Funkar bra att köra utan bälte och massa airbags också tills den dagen då det verkligen behövs och då är det lite sent att ångra sig. Har du sen barn/fru och andra med i bilen så får man ju ha lite ansvarskänsla....
och 1500mil/år? Vi kör 500mil/år med lillebilen och skiftar mellan vinter o sommardäck.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
T
Sådana argument som att man anpassar sin körning efter däck osv funkar bara till en viss gräns. Det är svårt att anpassa sig till en älg som springer upp på vägbanan i mörkret en regnig natt. Då vill man nog ha däck som iaf är anpassade för rådande förhållanden.
 
S
finns bara en variant dubbade vinter däck och sen byta till sommardäck.
året runt däck är inte alls säkert på något sätt.
dom som kör med 4*4 och åretrunt däck. försätter både sig och andra i en helt onödig risk.
 
harry73
Där är vi igen :) Vissa har svårt att göra bedömningar med mer än 1 parameter. Och då räcker bara bästa säkerheten (eller bästa miljöåtgärden i en annan tråd)
Verkligheten är komplicerat och då ska man kompromissa på flera områden.
Att anpassa hastigheten till regn och mörker går utmärkt, och då har man bra förutsättningar om det kommer en älg.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
TeeMan skrev:
Sådana argument som att man anpassar sin körning efter däck osv funkar bara till en viss gräns. Det är svårt att anpassa sig till en älg som springer upp på vägbanan i mörkret en regnig natt...
Så svårt är det inte, det är ju farten som dödar.
När jag kör hem, ofta ca 10 kilometer, så tar det 8½ minut i 70 km/h, som är max tillåten fart.
Är jag försiktig i skymning eller gryning, och i stället kör i 40 km/h så tar det 15 minuter.

Vad förlorar jag under dessa 6½ minut, som kanske räddar mitt (och vildsvinets eller älgens) liv?
Jag sitter ju ändå bara och lyssnar på nyheterna på radion, precis som jag hade gjort hemma.
 
SBH skrev:
finns bara en variant dubbade vinter däck och sen byta till sommardäck.
året runt däck är inte alls säkert på något sätt.
dom som kör med 4*4 och åretrunt däck. försätter både sig och andra i en helt onödig risk.
Fast dubbade däck ger ju sämre bromssträcka på barmark, alltså typ större delen av vintern.
 
T
KnockOnWood skrev:
Så svårt är det inte, det är ju farten som dödar.
När jag kör hem, ofta ca 10 kilometer, så tar det 8½ minut i 70 km/h, som är max tillåten fart.
Är jag försiktig i skymning eller gryning, och i stället kör i 40 km/h så tar det 15 minuter.

Vad förlorar jag under dessa 6½ minut, som kanske räddar mitt (och vildsvinets eller älgens) liv?
Jag sitter ju ändå bara och lyssnar på nyheterna på radion, precis som jag hade gjort hemma.
Det jag vill få fram är mer att det kan vara de där sista metrarna som avgör. Hastigheten är en parameter men det handlar förstås också om hur nära fordonet som djuret dyker upp. Då kanske 20 meters skillnad i bromssträcka kan vara livsavgörande. Det är sådana situationer jag tänker på när jag väljer däck.

Dock mycket bra att du faktiskt anpassar farten :) Det borde fler göra
 
KnockOnWood skrev:
Så svårt är det inte, det är ju farten som dödar.
När jag kör hem, ofta ca 10 kilometer, så tar det 8½ minut i 70 km/h, som är max tillåten fart.
Är jag försiktig i skymning eller gryning, och i stället kör i 40 km/h så tar det 15 minuter.

Vad förlorar jag under dessa 6½ minut, som kanske räddar mitt (och vildsvinets eller älgens) liv?
Jag sitter ju ändå bara och lyssnar på nyheterna på radion, precis som jag hade gjort hemma.
Det är nog snarare dom plötsliga stoppen som dödar.
 
Som engelsmännen säger:

It is not the fart that kills you. It´s the smäll.
 
  • Gilla
NetNut och 3 till
  • Laddar…
TeeMan skrev:
...
Dock mycket bra att du faktiskt anpassar farten :) Det borde fler göra
Har faktiskt blivit försiktigare (och harigare) med åren :p

När man var ung var man odödlig, trodde man.
Men på äldre dar har man förstått att allt har en ände.
Utom korven som har två :)
 
  • Gilla
TeeMan
  • Laddar…
Som med allting annat är det förstås en kompromiss, men det finns säkerligen allrounddäck som funkar.
HAr dom ok fäste på vintern, är dom dom lite för mjuka på sommaren troligen, vilket då ger sämre livslängd - men det kanske man kan leva med ?

Är det riktigt vinterväder så är det riktiga vinterdäck osm gäller skulle jag säga, så det beror lite på var man bor, och om man kan ställa bilen ett par dagar när (om) den riktiga vintern inte är mer än ngn vecka om året...

1500 mil/år är ju inte så lite, rätt normalt, och 4x4 säger inget om bromssträckan !

/K
 
Jag kör numera dubbfria vinterdäck på vintern. Tycker att de hittils verkar fungera lika bra som dubbdäcken gjorde förr, men samtdigti mycket bättre på bar vägbana än vad dubbdäcken var. Och snö/isfri vägbana är ändå väldigt vanligt under vinterhalvåret.

I höstas körde jag för första gången på sommardäck några km. i vinterväglag, när jag skulle åka och få på vinterdäcken, typ dagen innan vi fick snökaos i Nov. här i Stockholm, det var vinterväglag redan dagen före det stora snöfallet.

Jag blev förvånad över hur extremt uselt sommardäcken fungerade på snön. Men lyckades ta mig till däckverkstaden. Fast det var väldigt precis jag lyckades komma upp för en flack backe upp till verkstaden. Hade jag fått möte i den smala backen, och tvingats stanna så hade det varit kört.
 
Men vad exakt är det som är kompromissen här?
Att man måste byta hjulen två ggr per år?
Alla andra parametrar (inkl ekonomi) är ju enbart till fördel för separara sommar och vinterdäck.

När man byter hjulen är dessutom ett perfekt tillfälle att kasta en blick på bronmsbelägg bromsskivor och ev läckage, något som också är positivt.
 
Allround däck är aldrig bra, varken på vinter eller sommaren, men som redans sagts, beror på vart man bor, hur man kör, vi bor i Norrland, och pendlar till jobbet, 99% är saltad asfaltväg, skulle funka med sommardäck! Dubb funkar bäst på blank is..men dubbfritt funkar bättre än man tror, samt går tyst och fint.
 
Frågan är väl mest varför?

Bättre egenskaper? Knappast. Undantagsfall finns säkert men i allmänhet, nej.

Komfort? Vet ej. Vad säger ni som provat?

Kostnad? Här blir det snårigare. Normalt byter man ju däck pga slitage och inte pga ålder. Det är olika för alla men säg att en normal bilägare behöver en ny uppsättning av varje sort vart fjärde år. Märkesdäck i vanliga dimensioner kostar runt 5000 kr/4 st, så i snitt 2500 kr/år för sommar + vinter. Motsvarande kalkyl för åretruntdäck torde bli samma eller dyrare om det stämmer att de slits fortare.

Förvaring? Däckhotell inkl skiften kostar runt 1500/år. Tar man in det i kalkylen går det att få fram någon sorts brytpunkt för hur stor skillnaden i livslängd får vara. Eller så ställer man däcken i sitt förråd, beroende på hur man värderar den ytan. En kvm i Stockholms innerstad kan kosta 100 kkr, eller runt 1000 kr/år om man så vill. På andra håll är det betydligt billigare.

Slippa böka med hjulskifte? Nja, normalt behövs ju rotation oavsett. Minst en gång om året får man nog finna sig i att lossa hjulen om man vill ha hyfsad balans.

Ni som vill ha dessa däck, hur resonerar ni kring ovanstående? Är inte ute efter att ifrågasätta utan undrar mest på vilka grunder ni väljer som ni gör?
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.