Hej, håller på med en altan.
På ett ställe kommer denna sitta ihop med en framtida attefalls-utbyggnad. Plattan är klar som ni ser på bilden. Altanens bockryggar har jag tänkt ställa på en 195*45 som fästes i de leca-block jag kommer att mura på plattan.
I slutändan blir det tre varv med leca-block. Nu har det fallit sig så att höjden för 195:an livar exakt med första varvet. Så nu är frågan hur man förankrar 195:an som bockryggarna ska stå på bäst?
Jag har tänkt så här:
1) för varje leca-block borrar jag ned armeringsjärn i plattan totalt kanske 15-20 cm bitar. 5cm ned i plattan, 15cm sticker upp. Ser ut som det blir två järn per block.
2) fäster blocken med murbruk.
3) fyller blockens håligheter med betong, så det smiter åt runt järnet.
4) putsar blocken på utsidan där 195:an ska sitta.
5) borrar i blå plugg, som jag fäster 195:an i med lämplig franskskruv.
Vad tror ni om det?
Mvh
Fredrik
På ett ställe kommer denna sitta ihop med en framtida attefalls-utbyggnad. Plattan är klar som ni ser på bilden. Altanens bockryggar har jag tänkt ställa på en 195*45 som fästes i de leca-block jag kommer att mura på plattan.
I slutändan blir det tre varv med leca-block. Nu har det fallit sig så att höjden för 195:an livar exakt med första varvet. Så nu är frågan hur man förankrar 195:an som bockryggarna ska stå på bäst?
Jag har tänkt så här:
1) för varje leca-block borrar jag ned armeringsjärn i plattan totalt kanske 15-20 cm bitar. 5cm ned i plattan, 15cm sticker upp. Ser ut som det blir två järn per block.
2) fäster blocken med murbruk.
3) fyller blockens håligheter med betong, så det smiter åt runt järnet.
4) putsar blocken på utsidan där 195:an ska sitta.
5) borrar i blå plugg, som jag fäster 195:an i med lämplig franskskruv.
Vad tror ni om det?
Mvh
Fredrik
Använd de block som du tycker är smidigast att använda, båda fungerar. Har själv min altan infäst i lecablock. Men använd inga blå plugg och franskskruv. Köp rätt produkter som är avsedda för lecablock eller betong hålblock. Det är så dålig hållfasthet på fransk skruv 3.6 om du t.ex köper på Beijer eller 4.6 på vissa andra håll. Köp då hellre kvalitets skruv med tillhörande plugg anpassad för den sten du väljer. Det blir dyrare men kommer att sitta fast så länge som du kommer använda altanen. Själv körde jag med varmförzinkad Hilti skruv 7*140 med tillförande fasadplugg HGN och den sitter vill jag lova.
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Tackar för tipset att använda rätt produkter!!
Det ska jag se till att göra.
PS i mitt fall tänkte jag fylla mina leca med betong. Betong expanderar väl inte så det brinner? Då lär ju min block spricka.
Mvh
Fredrik
Det ska jag se till att göra.
PS i mitt fall tänkte jag fylla mina leca med betong. Betong expanderar väl inte så det brinner? Då lär ju min block spricka.
Mvh
Fredrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden