastighet som blåser omkull en höstdag och skadar personer som befinner sig på utsidan.
Juridiskt så är det Claes Sörmland är inne på med en samfällighets ägt staket något att tänka på. Annars riskerar du att en ny ägare av en av fastigheterna helt enkelt river staketet på sin sträcka eftersom denne tycker det ser förskräckligt ut.
Allt ska självklart bygglovsprövas först (godkänd bygglovsansökan ligger till grund för bidraget) då kommer allt detta prövas alltså om planket kan vara 2,7 eller inte, hur stora plintarna ska vara etc. Kan absolut vara så att planket måste vara lägre kanske 2,4 (halva 4,8 längden), höjden jag angav var mest för att slippa spill. Men specifikationerna jag angett här har jag fått direkt från kommunen, tror eller ej, de tycker det är värt att lägga pengarna på dessa typer av billigare bullerplank, då det egentligen inte finns något alternativ. Men exakta höjden får testas av bygglovs nämnden.Pjosk75 skrev:
Så du har kommunicerat till den/de personer på kommunen du har kontakt med att planket kommer bli 3 meter högt?
Som sagt jag håller med om samfällighet och att det är det bästa sättet. Men någon samfällighet kommer det inte bli.
Redigerat: