6 279 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Arbetskostnad renovering badrum
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan bara säga att jag ska nog gå in mer i badrumsbranschen om man kan plocka dessa pengar utan att folk gnäller och jag ska nog prata med ett par kollegor för de ligger ju tydligen rent för billigt... 
75000:- arbete motsvarar 152 arbetstimmar på ett cirka och om det inte är några väldigt avancerade lösningar så är det nästan dubbelt så mycket som det normalt sett tar att blåsa ett badrum i tid... :blushing:
75000:- arbete motsvarar 152 arbetstimmar på ett cirka och om det inte är några väldigt avancerade lösningar så är det nästan dubbelt så mycket som det normalt sett tar att blåsa ett badrum i tid... :blushing:
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Man får vad man betalar för. Firman är antagligen väldigt duktiga, och har lärt sig att ta betalt för det.
Oftast stämmer det naturligtvis att man får vad man betalar för. Jag håller dock med Paul-Staffanstorp om att ett normalt badrum av den storleken inkl el och vvs inte borde ta mer än 150 tim. Sen är det naturligtvis upp till var och en hur mycket man är beredd att betala.
Vi hade som sagt ungefär samma förutsättningar och arbetet tog totalt ca 120 tim och av dessa var:
- 16 tim för elektrikern: golvvärme inkl jfb, 6 spottar, inkoppling och montering handdukstork, inkoppling och montering badrumsfläkt och el till spegelbelysning. Han hann också med att dra ny el till varmvattenberedaren.
- 22 tim för vvs vilket inkluderade ny avloppsstam i badrummet, utanpåliggande rördragning till toalett, handfat och dusch. Montering av dusch, toalettstol och handfat. (Dessutom drog han slang och monterade in en duschkabin i källaren och monterade på en ny toalett på stammen i källaren).
Är det verkligen så illa på vissa marknader att man måste betala ett "överpris" för att få en badrumsrenovering genomförd?
/Krister
Vi hade som sagt ungefär samma förutsättningar och arbetet tog totalt ca 120 tim och av dessa var:
- 16 tim för elektrikern: golvvärme inkl jfb, 6 spottar, inkoppling och montering handdukstork, inkoppling och montering badrumsfläkt och el till spegelbelysning. Han hann också med att dra ny el till varmvattenberedaren.
- 22 tim för vvs vilket inkluderade ny avloppsstam i badrummet, utanpåliggande rördragning till toalett, handfat och dusch. Montering av dusch, toalettstol och handfat. (Dessutom drog han slang och monterade in en duschkabin i källaren och monterade på en ny toalett på stammen i källaren).
Är det verkligen så illa på vissa marknader att man måste betala ett "överpris" för att få en badrumsrenovering genomförd?
/Krister
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Har sett badrum som blev klart på 100 timmar.Han sätter aldrig sin fot i mitt hem.Kvalite var inte mycket att hua för.Har kollat på några badrum som andra har gjort men tyvär inget slår det företaget.Heller att det tar längre tid än 100 timmar och får kvalite för pengarna.Heller kvalite än kvantite.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har sett många många badrum som är gjorda på mellan 80 och 100 tim som har blivit snuskigt bra med supernöjda kunder så man kan knappast förknippa tidsåtgången med kvalitén i alla fall heller...bebe0608 skrev:Har sett badrum som blev klart på 100 timmar.Han sätter aldrig sin fot i mitt hem.Kvalite var inte mycket att hua för.Har kollat på några badrum som andra har gjort men tyvär inget slår det företaget.Heller att det tar längre tid än 100 timmar och får kvalite för pengarna.Heller kvalite än kvantite.
Men naturligtvis är det ju ofta så att man får vad man betalar för...
När jag pratar 80-100 tim så är det exkl. el- och vvs-arbeten så alla hängde med där... :blushing:
förstår inte riktigt hur man kan ta så satans mycket betalt e man någerlunda händig kan du göra det mesta själv rivningen av gammla badrummet gör man själv då sparar du mycket påengar tänk på att företaget tar tipp avgift inte gratis + arbete .. vvs biten kostar lite det gör den men planerar man rätt och kollar så behöver inte den bli så satans dyr. lika dant med el många stirrar sig blinda på tak spottar men glömer utag för hårfön mm ..
vvs bit är inte särskilt svår den heller iaf inte med rir
matning från lämpligt stället till under handfatet, därifrån till dusch och wc
väggbockfixturer och plåtar
avlopp är inte heller så svårt, fall på rören åt rätt håll, rätt avstånd till vägg och klamra fast
men mont. av blandare osv kan man kanske leja bort
matning från lämpligt stället till under handfatet, därifrån till dusch och wc
väggbockfixturer och plåtar
avlopp är inte heller så svårt, fall på rören åt rätt håll, rätt avstånd till vägg och klamra fast
men mont. av blandare osv kan man kanske leja bort
Som golvläggare aka badrumsgörare förstår jag inte varför 80% av alla kunder alltid vill göra de största besparingar i just sitt badrum.
Det blir inte så stor peng av det hela om man räknar på att det ska hålla 20 år om man får det gjort ordentligt. Hur skulle ni prutare ställa er om er chef hade kommit och sagt att ni har för mycket i lön och vill pruta ner 25 %
De badrum vi gör ligger på mellan 130 - 230 000. I de dyrare ingår dock inredning, el, vvs. Låt oss säga att allt ingår i de högre prisen.
Är golv och väggar inom kraven samt att inget ska göras med el och vvs eller inredning så kan ett badrum ligga på 25 , 35000.
Det blir inte så stor peng av det hela om man räknar på att det ska hålla 20 år om man får det gjort ordentligt. Hur skulle ni prutare ställa er om er chef hade kommit och sagt att ni har för mycket i lön och vill pruta ner 25 %
De badrum vi gör ligger på mellan 130 - 230 000. I de dyrare ingår dock inredning, el, vvs. Låt oss säga att allt ingår i de högre prisen.
Är golv och väggar inom kraven samt att inget ska göras med el och vvs eller inredning så kan ett badrum ligga på 25 , 35000.
Men det hela ramlar ner på, som Paul säger,
Det tar 80-100 timmar för en erfaren hantverkare att göra jobbet.
Med väntetider blir det runt 3-4 veckor.
Kostnaden för det blir runt 40' - 50', efter ROT 20' - 25'
Sedan tillkommer material som bör kosta detsamma om jag köper det eller om en hantverkarna köper det.
Materialkostnaden går inte att uppskatta.
Men om man ska göra det själv tar det garanterat mer än 100 timmar. Du kan säkert inte lägga mer än 20 timmar i veckan och jobbet tar minst 5 veckor, om du är riktigt skicklig.
Så, är det värt 25' att göra det själv, det får var och en själv avgöra.
Det tar 80-100 timmar för en erfaren hantverkare att göra jobbet.
Med väntetider blir det runt 3-4 veckor.
Kostnaden för det blir runt 40' - 50', efter ROT 20' - 25'
Sedan tillkommer material som bör kosta detsamma om jag köper det eller om en hantverkarna köper det.
Materialkostnaden går inte att uppskatta.
Men om man ska göra det själv tar det garanterat mer än 100 timmar. Du kan säkert inte lägga mer än 20 timmar i veckan och jobbet tar minst 5 veckor, om du är riktigt skicklig.
Så, är det värt 25' att göra det själv, det får var och en själv avgöra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden