16 812 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Arbetskostnad till lärling
Lärlingssystemet som sådant tycker jag är förlegat och i det håller jag med @electroluxaren
Man ska däremot få betalt för kunskap.
Jag själv jobbar i IT branschen.
Här finns inget lärlingssystem.
Men generellt sett delas man in i 2 eller tre kategorier (om man nu öht delas upp)
Juniorer, (ev vanlig konsult) , Seniorer. (andra titlar kan förekomma)
De tittarna har inget med din lön att göra öht.(undantag är kan vara bonus på antal timmar som faktureras över 80% el liknande) Inga krav på timmar hit eller dit för att du ska vara det ena eller det andra.
Tittarna påverkar endast timpenning ut mot kund.
Juniorer tas det mindre för
Seniorer tas det mer för.
Ser företaget att du jobbar på och fakturerar mer än beräknat får du normalt sett en bra löneökning.
Om inte, då byter arbetstagaren arbetsgivare och får med betalt.
Det är din ålder & kunskap som avgör av företaget tycker att du borde vara.
De är ju intresserade av att få ut så mycket pengar som möjligt varvid man kan (speciellt under unga år(dvs under 30)) både vara junior och senior samtidigt!
Dvs du håller på att lära dig ett nytt område = junior. MEN på ett annat område är du löjligt bra och där ser företaget en chans att tjäna pengar och säljer dina timmar som senior.
Detta med att "nä nä, du måste göra 4000 timmar innan du får kalla dig ditt eller datt. Välkommen 1700-tal"
Kom in i matchen och överge er förlegade attityd.
Man ska däremot få betalt för kunskap.
Jag själv jobbar i IT branschen.
Här finns inget lärlingssystem.
Men generellt sett delas man in i 2 eller tre kategorier (om man nu öht delas upp)
Juniorer, (ev vanlig konsult) , Seniorer. (andra titlar kan förekomma)
De tittarna har inget med din lön att göra öht.(undantag är kan vara bonus på antal timmar som faktureras över 80% el liknande) Inga krav på timmar hit eller dit för att du ska vara det ena eller det andra.
Tittarna påverkar endast timpenning ut mot kund.
Juniorer tas det mindre för
Seniorer tas det mer för.
Ser företaget att du jobbar på och fakturerar mer än beräknat får du normalt sett en bra löneökning.
Om inte, då byter arbetstagaren arbetsgivare och får med betalt.
Det är din ålder & kunskap som avgör av företaget tycker att du borde vara.
De är ju intresserade av att få ut så mycket pengar som möjligt varvid man kan (speciellt under unga år(dvs under 30)) både vara junior och senior samtidigt!
Dvs du håller på att lära dig ett nytt område = junior. MEN på ett annat område är du löjligt bra och där ser företaget en chans att tjäna pengar och säljer dina timmar som senior.
Detta med att "nä nä, du måste göra 4000 timmar innan du får kalla dig ditt eller datt. Välkommen 1700-tal"
Kom in i matchen och överge er förlegade attityd.
Framförallt så spelar det egentligen mindre roll om du spikat fast kabel i 4000h eller om du gjort allt från första pennstrecket på ritning till installation av ett bostadsområde. Troligtvis går dessa två vidare till olika typer av tjänster efter sin lärlingsperiod men under de två åren har åtminstone det ena företaget kunnat göra grova pengar och betala lärlingslön...Unikt namn skrev:
Klicka här för att svara