Går i tankar om det är värt att skaffa kompostkvarn till villan. Har främst klipp från häck och äppelträd och har brukat fylla släp ett par gånger om året och köra 10 minuter bort till ÅVC.

- Tar det inte mycket mer tid att flisa ned klippet?
- Var gör ni av klippet? Vi har ingen kompost men en del häckar och syrener jag antar att man kan lägga det under?

Vad är er erfarenhet? Är värt? Blir det mer eller mindre jobb?

Det tar tid, ja.

Vi hade en i mina ögon sämre kompostkvarn med kniv. Med för grovt eller för färskt material sattes den igen och det var ett jäkla meck att öppna och rensa (av säkerhetsskäl var det knepigt att komma åt).

Högljudd var den också.

Äger du släp själv och har bara 10min att köra hade jag fortsatt med det.

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
johndoetemplar johndoetemplar skrev:
klipp från häck och äppelträd
Jag slänger ut allt klipp jämnt över gräsmattan, sedan "flisar" jag ner det med gräsklipparen. Ger perfekt toppdressing åt gräsmattan, dessutom minimal arbetsinsats för själva hanteringen 😎

Kompostkvarn, finns inte på min karta, långsamma och ett jädrans oljud. Mycket jobb för hanteringen.
Fliset kan du slänga ut på gräsmattan, typ lika som jag gör.

• Gilla
johndoetemplar
  • Laddar…
Det är värt det även om du bara marktäckar det du beskriver.
Det är också en maskin som det kan vara smart att dela på, både för att den används sällan och att om man är några stycken så kan man köpa den största modellen som funkar på en 10 A säkring.
Välj valsar för lägre ljud och sortera materialet så sätter det inte igen. Är det t ex mycket löv på en gren så kör ner en torr gren efter. Mata inte på mer innan den gått klar och moderna maskiner har back så stopp brukar lossna.

• Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Vår kompostkvarn är oumbärlig, vi flisar och komposterar, behöver aldrig köpa jord. Har en tystgående med vals. Vår granne komposterar inte men marktäcker istället och slipper åka till åvc.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Har kvistkvarn med vals, kompost och även släpvagn, var sak gör sitt arbete.
Använder mycket av det malda som marktäckare.
En del som hamnar i kompost eller hamnar på ÅVC också, då kan jag ta två säckar i bilen och köra iväg när de är fyllda. Om det tar lite tid, tja det gör det väl men inget som stör mig och ingår i trädgårdsarbetet som inte ska tidmätas.
Färskt mjukt från trädgården hamnar direkt i komposten eller säck som senare får åka till ÅVC.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
PeterFalun
hyr istället för att köpa

A annsofian skrev:
Vår kompostkvarn är oumbärlig, vi flisar och komposterar, behöver aldrig köpa jord. Har en tystgående med vals. Vår granne komposterar inte men marktäcker istället och slipper åka till åvc.
Kan bara hålla med. Grävde om en av våra trädgårdskomposter förra helgen och fick 10 skottkärror jättefin jord. Vi sprider flis under häcken, bärbuskar eller i pallkragar innan odling. Har väldigt sällan behov av att åka iväg med något. Det ska vara om det är för grovt för kvarnen men då får det ofta gå som ved istället.

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
vi har tre styck drygt 20 år gamla bosch axt kompostkvarnar på olika ställen. ser dem som god hjälp i trädgården. det går förstås köra bort rubbet, om ett återbruk är inom räckhåll. knappast annars.

pluspunkt är tillgång till bra jord, särskilt när man blandat ihop med hushållskomposten.

ett annat plus med vår hantering är att alla grenar över ca 1 cm hamnar i lagom längd i papperskassar. typ skott från fruktträden. iom det självförsörjande när det gäller grillen. ger bra glöd på tio minuter.

och vi grillar ofta.

Jag är inne på min andra Bosch valskvarn. Den första höll ca 20 år innan plasten kring mothållet gav upp. Jag flisar klipp från buskar och träd. Gissar att det tar ungefär lika lång tid som att lasta ett släp och åka 10 min till tippen lasta av etc.

Grenar med väldigt mycket blad tycker jag är omständigt att köra i kvarn, tex årsskott av hassel i stora mängder kräver en del lirkande för att inte täppa till tratten.
Ved upp till 4 cm diameter går vanligtvis utmärkt. Klippet lägger jag vid häckar eller kompost.

Småklipp, med många förgreningar körs över med motorgräsklipparen.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.