11 003 läst · 37 svar
11k läst
37 svar
Arbetsstege på taket?
Medlem
· västragötaland
· 1 538 inlägg
Du får med godkända skruv till dom stegen och det är bara montera så som tillverkaren säger finns monterings anvisning.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Kolla så stegen är ok att fästa livlina i. Man måste använda stegkrokar eller ha löplina när man går upp och går på bryggorna. Det är inte godkänt längre att gå upp till förankringspunkten utan att vara säkrad.
Var på genomgång med Weland om just detta förra veckan.
Var på genomgång med Weland om just detta förra veckan.
Redigerat:
Vissa steg verkar man få med skruv, inte alla (åtminstone framgår det inte på deras hemsidor).
Men om man inte lägger en tunn gummiduk så borde man väl kunna sätta en klick med tätningsmassa innan man drar i skruven?
https://www.byggmax.se/tak/takplåt/taksteg-för-plåttak-svart-p05534
Fallskyddsanordning tyckte jag mej läsa om men att det inte behövs på ett tak med 45 graders vinkel och det är inte så högt eller långt till den tänkta skorstenen...men det blir väl att läsa på igen.
Hmmm...det blir en massa skruvande i taket.
Men om man inte lägger en tunn gummiduk så borde man väl kunna sätta en klick med tätningsmassa innan man drar i skruven?
Fallskyddsanordning tyckte jag mej läsa om men att det inte behövs på ett tak med 45 graders vinkel och det är inte så högt eller långt till den tänkta skorstenen...men det blir väl att läsa på igen.
Hmmm...det blir en massa skruvande i taket.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Livlinefäste behövs oavsett takvinkel. Speciellt om du skall ha yrkesfolk på taket. Det är endast om du har platt tak med uppgång med mer än 2m till kant som du inte behöver ha livlinefästen när du jobbar med mer än 2m till kant. Du måste dock spärra av vid 2m med ex konor och flaggspel. Har du inte lucka upp måste man kunna säkra sig när man går upp.
Detta gäller dock för de som arbetar på taket. Som privatperson behöver du inte ha något skydd eller stege alls när du går upp.
Detta gäller dock för de som arbetar på taket. Som privatperson behöver du inte ha något skydd eller stege alls när du går upp.
Spännande!
Det finns uppenbarligen oerhört snälla sotare i min omvärld, har inte sett ett fäste under en promenad i tätbebyggt område...
Taksteg får man ju inte fästa linan i..så jag får ju fixa en ögla då.
Det finns uppenbarligen oerhört snälla sotare i min omvärld, har inte sett ett fäste under en promenad i tätbebyggt område...
Taksteg får man ju inte fästa linan i..så jag får ju fixa en ögla då.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Det kan förtydligas att som husägare kan du inte få böter eller något om du inte har korrekta stegar eller taksäkerhet. Inte ens om någon är uppe och klättrar och faller ner.
Det är bara om det är någon som jobbar (dvs anställd) som klättrar där och stegen är fel osv som Arbetsmijöverket kan utfärda vite och Polisen måste anmäla en ev olycka som arbetsplatsolycka.
Faller sotaren ner eller inte har rätt förankring är det hans arbetsgivare som är ansvarig.
Nu säger jag inte att detta är skäl till att fuska med stegar mm, men du kan sova lugnt även om stegen är kass och du inte tänkt ha upp någon på taket.
Det är bara om det är någon som jobbar (dvs anställd) som klättrar där och stegen är fel osv som Arbetsmijöverket kan utfärda vite och Polisen måste anmäla en ev olycka som arbetsplatsolycka.
Faller sotaren ner eller inte har rätt förankring är det hans arbetsgivare som är ansvarig.
Nu säger jag inte att detta är skäl till att fuska med stegar mm, men du kan sova lugnt även om stegen är kass och du inte tänkt ha upp någon på taket.
Nej men är sotaren inte nöjd vid kontrollen så blir ju inte kommunen nöjd med kontrollplanen och jag får inte elda..
Då kan jag spara pengarna o köpa brasa på dvd.
Då kan jag spara pengarna o köpa brasa på dvd.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Helt korrekt! Bästa är faktiskt att fråga sotaren vad han har för krav på stege och livlinefästen. Det är trots allt han som bestämmer nivån oavsett BBR och AV krav.Bösahus skrev: