Moving
j-o75 skrev:
Vad är era erfarenheter av denna typ av däck? Jag kör numera inte alls mycket bil, bara ca 1500 mil om året, så skulle det vara något att satsa på? En del dömer ut dom helt och en del är väldigt förtjusta! Finns det åsikter på denna sida också?
På is ska det vara dubb, vi har på bruksbilen, reservbilen går odubbat året runt och är otestad på is.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Lutte skrev:
I kiruna?
Förslag på slogan. " Kiruna-staden dit värmen aldrig når"

Hempularen, vad menar du? Har du kört bil förr? Dubbdäck på blöt asfalt, aningen längre bromssträcka, Men knappt märkbart.

Ja dessa sörlänningan, frost på vägen och sta'n stannar och allt är katastrof

richardtenggren
Har kört dubbfria vinterdäck som sommardäck på vår sekundära bil, då de tidigare sommardäcken var slitna. Men som många påpekat så är ju egenskaperna i vått före förkastliga i jämförelse.
Men då bilen mest används vintertid,med dubbdäck, så funkar det. På sommaren så cyklar hon till jobbet istället. ;)

Var faktiskt i Kiruna för några veckor sedan, hemma så var gatorna sopade(har dock kommit snö sen dess här hemma också) medan snön låg i Kiruna. Hittade ett schysst ekipage när vi var ute och gick.
Pickup med snöplog fram och snöskoter på flaket parkerad på isig väg vid hus
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det många inte tänker på är även att det "krävs" dubbdäck för att friktionsdäcken ska fungera bäst.
På vanlig snö, slask osv är det mest mönstret djup/utformning som är det avgörande, hur bra mönstret kan ta hand om och leda bort snö/slask.
Men på hårdpackad snö/is så är mönstret mindre viktigt, utan det är friktionen mot underlaget som är det viktigaste.
Dubbdäcket har ju som sagt dubben som hjälp att öka friktionen, den river även upp ytan så den blir skrovlig så friktionsdäcken har något att fastna i. Utan dubbdäck på vägarna, så skulle dom bara bli polerade och sen tappar dom flesta friktionsdäck mer eller mycket av sitt fäste.
Det är en tanke som många inte tänker på.
Att sen ha sämre däck på den bilen man inte kör så ofta med, är också en väldigt dum tanke, en bil du kör ofta med, lär du dig känna, hantera och kan ta hand om tex en sladd. Den klara du ofta av att köra på "sämre" däck på ett säkert sätt, än den bilen du sällan kör. I den bilen kan en liten sladd snabbt bli värre, just för att du inte är van med den hur den beter sig.
Men som dom flesta här inne säger, det finns inget som fungerar som ett året-runt däck. Det finns sommardäck och vinterdäck. Dom senare i dubbat och o-dubbar utförande.
Att sen ett 250kr no-name sommardäck är betydligt sämre på vägen än ett 2500kr dubbfritt, ja det kan ju hända, men då spelar man ju i helt olika ligor när det gäller däck.
Så på sommaren = sommardäck
Vinter = vinterdäck. Åker du där det bara finns våta / torra och slaskiga vägar = funkar bra med dubbfritt.
Men finns risken för is / packad snö, frysta vägar = dubbdäck 8 dagar i veckan.
Men det är min egna uppfattning

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag var förr dubbdäcksfanatiker, men nu har jag kört dubbfritt i två vintrar. Det greppar definitivt inte lika bra på is, men å andra sidan är ju inte dubbar speciellt bra på barmark, vilket det faktiskt är till största delen. Då jag bor på landet är det givetvis betydligt sämre väg dom sista kilometerna men med 4wd går det bra ändå.

SBH skrev:
har varit vår -sommar -höst när jag varit där
Jobbat i Kiruna i några år och nått år så blev det aldrig meterologisksommar dvs 7dagar i följd med en temperatur över 10+

Brr, gjorde sista repan dit nu på länge.

Men om jag ska ge lite mat i ämnet så har firman några av årets toyota hilux där 5st rullar med cooper s/t som är ett året runt däck.

O själv kör jag en 2015 ford ranger med dubbdäck av premium märke men trots att jag är tyngre lastad så är min bil mer benägen till att sladda än dito hilux med gruvdäck.

Sen är min en automat, så tycker inte man ska förkasta året runt däck. En kompromiss som inte riktigt är bra på nå men löser endå uppgiften.

S
Lutte skrev:
Jobbat i Kiruna i några år och nått år så blev det aldrig meterologisksommar dvs 7dagar i följd med en temperatur över 10+

Brr, gjorde sista repan dit nu på länge.

Men om jag ska ge lite mat i ämnet så har firman några av årets toyota hilux där 5st rullar med cooper s/t som är ett året runt däck.

O själv kör jag en 2015 ford ranger med dubbdäck av premium märke men trots att jag är tyngre lastad så är min bil mer benägen till att sladda än dito hilux med gruvdäck.

Sen är min en automat, så tycker inte man ska förkasta året runt däck. En kompromiss som inte riktigt är bra på nå men löser endå uppgiften.
metrologerna säger även att det inte finns olika sorters kyla.

Jag har kört en hel del med Ford transit flakbil med åretruntdäck. Bilen var av den versionen som hade långt flak och dubbelmontage bak. Årsmodell 1979 utan säkerhetsbälte.

Efter den erfarenheten skulle jag aldrig komma på tanken att köra med åretruntdäck vintertid. Nej huvadå.
Det var bredsidessladd i varenda korsning och varenda vägkrök om man körde över 20 km i timmen. Högt 60 km i timmen på landsväg vintertid om man ville komma fram levande. En gång krockade jag efter att ha tvärbromsat så alla hjulen stod stilla i 40 meter från 20 kilometer i timmen. Lyckligtvis hade jag overall med knäskydd så jag spände knäna i instrumentbrädan och klarade krocken utan att ens få blåmärken men grillen och kylaren blev mos och kofångaren vek sig på mitten.
Aldrig mer!
Jag är väl medveten om att den här bilmodellen var ökänd för sin dåliga väghållning men likväl är jag säker på att en del berodde på däcken. Mitt liv är för värdefullt för att riskeras på det viset.

Däremot har jag för vana att slita dubbarna ur gamla vinterdäck och köra slut på dem som sommardäck. Då de kommer till den åldern att dubbarna är kaputt är de redan nästan lika hårda i gummit som nya sommardäck. Sedan kör jag lugnt och försiktigt. Jag vågar ändå inte köra över 80 km i timmen med tanke på kylsystemet och motorn.

j-o75 skrev:
Jag var förr dubbdäcksfanatiker, men nu har jag kört dubbfritt i två vintrar. Det greppar definitivt inte lika bra på is, men å andra sidan är ju inte dubbar speciellt bra på barmark, vilket det faktiskt är till största delen. Då jag bor på landet är det givetvis betydligt sämre väg dom sista kilometerna men med 4wd går det bra ändå.
Och för oss här i söder som nästan alltid kör på barmark så är problemet med dubbdäck att den gången vi har behov av dubb så har vi slitit ut den på de rena asfaltsvägarna. Vi kör med dubb på företagsbilarna men dubben är bara skit på dem och hälften saknas. Så vill man ha bra vinterdäck med dubb i södra landsdelen så måste de bytas ofta.

Är det någon som har koll på varför EfficientGrip SUV från good year är märkt med m+s och säljs som sommardäck? Är inte det lite dubbeltydigt?

harry73
M+S betyder mud + snow. Terrängdäck ska därför märkas som m+s. Är det vinterdäck lägger man till en snöflinga/iskristall

harry73 skrev:
M+S betyder mud + snow. Terrängdäck ska därför märkas som m+s. Är det vinterdäck lägger man till en snöflinga/iskristall
Fast dom står också som onroad däck på hemsidan och inte som offroad!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.