16 812 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Arbetskostnad till lärling
Sida 1 av 5
Någon som vet man måste betala till lärling ?alltså jag fick en Vvs faktura som står arbetskostnad till lärling , snarare de sade ingenting angående lärling till mig innan börjar jobbar hos mig , nu undrar om ,kan man neka betalning till lärling?
Klart att du kan men knappast schysst med det system som finns idag, lärlingen har en fullbetald med sig och den skall du betala, det onda här är att lärlingen sätter tidsåtgången, så du betalar för mycket för den fullbetalda! Här är det bättre med ett fast pris, dvs om skall göras en viss grejj och det tar 1h då gäller det om sen lärlingen tar 3h på dig så skall inte du betala detta. Dessutom skall jobbet vara korrekt utförtT Tomy12 skrev:
En lärling kostar pengar i form av lön för arbetsgivaren
Det är en kostnad som mynnar ut i att firman får en bra montör
Denne kan ju självklart inte vara lika effektiv som sin handledare och mentor, men gör ändå ett arbete
I och med att att firman redovisar att det är en lärling så förutsätter jag att de debiterar lägre timpeng för denne
Denne kan ju självklart inte vara lika effektiv som sin handledare och mentor, men gör ändå ett arbete
I och med att att firman redovisar att det är en lärling så förutsätter jag att de debiterar lägre timpeng för denne
Hade du betalat om de hade varit samma faktura och dem inte skrivit "lärling"?T Tomy12 skrev:
Tror inte att handledaren står och tittar på när lärlingen gör jobbetelectroluxaren skrev:Klart att du kan men knappast schysst med det system som finns idag, lärlingen har en fullbetald med sig och den skall du betala, det onda här är att lärlingen sätter tidsåtgången, så du betalar för mycket för den fullbetalda! Här är det bättre med ett fast pris, dvs om skall göras en viss grejj och det tar 1h då gäller det om sen lärlingen tar 3h på dig så skall inte du betala detta. Dessutom skall jobbet vara korrekt utfört
Snarare så gör lärlingen vad denne kan och hjälper montören så att det går åt mindre tid
Om två gjort arbetet samtidigt får du betala bådas tid. Att den ene specificeras som lärling betyder nog att du betalar mindre än för två personer. VVS-firman har rätt att debitera mindre för en person för att denne inte är fullärd. Det är hedervärt av VVS-firman.
Hedervärt att ha andraklassens medarbetare? Hedervärt att inte betala full lön?M multix skrev:
hedervärt att ligga kvar i medeltidens skrån?
Självklart skall du inte betala fullpris för kärringen. När jag var ny, tror jag firman tog halva priset. Eftersom jag gick med samma gubbe hela tiden, hände det att jag mest försökte se ut som jag gjorde något, medans andra gånger gjorde jag lika mycket som gubben (35år).
Men oftast var det något mittemellan.
Men vid andra året på den tvååriga lärlingstiden fick jag egen bil och åkte på egna jobb och då debuterade firman fullt.
Kalle Culör
Men oftast var det något mittemellan.
Men vid andra året på den tvååriga lärlingstiden fick jag egen bil och åkte på egna jobb och då debuterade firman fullt.
Kalle Culör
Varför gör de så egentligen? Som kund vill man ha ett jobb gjort, man vill inte bli indragen i företagets personalhantering.T Tomy12 skrev:
Vad du ska betala beror på vad de gjorde och hur de jobbade. Vad var det för jobb? Var det ett typiskt enmansjobb eller var det ett jobb där det är en fördel att vara två?
Det finns olika tänkbara scenarier:
- Lärlingen och handledaren jobbar parallellt med olika delar av ditt jobb, lärlingen förmodligen långsammare än den erfarne. Då är det rimligt att du betalar för båda, men något mindre för lärlingen.
- Handledaren jobbar ensam och lärlingen tittar på. Då ska du bara betala för den fullvärdige hantverkaren.
- Lärlingen jobbar själv och handledaren tittar på (och förhoppningsvis handleder). Då ska du inte betala för den fullvärdige utan bara för lärlingen och till en rimligt lägre timpenning.
- Handledaren jobbar själv men undervisar samtidigt lärlingen i vad han gör. Då ska du bara betala för den fullvärdige, men inte för alla timmar utan för det antal timmar det hade tagit om han jobbat själv, utan någon lärling att undervisa.
- Den fullvärdige har jobbat mest själv, medan lärlingen "passat upp", dvs sprungit och hämtat verktyg etc. Då ska du betala för den fullvärdige och en reducerad timpeng för lärlingen, men inte för alla timmar han varit där, bara den tid han verkligen gjort något.
Någon kan säkert tänka ut fler varianter. Men det är en del att reda ut.
Självklart kostar lärlingen pengar för firman. Det är dock inte mitt problem, på samma sätt som firmans kostnad för sjuka medarbetare inte är det. Att debitera mig för en person som är där för att läras upp är fult. Om lärlingen faktiskt bidrar så kan jag givetvis betala för det utförda arbetet.U Uffe A skrev:En lärling kostar pengar i form av lön för arbetsgivaren
I och med att att firman redovisar att det är en lärling så förutsätter jag att de debiterar lägre timpeng för denne![]()
andersmc sammanfattar det väl ovan, jag delar den synen.
Ja lärling i steg 8 debiteras 380-400 ex moms för,
Bara att slanta upp,
https://www.elinstallatoren.se/2021/08/extremt-hogt-arvode-for-en-larling-kund-vagrade-betala/
Tycker det är bedrövligt med kunder som tycker lärlingar ska gå gratis,
Lärlingar behöver släppas in alla branscher,
Bara att slanta upp,
https://www.elinstallatoren.se/2021/08/extremt-hogt-arvode-for-en-larling-kund-vagrade-betala/
Tycker det är bedrövligt med kunder som tycker lärlingar ska gå gratis,
Lärlingar behöver släppas in alla branscher,
Det beror ju på, om han gjort sin del av arbetet, eller inte. Förhoppningsvis skickas lärlingarna på jobb, där det behövs två man och då "är det bara att slanta upp". Men, har han stått brevid och tittat på, skall TS göra allt annat, än att "slanta upp".S Sylvek skrev:
Staffans