Min absolut värsta körupplevelse någonsin var med dubbdäck på blöt vägbana. Vid panikinbromsning kändes det som bromsförmågan var noll, och jag var helt säker på att jag skulle smälla in i en bil som stod still på tvären rakt över Drottningholmsvägen här i Stockholm (70 sträcka), den stod i högerfilen vid rödljus, blinkade för högersväng, när ljuset slog om till grönt och jag kom på lagom avstånd i 70 km/h, så svänger den vänster, ut i min fil över heldragen linje, när föraren får syn på mig och stannar i panik, bilen står då rakt över båda filerna 90 grader mot körriktningen. Så plötsligt är vägen framför mig helt spärrad.

Bromsen tog som sagt inte (kändes det som), jag siktade in mig på att minimera skadan, lade upp en 4 hjulssladd någon meter från den andra bilen, med målsättning att träffa i framhjulet istället för förardörren, min bil spårade till min förvåning och med ytterligare en 4 hjulssladd lyckade jag runda nosen på bilen via en "vänstersvängsficka", och med nöd o näppe undvika att smälla in i betongbarriären mellan vägbanorna. Jag lyckades slutligen få stopp mitt ute i den stora korsningen, ca 20m förbi den stillastående bilen.

Hade jag haft sommardäck hade jag lätt fått stopp 20m före hindret istället.

harry73
De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S

Bara M och S räcker alltså inte. Det finns hjul till terrängfordon som är speciellt framtagen för Mud och också märkta med M och S

Om snöflingan behövs eller inte vet jag inte, men det finns listor med godkända vinterdäck

Fairlane
Michelin brukar väl anses göra vettiga däck?
Vi Bilägare testade sommardäck nyligen och hade med ett däck från Michelin, Michelin CrossClimate, som lanseras som ett året-runt-däck i andra länder, men inte är godkänt för svensk vinter. Tanken är dock att det ska vara bra under höst och vår.
Resultatet imponerade inte. Jag är högst tveksam till att ett däck som dessutom klarar vintern skulle få ett bättre resultat sommartid.

Förstår inte heller riktigt poängen. Man brukar ändå behöva rotera däcken. Gör man det inte så blir det som en bekant till mig som körde med "all-round-däck" i ungefär samma område som TS bor... När hjulen sen skulle tas bort så var ett h..vete. Det var helt omöjligt att fixa hemma själv. Hade han fått punktering hade det blivit bärgning.

Jag är inte ens övertygad om att bilmodellen spelar särskilt stor roll. Visst hjälper fyrhjulsdrift vid acceleration och även att hålla bilen på vägen, men mig veterligen hjälper det inte ett dugg när man ska bromsa, Det vet nog iofs inte flertalet SUV-ägare som dånar förbi som om det vore sommarväglag när det är extra svåra vinterförhållanden. När bilarna kör 40-60 km/h på motorvägen så kommer det en SUV i 120 km/h...

Redigerat:
S
j-o75 skrev:
Fast dubbade däck ger ju sämre bromssträcka på barmark, alltså typ större delen av vintern.
vinter = kör långsammare.
många ser hellre att man kommer fram än hamnar i en olycka

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Cross climate funkar nog bra som sommardäck i Kiruna när det snöar på midsommar ;)

Men i det engelska testet jag länkade var Crossclimate ganska kasst jämfört med "riktiga" åretruntdäck.

Jag kan tänka mig att ha åretruntdäck på t.ex. En andrabil som inte används varje dag. Men man kommer inte från faktum att dedikerade premiumdäck är bäst.

Bästa åretruntdäcken verkar däremot vara något bättre på vintern än de sämsta vinterdäcken.

S
Johannes Carlsson skrev:
Cross climate funkar nog bra som sommardäck i Kiruna när det snöar på midsommar ;)

Men i det engelska testet jag länkade var Crossclimate ganska kasst jämfört med "riktiga" åretruntdäck.

Jag kan tänka mig att ha åretruntdäck på t.ex. En andrabil som inte används varje dag. Men man kommer inte från faktum att dedikerade premiumdäck är bäst.

Bästa åretruntdäcken verkar däremot vara något bättre på vintern än de sämsta vinterdäcken.
i kiruna kör väl dom runt med dubb hela året. dom har så kort vår å sommar

SBH skrev:
i kiruna kör väl dom runt med dubb hela året. dom har så kort vår å sommar
Brukar aldrig bli sommar där, så det är typ vår-höst-vinter bara tre årstider.
Men nog hinner dom köra iaf tre fyra veckor med sommardäck.

Jag förstår att ni raljerar lite, men i praktiken är det snarare så att det inte är nån höst och vår där, utan bara vinter och sommar.

useless skrev:
Jag förstår att ni raljerar lite, men i praktiken är det snarare så att det inte är nån höst och vår där, utan bara vinter och sommar.
I kiruna?

S
useless skrev:
inte alls

Varför rotera däcken? Menar nu växla mellan fram och bak?

S
Lutte skrev:
Brukar aldrig bli sommar där, så det är typ vår-höst-vinter bara tre årstider.
Men nog hinner dom köra iaf tre fyra veckor med sommardäck.
har varit vår -sommar -höst när jag varit där

harry73
Större däck behöver man inte rotera så ofta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.