P
T toyboy skrev:
Och hur ska man få fram montörer om dom inte får utbildning
Hur får man fram sköterskor, lärare, läkare, bilmekaniker etc. Inte med ett lärlingssytem i alla fall.
Du kanske har en utbildning?
Hur gick den till? Gick du 4000h som en andraklassens anställd?

electroluxaren skrev:
Hedervärt att ha andraklassens medarbetare? Hedervärt att inte betala full lön?
hedervärt att ligga kvar i medeltidens skrån?
Electroluxaren!!!!!
Menar du på fullt allvar att fullärda rörmokare skulle trilla ner från himlen och börja jobba med fullt ös???????

• Haha
  • Gilla
Klems Ingvar och 3 till
  • Laddar…
P
har haft åtskilliga lärlingar...
flera jobbar som röjare än idag.. 1 är entreprenör.

Varför skulle man vara 2 klass bara för att man gått som lärling?
trevlig människosyn..
En annan har ju gjort samma sak som dräng åt far.. Så tack för den.. (y)

• Gilla
Snickarkirre och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hur får man fram sköterskor, lärare, läkare, bilmekaniker etc. Inte med ett lärlingssytem i alla fall.
Du kanske har en utbildning?
Hur gick den till? Gick du 4000h som en andraklassens anställd?
Bilverkstäder har oxå lärlingar…..
Inom vården heter det bredvidgång…
ALLA är nybörjare i början men behöver ändå äta och ha tak över huvudet.Tror inte du är så fulländad som du själv tycker..
Iaf har du taskig människosyn.

• Gilla
Snickarkirre och 3 till
  • Laddar…
P
P Plåtis22 skrev:
ALLA är nybörjare i början men behöver ändå äta och ha tak över huvudet.Tror inte du är så fulländad som du själv tycker..
gymnasium har lärlingsprogram...

• Gilla
Plåtis22
  • Laddar…
P
P Plåtis22 skrev:
Electroluxaren!!!!!
Menar du på fullt allvar att fullärda rörmokare skulle trilla ner från himlen och börja jobba med fullt ös???????
Det gör ju andra utbildningar! Egentligen är det ju bara el & vvs som har 1880 talets tänk med andraklassens arbetare

P
Maskintok skrev:
gymnasium har lärlingsprogram...
Ja du hittar ju inte detta någon annanstans.
Men bara på vissa praktiska program.

electroluxaren skrev:
Det gör ju andra utbildningar! Egentligen är det ju bara el & vvs som har 1880 talets tänk med andraklassens arbetare
Alla gedigna hantverk har nån form av lärlingssystem.
Det är inte allt man kan läsa sig till…

• Gilla
Snickarkirre och 1 till
  • Laddar…
P
P Plåtis22 skrev:
Nu är det ju inte jag som stöder lärlingssynen jag är emot den dvs jag stöder inte andraklassens arbetare vilket du verkar göra

P
Du har rätt i detta, dessutom är det mycket litet man kan läsa sig till. Y
P Plåtis22 skrev:
Alla gedigna hantverk har nån form av lärlingssystem.
Det är inte allt man kan läsa sig till…

electroluxaren skrev:
Du är korkad.

Systemet finns och används punkt. Inget att diskutera. Klart de ska debiteras lägre för en lärling beroende hur på färsk man är.

Hade de varit upp till er här på byggahus så hade de inte funnits så mycket hantverkare då inga kunder vill betala för lärlingar. Då hade en en hantverkare istället kostat minst 2000kr ex moms och ja kan bara tänka mig hur många trådar som skapats om dagen här då…

• Gilla
Snickarkirre och 5 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nu är det ju inte jag som stöder lärlingssynen jag är emot den dvs jag stöder inte andraklassens arbetare vilket du verkar göra
Du verkar inte vilja fatta.Man är INTE andraklass bara för att man vill lära sig ett yrke och bli fullbetald lite längre fram…
Vilket ego du har. När jag läser dina inlägg ser jag bara ett stort förakt för andra människor. Fy f….

• Gilla
Pyret685 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
electroluxaren skrev:
Ja du hittar ju inte detta någon annanstans.
Men bara på vissa praktiska program.
Jojomensan.
Jag har utbildat lärlingar i tjugo år.
Som AT:läkare, är du en typ av lärling. Gissar att piloter inte bara går från skolbänken rakt in i kockpiten.

Är man inte fullärd, skall man naturligtvis inte ha lika bra betalt.

Staffans

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
P
L Lechuza skrev:
Du är korkad.

Systemet finns och används punkt. Inget att diskutera. Klart de ska debiteras lägre för en lärling beroende hur på färsk man är.

Hade de varit upp till er här på byggahus så hade de inte funnits så mycket hantverkare då inga kunder vill betala för lärlingar. Då hade en en hantverkare istället kostat minst 2000kr ex moms och ja kan bara tänka mig hur många trådar som skapats om dagen här då…
Javist är jag korkad för att man använder flera hundra år gamla grejjer, men vad är din ursäkt?
L Lechuza skrev:
Du är korkad.

Hade de varit upp till er här på byggahus så hade de inte funnits så mycket hantverkare då inga kunder vill betala för lärlingar. Då hade en en hantverkare istället kostat minst 2000kr ex moms och ja kan bara tänka mig hur många trådar som skapats om dagen här då…[/QUOTE
L Lechuza skrev:
Du är korkad.

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jojomensan.
Jag har utbildat lärlingar i tjugo år.
Som AT:läkare, är du en typ av lärling. Gissar att piloter inte bara går från skolbänken rakt in i kockpiten.

Är man inte fullärd, skall man naturligtvis inte ha lika bra betalt.

Staffans
Nu är du inne på min nisch! Jo du går direkt in i cockpitten efter utbildning och ofta har du fått betala typinflygningen själv! Lärare är ett annat skrå dom direkt efter utbildning börjar verka. När det gäller betalning så skall man ha det efter duglighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.