Stefan N skrev:
[länk]
Ja det förklarade ju det hela!

Många skriver om 4wd, det är ju rätt ointressant eftersom det är ju när man bromsar man behöver dubbarna....

Nokia Hakka R2 ett av dom bästa odubbade vs Hakka 8:

På TORR ASFALT dubbdäckbromsning,
FRÅN 100 TILL 5 km/H, meter, +8°c
Goodyear UltraGrip ice 2 50,07
Bridgestone Blizzak WS80 50,18
Nokian Hakkapeliitta 8 51,30
...
Nokian Hakkapeliitta R2 53,78

Hakka 8 är även bättre på våt asfalt.

Så det punkterar allt snack om dubb skulle vara sämre på asfalt underlag...
Kan dock tillägg att R2 ligger väldigt nära 8 på is/snö. Så R2 är absolut inte dåligt.

Men att välja odubbat för att man har fler dagar barmark är ju felaktigt.

Hoppas att ni nu har tagit av dubbdäcken och satt på sommarhjulen eller som de med "åretruntdäck" fortsätter som i vintras ;)

AndersS skrev:
Hoppas att ni nu har tagit av dubbdäcken och satt på sommarhjulen eller som de med "åretruntdäck" fortsätter som i vintras ;)
Det känns rätt avlägset med dubb nu.

För att gå lite OT, är det någon som vet om vinterdäck blir billigare när det inte är säsong för just vinterdäck?

Vet nej, men med tanke på hur mjuka de är lär de hålla betydligt kortare om man kör runt med dem pp sommaren. Bara att köra i en normal kurva på motorväg en varm sommardag så har man väl skrapat av 0,1mm. ;)

Däcken kan säkert vara billigare "off season" men jag tror det bara är att hålla utkik för kampanjer. Tyvärr är väl däckverkstädernas kampanjer i nivå eller strax över internet normalpris :/

Fairlane
Ja, de flesta kampanjer brukar var köp 4 däck betala för 3, vilket gör att man bara hamnar 20% över internetpris... Via jobbet fick via rabatt hos en stor däcksfirma: 1% på Michelin! 28% på Continental. Jag köpte via nätet istället och sparade en bra slant.

Jag tror inte man kommer så mycket billigare undan off-season eftersom däcken säljs näst vinter ändå.

Om man kör 1500 mil om året så kör man inte lite. Man kör däremot inte mycket. Visst är det surt att lägga ut pengar på riktiga däck. Upplevelsen är att man inte får något för pengarna. Förhoppningsvis är det en upplevelse man fortsätter att ha.

Enligt mig så är det kanske det mest dumsnålt man kan vara. Det finns många tester som visar att däcken presterar dåligt i mer krävande situationer. Och det är då man behöver allt stöd man kan få. Såklart funkar alltound däcken bra när man skall till affären. De håller luft och ger tillräckligt med friktion för att ta dig fram. Och bromsa in på parkeringen. Men det är inte där däcken är viktigast.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.