Försäljning av skogsträd - ungefär 100 träer
på cirka 5.500 m2 skog på en kulle i norra Skåne en blandning av:

bok (dominant)

några ekar

– några tallar (furu), men som skal blive!!

Finns det någon, som kan rekommendera ett skogsföretag, som kan ta hand om en sådan uppgift eller finns det någon som verkligen skulle vilja köpa en sådan lott?

Här är preliminärt bilder.

• Snötäckt skog i norra Skåne med olika träd som bok, ek och furu, sedd i ett collage av bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogslandskap i norra Skåne med bokträd, ekar och tallar på en kulle. Bilder visar tät skog, lövbeklädd mark och mossbelagda stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
P
Jag tog in offerter på att ta ner ca 70 träd förra året i en av storstäderna. Såga ner och forsla bort. Offerterna låg på kostnad mellan 10-100 kkr. De menade att det var för få träd för att de skulle göra så stor vinning på det, så relativt lågt intresse. Dock mest furu.

Jag kollade även vad jag skulle få om jag sålde toppar och grenar till ett flisföretag istället för ovan. De estimerade att jag skulle få 20kkr, men då hade jag väl fått betala mer för att ta ner träden...

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Jag tog in offerter på att ta ner ca 70 träd förra året i en av storstäderna. Såga ner och forsla bort. Offerterna låg på kostnad mellan 10-100 kkr. De menade att det var för få träd för att de skulle göra så stor vinning på det, så relativt lågt intresse. Dock mest furu.

Jag kollade även vad jag skulle få om jag sålde toppar och grenar till ett flisföretag istället för ovan. De estimerade att jag skulle få 20kkr, men då hade jag väl fått betala mer för att ta ner träden...
Tack för info. Dock undrar jag om du skulle kunna ange vilka företag du hade kontakt med – det vore en bra början!

Har din granne skog(?) så har han säkert avtal med någon exvis Södra. Kanske kan ta lite skog hos er vid nästa avverkning din granne gör isåfall.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
P
Jag kontaktade mindre lokala firmor och bad om tips på företag från någon sorts intresseorganisation. Googlade på trädfällning. Skåne är lite för långt bort för att de skulle kunna hjälpa dig tyvärr för 100 träd.

Är du mest intresserad av att bli av med träden eller vill du tjäna pengar på dem?

Du kan också prova att kontakta privatpersoner/företag som säljer huggen ved om de vill ta träden mot att de fäller och hämtar allting.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
AXS
Kolla https://treebula.se/

Med bok och ek gäller det att du hittar rätt köpare som inte tänker massaved.
Har innan hört att det gick att sälja till typ kährs.

Det finns även flera småsågare som kan vara intresserade. https://smasagarna.se/
Flera av dom har möjlighet att även ta ner träden eller har kontakt att hänvisa till.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J JNA5000 skrev:
Finns det någon, som kan rekommendera ett skogsföretag, som kan ta hand om en sådan uppgift eller finns det någon som verkligen skulle vilja köpa en sådan lott?
Jag vet ingen som vill köpa träden, men om marklotten är tillsalu får du gärna PMa mig

Hur långt upp i skåne är det?

P Prodigys skrev:
Hur långt upp i skåne är de
P Prodigys skrev:
Hur långt upp i skåne är det?
Mellan Kristianstad och Hässleholm

Kolla med Bröderna nilsson i dagstorp, dom är från höörstrakten och har nog rätt mycket körning upp på det hållet.

• Gilla
JNA5000
  • Laddar…
Svärfar använde Skånetimmer när han avverkade en del träd för ca 5 år sedan.
Tydligen heter företaget numera JGA

P Posselosse skrev:

Hoppas du skämtar.

Det är visserligen 5-10 tusen i flytt av maskin. Även om allt får gå som massa eller bränsle och det inte går att sälja som timmer så ska det ge ett netto ändå.

Ta in offerter och betala för något som ska ge pengar, vissa har för mycket pengar.

Jag har iofs tagit duktigt betalt för att ta bort träd som jag sålt vidare utan att nudda dem.
Alltid intressant med Stockholmare som köper stugor norröver.

Lite som att ringa skroten och be om offert för att bli av med bilen som är värd 100.000kr

P
P Pligg85 skrev:
Hoppas du skämtar.

Det är visserligen 5-10 tusen i flytt av maskin. Även om allt får gå som massa eller bränsle och det inte går att sälja som timmer så ska det ge ett netto ändå.

Ta in offerter och betala för något som ska ge pengar, vissa har för mycket pengar.
Ja alltså, jag bad 20 olika firmor, stora och små, om offerter med utgångspunkt att jag skulle sälja det till dem... svårt att få pengar om ingen är intresserad att ge

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Ja alltså, jag bad 20 olika firmor, stora och små, om offerter med utgångspunkt att jag skulle sälja det till dem... svårt att få pengar om ingen är intresserad att ge
Och det var skogsbolagens inköpare du pratade med. ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.