Hur lägger ni upp arbetet ni som inte gör annat än att kakla/klinkra badrum dagarna i ända?
Mest för att få så lite dötid som möjligt.... ponera att ni bara har ett badrum för stunden att jobba med.

P
- River.
- Förstärker väggarna och ev. bjälklaget.
- Drar om vatten och avlopp.
- Lägger golvspånet samt glesar och gipsar taket.
- Skivar väggarna och primar golvet.
- Flytspacklar.
- Gör tätskiktet.
- Sätter väggplattorna.
- Fogar väggarna och lägger klinker.
- Fogar klinkern, drar silikon och monterar inredning.

Typ så kan det bli, men det hänger ju lite på hur stort och hur krångligt det är också.

Jag gör i princip som Acme, med den skillnaden att jag bara tätskiktar väggarna och en bit ut på golvet innan jag sätter väggplattorna, mest för att jag inte vill applicera tätskikt på för färskt flytspackel, och för att jag inte vill riskera att skada tätskiktet på golvet när jag sätter väggarna. Sedan tätskiktar jag golvet antingen före eller efter fogning av väggarna, beroende på hur hur man ligger till.

P
Det har väl hänt att jag har gjort på det viset också, men inte sedan jag gick över till Z-Line duken. Nu får man klämma in ett lagom tredagarsjobb medan spacklet gör sitt.
Vi brukar slänga ut lite stegljudsisolering och en skiva masonite på golvet för att skydda tätskiktet.

Låter helt vettigt, så hade jag också gjort om jag jobbade med duk.

Håller med ACME ....men står oxå på jon_h´sida....spelar faktiskt ingen roll vilket tätskikt/metod jag använnder .....hellre säker änn betalningsskyldig ( hoppas du tar det på rätt sätt ACME....låter som du e´en seriös hanverkare....men vi e´många som e´överförsiktiga idag.....du vet ) Själv drar jag alltid golvförseglingen efter sättning /alt. fogning ! Bara för att jag ska veta att den är tät och ej penetrerad av någon gångtrafik resp. liten "klippflisa" av kakel .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.