P
P Plåtis22 skrev:
Du verkar inte vilja fatta.Man är INTE andraklass bara för att man vill lära sig ett yrke och bli fullbetald lite längre fram…
Vilket ego du har. När jag läser dina inlägg ser jag bara ett stort förakt för andra människor. Fy f….
Det är rätt synd om dig som inte fattar någonting nu förstår jag varför vi måste ha lärlingssystemet kvar! Tack

electroluxaren skrev:
Hur får man fram sköterskor, lärare, läkare, bilmekaniker etc. Inte med ett lärlingssytem i alla fall.
Du kanske har en utbildning?
Hur gick den till? Gick du 4000h som en andraklassens anställd?
rörläggare bland annat så går man som lärling efter gymnasieutbildning vill jag minnas från när jag gick i skolan början av 2000 talet. Och bara för att man tex är en utbildad bilmek så betyder det inte att man kan laga bilar

Redigerat:
  • Gilla
Plåtis22
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det är rätt synd om dig som inte fattar någonting nu förstår jag varför vi måste ha lärlingssystemet kvar! Tack
Hur ska man lära sig något om man inte får prova (lära) sig???????

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F Fritz_85 skrev:
rörläggare bland annat så går man som lärling efter gymnasieutbildning vill jag minnas från när jag gick i skolan början av 2000 talet. Och bara för att man tex är en utbildad bilmek så betyder det inte att man kan laga bilar
Samma med snickare.
3 år gymnasium och sen ca 2 år som lärling tills du har fått ihop dina timmar så du blir fullbetald.

• Gilla
Plåtis22 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Samma med snickare.
3 år gymnasium och sen ca 2 år som lärling tills du har fått ihop dina timmar så du blir fullbetald.
Ja då var jag inte ute och cyklade tycker det är ett bra sätt att lära sig arbetet än att komma färsk från gymnasiet och bara ut och jobba på egen hand. Sålänge man får gå med någon bra så man lär sig rätt bara

• Gilla
Plåtis22
  • Laddar…
P
P Plåtis22 skrev:
Hur ska man lära sig något om man inte får prova (lära) sig???????
Det gäller väl alla yrken eller?
Men varför behöver vvs, el och bygg ha detta system kvar? Är dessa yrken så mycket svårare att lära sig an övriga? Målarskrået utfärdar fortfarande gesällbrev efter godkänt gesällprov, men görs detta i de andra skråna oxå? Utfärdas det några mästarbrev nu för tiden? Målarmästare, byggmästare, etc? Eller är hela systemet förlegat? Fullärd var det någon som tyckte en lärling kunde titulera sig efter 4000h, men blir man någonsin fullärd? Tar det 4000h för alla i så fall? Eller kan en del bli det på 200h och andra inte under sin livstid? Är det mästaren som bestämmer när lärlingen kan ta egna jobb? Anses då lärlingen vara användbar och därmed kunna titulera dig fullbetald eller fullutbildad? Vill man bli fullbetald? Och hamna i kollektivets lönetrappa? Är det inte bättre att HR eller ägaren säger att "detta är din ingångslön så stämmer vi av fortlöpande efter vi ser vad du kan(lärt dig)?

electroluxaren skrev:
Hur får man fram sköterskor, lärare, läkare, bilmekaniker etc. Inte med ett lärlingssytem i alla fall.
Du kanske har en utbildning?
Hur gick den till? Gick du 4000h som en andraklassens anställd?
sköterskor går ofta bredvid en äldre,mer erfaren sköterska för att lära sig

• Gilla
Plåtis22 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det gäller väl alla yrken eller?
Men varför behöver vvs, el och bygg ha detta system kvar? Är dessa yrken så mycket svårare att lära sig an övriga? Målarskrået utfärdar fortfarande gesällbrev efter godkänt gesällprov, men görs detta i de andra skråna oxå? Utfärdas det några mästarbrev nu för tiden? Målarmästare, byggmästare, etc? Eller är hela systemet förlegat? Fullärd var det någon som tyckte en lärling kunde titulera sig efter 4000h, men blir man någonsin fullärd? Tar det 4000h för alla i så fall? Eller kan en del bli det på 200h och andra inte under sin livstid? Är det mästaren som bestämmer när lärlingen kan ta egna jobb? Anses då lärlingen vara användbar och därmed kunna titulera dig fullbetald eller fullutbildad? Vill man bli fullbetald? Och hamna i kollektivets lönetrappa? Är det inte bättre att HR eller ägaren säger att "detta är din ingångslön så stämmer vi av fortlöpande efter vi ser vad du kan(lärt dig)?
ALLA yrkeskategorier inom byggsektorn har lärlingssystem kvar ÄVEN MÅLARE . Inom mitt yrke byggplåt finns både gesällbrev och mästarbrev kvar. Största skillnaden mellan gesäll och mästare är kunskaper i ekonomi.Mäster driver firman och gesällen utför jobbet. Huvudproblemet för mig är att du tycker man är andraklassens människa bara för att man utbildar sig . Sen vilket utbildningssystem man tillämpar är för mig skit samma. För mig har alla samma människovärde.
Mvh ett maskrosbarn född på skuggsidan.

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
P
Det
skoge skoge skrev:
sköterskor går ofta bredvid en äldre,mer erfaren sköterska för att lära sig
Det görs i alla yrken, men de kallas inte lärlingar i 4000h

electroluxaren skrev:
Det

Kalla det vad fan du vill
Häng inte upp dig på ordet lärling
Det kommer från ordet lära/nde

• Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det

Har du fått sparken från din lärlingsplats eftersom du är så bitter????

P
P Plåtis22 skrev:
ALLA yrkeskategorier inom byggsektorn har lärlingssystem kvar ÄVEN MÅLARE . Inom mitt yrke byggplåt finns både gesällbrev och mästarbrev kvar. Största skillnaden mellan gesäll och mästare är kunskaper i ekonomi.Mäster driver firman och gesällen utför jobbet. Huvudproblemet för mig är att du tycker man är andraklassens människa bara för att man utbildar sig . Sen vilket utbildningssystem man tillämpar är för mig skit samma. För mig har alla samma människovärde.
Mvh ett maskrosbarn född på skuggsidan.
Som jag skrev tidigare, du har inte fattat vad jag skriver och nu tror jag att du aldrig kommer att göra det. Men jag tycker att det är kul att gesäll resp mästarbrev fortfarande utfärdas i ditt skrå. Tack för infon. Och för din information :ingen börda är så lätt att bära som kunskap! Inte mina ord men som gammal utbildare för bla elektriker, tycker jag dom är visa!

P
P Plåtis22 skrev:
Har du fått sparken från din lärlingsplats eftersom du är så bitter????
Nej det är för att jag utbildat folk till elektriker lärlingar i många år och tycker det är fel att dra alla över en kam och tvinga in dessa i ett förlegat lärlingssystem.

electroluxaren skrev:
Nej det är för att jag utbildat folk till elektriker lärlingar i många år och tycker det är fel att dra alla över en kam och tvinga in dessa i ett förlegat lärlingssystem.
Inget system är rättvist men vi måste tillämpa det system som är minst orättvist.
Min åsikt

P
P Plåtis22 skrev:
Inget system är rättvist men vi måste tillämpa det system som är minst orättvist.
Min åsikt
Du har rätt igen!
Däremot tycker inte jag att det kvantitativa målet är bra. Det borde vara kvalitativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.