-30 är kanske lite överdrivet. Det är ju extremt sällan det är under -10 ens.Fotografen skrev:Nej, det finns inga däck som fungerar från -30 till +30.
Ska ett däck vara mjukt i kyla klarar det inte sommarvärme, ett däck som klarar sommar blir knallhårt i kyla, ett för mjukt däck klarar inte att få undan vatten, et hårt däck greppat inte på snö osv. Smalnar man av intervallet till bara någon minusgrad och den enda snön som finns är lite slask kan det möjligen fungera.
Håller med vad många skriver, Sverige är långt, och det skiljer sig om du bor och kör mestadels i Malmö jämfört med i våra riktiga vinterområden. sedan finns allt där mellan.
Och kan du styra din körning, dvs välja att inte ta bilen eller måste du använda bilen oberoende av väder.
Så har du förutsättningar som passar med allrounddäck prova en uppsättning för att se hur det fungerar, det är i vinterväglag du märker största skillnaden. Och i värsta fall får du köra slut dem som sommardäck.
Och kan du styra din körning, dvs välja att inte ta bilen eller måste du använda bilen oberoende av väder.
Så har du förutsättningar som passar med allrounddäck prova en uppsättning för att se hur det fungerar, det är i vinterväglag du märker största skillnaden. Och i värsta fall får du köra slut dem som sommardäck.
Detvar sådana jag tänkte mig ungefär!KnockOnWood skrev:Vi kör sedan sju år på "åretrunt-däck" dvs Mud & Snow, M&S däck, något i denna stilen:
[bild]
Det skall visst vara en liten snöflinga också bredvid M&S märket för att de skall vara OK.
Kanonbra i våra trakter.
Men vi kör ju inte särskilt mycket, säkert mindre än 1000 mil/år.
Och vi slipper de ryggknäckande hjulbytena vår och höst![]()
Har en fyrhjulsdriven Honda CR-V för övrigt, som alltid tar sig fram.
Det är precis det som fått mig att tänka på detta . Det verkar vara vanligt i både USA och Kanada och där är väl vintrarna likadana som här?hempularen skrev:För några år sedan besökte jag ofta området runt Boston i USA. Där är vintrarna ganska lika vad vi har i Sverige.
Mina kolleger där hade inte hört talas om att man skulle byta mellan sommardäck och vinterdäck. Alla körde på alrounddäck.
Vid ett tillfälle skulle vi åka några km. på motorvägen till ett lunchställe. Väglaget såg skumt ut, var inte säker på om det var halt eller bara blött.
Killen som körde kom från Kalifornien, och hade ingen halkvana. jag konstaterade efter någon km, att det var nog inte halt, för med hans körteknik borde vi legat i diket isåfall. Så stannar vi vid lunchstället. Vi var 4 i bilen som klev ut samtidigt, i nästa ögonblick låg vi alla och sprattlade på marken. Det var så vansinnig halt att det inte gick att resa sig utan att hålla i bilen, flera av hos halkade omkull både två och tre gånger på den korta biten in till huset.
Som sagt bilen med universaldäck hade perfekt sommarväghållning på denna blankis.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Skräpdäcken höll mig på vägen 2500 mil om året.
MEN jag blev påkörd av en man i fin bil med fina vinterdäck vid ett rödljus, där det var lite isigt. Tur att jag såg honom i backspegeln. Mot körsvaga hjälper inga dubbdäck.....
MEN jag blev påkörd av en man i fin bil med fina vinterdäck vid ett rödljus, där det var lite isigt. Tur att jag såg honom i backspegeln. Mot körsvaga hjälper inga dubbdäck.....
hempularen skrev:För några år sedan besökte jag ofta området runt Boston i USA. Där är vintrarna ganska lika vad vi har i Sverige.
Mina kolleger där hade inte hört talas om att man skulle byta mellan sommardäck och vinterdäck. Alla körde på alrounddäck.
Vid ett tillfälle skulle vi åka några km. på motorvägen till ett lunchställe. Väglaget såg skumt ut, var inte säker på om det var halt eller bara blött.
Killen som körde kom från Kalifornien, och hade ingen halkvana. jag konstaterade efter någon km, att det var nog inte halt, för med hans körteknik borde vi legat i diket isåfall. Så stannar vi vid lunchstället. Vi var 4 i bilen som klev ut samtidigt, i nästa ögonblick låg vi alla och sprattlade på marken. Det var så vansinnig halt att det inte gick att resa sig utan att hålla i bilen, flera av hos halkade omkull både två och tre gånger på den korta biten in till huset.
Som sagt bilen med universaldäck hade perfekt sommarväghållning på denna blankis.
Det där låter som rent hittepå att det skulle vara så halt påvägbanan att ni inte ens kunde vara på fötter på vägbanan.
Jag kört bil på blankis (fruset vatten) det är stor skillnad på tex dubbade vinterdäck och icket dubbade.
Att det skulle finnas nå form av mirakeldäck i usa som inte finns här är inte sant.
För övrigt kan man bli stoppad av polisen och bli bötfäld om man kör på "åretrunt däck" här i sverige på vintern då dom inte är vintergodkända.
Dubbfria vinterdäck är inte samma som det som kallas åretrunt däck.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Njae åretruntdäck finns som vintergodkända och då är det lungt. Som vanligt överlappar däckens prestanda en del. Det bästa dubbfria däcket är bättre på vintern än många dubbade däck, likaså är det bästa åretruntdäcket bättre än en del vinterdäck.
Tänk på att det är dyrare med året runt däcl också. Det finns däck som är ganska bra på sommaren, och därmed lika mycket sämre på vintern.
Samtidigt är det lite falsk trygghet också, på sommaren märker du bara den stora skillnaden vid undanmanöver och panikbroms, dvs aldrig under normal körning (de kan ha bra komfort också) men just i det ögonblick du måste kunna lita på dina däck så blir du besviken, åtminstone om du har fått möjlighet att jämföra och uppleva skillnaden.
De håller inte lika länge eftersom de är för mjuka på sommaren. Förvara dina vanliga sommar och vinterdäck rätt så kommer även lite äldre sommar och vinterdäck att prestera bättre än "året runt" däck.
Samtidigt är det lite falsk trygghet också, på sommaren märker du bara den stora skillnaden vid undanmanöver och panikbroms, dvs aldrig under normal körning (de kan ha bra komfort också) men just i det ögonblick du måste kunna lita på dina däck så blir du besviken, åtminstone om du har fått möjlighet att jämföra och uppleva skillnaden.
De håller inte lika länge eftersom de är för mjuka på sommaren. Förvara dina vanliga sommar och vinterdäck rätt så kommer även lite äldre sommar och vinterdäck att prestera bättre än "året runt" däck.
Redigerat:
Skillanden är att i USA har man snowdays när hela samhället stannar och skolor håller stängt. Detta även i t.ex Iowa som har riktigt inlandsklimat och hårda vintrar. Kan du tänka dig att inte ta bilen när väglaget är för dåligt för allrounddäck och anpassa körningen i övrigt så fungerar de säkert.hempularen skrev:För några år sedan besökte jag ofta området runt Boston i USA. Där är vintrarna ganska lika vad vi har i Sverige.
Själv kör jag hellre med dubbdäck på vintern i stockholmsområdet. När temperaruren pendelar mellan -2 och +2 i tre månader i stad vid havet blir det rejält halt. Det är mer än en gång som bilar med dubbfria däck fastnat framför och inte kommer iväg från rödljus eller minsta uppförsbacke. Hade jag inte ruggat upp isen med mina dubbar hade det varit ännu värre
Att du får en produkt som inte är bra på sommaren vid tex regn, eller när det kommer till förbrukning.
Och sedan har du en produkt som inte är bra när det är halt, isigt eller snohalt..
Så nej, Åretruntdäck är en dålig lösning.
Och sedan har du en produkt som inte är bra när det är halt, isigt eller snohalt..
Så nej, Åretruntdäck är en dålig lösning.
Vi kör dubbfria Nokian däck på vintern, skogsvägar med is och snö, i Dalarna där vintrarna är besvärliga och är mycket nöjda, mest på grund av bilens egenskaper, BMW X3.
Den andra bilen, en pick up, har Nokian dubbade vinterdäck eftersom den har något sämre vägegenskaper och det fungerar perfekt även det.
Däremot skulle vi aldrig drömma om att sitta och köra samma däck året runt. I vårt klimat fungerar inte det och vinterdäcken tappar mycket av väggrepp på sommarvägar som inte bara är varma utan ibland även våta.
Åretruntdäck finns inte annat än i Sahara.
Den andra bilen, en pick up, har Nokian dubbade vinterdäck eftersom den har något sämre vägegenskaper och det fungerar perfekt även det.
Däremot skulle vi aldrig drömma om att sitta och köra samma däck året runt. I vårt klimat fungerar inte det och vinterdäcken tappar mycket av väggrepp på sommarvägar som inte bara är varma utan ibland även våta.
Åretruntdäck finns inte annat än i Sahara.