18 713 läst ·
37 svar
19k läst
37 svar
Arbetsstege på taket?
När jag arbetade som plåtslagare använde vi ströläkt och spikade ihop som en stege, förstärkte den med plåtband på varje sida så inte "trappstegen" släppte. Bultade sedan en 2"4 som stöd/krok i toppen. Har du nockpannor behöver du göra en krok, som andra beskrivit.
Jo jag har ju hört rykten om detta med godkänt. Det märkliga är ju att dom klagar inte på äldre galvade som inte är fastskruvade men vid nybygge kanske dom är känsligare.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
En sotare som inte underkänner taksäkerhet som inte är godkänd gör fel.G guggen skrev:
Kommer någon annan sotare nästa gång har han fullt rätt att underkäna även fast tidigare har godtjänt, det finns en regel bok att följa så individuella åsikter inte ska påverka.
Hade alla bara varit konsekventa och följt reglerna så hade man ju aldrig försökt göra det enkelt för sig...I johan ivarsson skrev:
Får väl överväga att köpa en riktig takstege och skruva fast. Men det tar emot..
Ja jag har omvärderat situationen och tänker nu försöka göra rätt direkt. Hittade då dessa https://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/weland-stal-plattaksteg-universal.html
Någon som jobbat med dessa? tänker mej att köpa 10 st är ju billigare än att skaffa en stege..
Sen gäller det bara att inte skruva fast dom mer än 1m från skorstenen samt inte bygga högre skorsten än 1,2m fär då måste jag bygga plattform. Eller har någon annan fakta?
Någon som jobbat med dessa? tänker mej att köpa 10 st är ju billigare än att skaffa en stege..
Sen gäller det bara att inte skruva fast dom mer än 1m från skorstenen samt inte bygga högre skorsten än 1,2m fär då måste jag bygga plattform. Eller har någon annan fakta?
Redigerat:
Vad har du för plåt , trappets eller tegelstruktur
För min personliga del så skulle jag inte skruva direkt i plåten , plåten är inte tjock så en skruv biter inte om du lyckas dra den lite för mycket , skruven drar ut plåten baklänges .
Sen kan steget vicka lite vid snedsteg , belastning på en sida då kan plåten knöla till sig
För min personliga del så skulle jag inte skruva direkt i plåten , plåten är inte tjock så en skruv biter inte om du lyckas dra den lite för mycket , skruven drar ut plåten baklänges .
Sen kan steget vicka lite vid snedsteg , belastning på en sida då kan plåten knöla till sig
Pannplåt.
Har funderat på just detta men enligt leverantörerna så ska ju 0,6mm stålplåt funka. Dock ska jag försöka placera skorstenen ganska nära där jag skarven mellan gammal pannplåt och den nya. Gammal pannplåt är ju riktig plåt...
Har funderat på just detta men enligt leverantörerna så ska ju 0,6mm stålplåt funka. Dock ska jag försöka placera skorstenen ganska nära där jag skarven mellan gammal pannplåt och den nya. Gammal pannplåt är ju riktig plåt...
Det är bara skräp i takplåt numera , 0,6 går ju knappt att gå på
Varuhusens biiiiilliga plåt är som ett psalmboksblad i tjocklek ,
Kanske det håller som dom säger , men det är HÅL i plåten , då fodras en form av gummitätning mellan steg och plåt , inte bara någon farmarskruv , den har bara packning som pressar mot steget
Varuhusens biiiiilliga plåt är som ett psalmboksblad i tjocklek ,
Kanske det håller som dom säger , men det är HÅL i plåten , då fodras en form av gummitätning mellan steg och plåt , inte bara någon farmarskruv , den har bara packning som pressar mot steget
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Just det där med tätning har jag börjat fundera på, det enklaste är kanske att ta packningar från några farmarskruvar och sätta på dom på de skruvar som följer med varje taksteg.
Frågade förut Vad har du för tak , trapets eller tegelprofil
Jag skulle nog skaffa en gummimatta och klippa till så det finns under hela stegets anläggningsytor och dra med farmarskruv utan borrspetts ( med borrspets gör ett stort hål )
Utan borrspets så pressar den ner plåten som en strut på baksidan och när börjar dra så vill den ta plåten med sig upp och klämmer ihop mot skruven och nyper till där , sista halvvarvet dras för hand inte maskin
Sätt mer skruv än vad instruktionen säger
Jag skulle nog skaffa en gummimatta och klippa till så det finns under hela stegets anläggningsytor och dra med farmarskruv utan borrspetts ( med borrspets gör ett stort hål )
Utan borrspets så pressar den ner plåten som en strut på baksidan och när börjar dra så vill den ta plåten med sig upp och klämmer ihop mot skruven och nyper till där , sista halvvarvet dras för hand inte maskin
Sätt mer skruv än vad instruktionen säger
Jag svarade pannplåt
.
Då fick jag svar på de där med borrspets också...tackar!
En gummiduk kanske inte är så dumt, det får bara inte bli svajigt.
Då fick jag svar på de där med borrspets också...tackar!
En gummiduk kanske inte är så dumt, det får bara inte bli svajigt.
Sant, detta ska nog vara görbart. Och om möjligt relativt billigt.