Vi har en äldre husvagn med sidokjolar i plast. Dessa går inte längre att hitta nya på marknaden så jag har fått skaffa begagnade som inte är i så bra skick vilket medför att jag måste skarva några bitar för att få rätt längd. Formen är i tvärsnitt nästan som ett U och det jag gjort hittills är att skarva ihop med märlor som jag värmt in i plasten från baksidan. Jag tänker mig att använda båtlagningskit för att bygga en förstärkning där och undrar lite om jag gör hela U:et på en gång eller om jag tar det bit för bit, vrider så att jag alltid låter förstärkningen hamna nedåt så inte resinet rinner undan? Eller det kanske inte ens är en risk sedan man dränkt glasfiberlagren?
 
Du kan köra hela "U:et" på en gång. Du ska bara mätta glasfibern inte dränka den :). Se bara till att pensla på epoxy med marginal innan du lägger första remsan så den fäster. Sen underättar en riktig aluminumroller, men är inget måste.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan köra hela "U:et" på en gång. Du ska bara mätta glasfibern inte dränka den :). Se bara till att pensla på epoxy med marginal innan du lägger första remsan så den fäster. Sen underättar en riktig aluminumroller, men är inget måste.
De ska skarvas rakt över, jag skulle kunna lägga en bit hålband längs med mellan lagren av matta, är det en bra idé?
 
Nej, det ska du inte göra.
Lägger du en remsa ca 10-12 cm bred (5-6cm ut på varje del) och tre lager så kommer det bli urstarkt. Gör inte alla remsor lika breda utan minska bredden allt eftersom.

Du bör kunna lägga tre lager på en gång, håll bara koll på epoxin för när den börjar härda går det fort. Så ha allt förberett och testat att bitar passar etc

Hinner du inte så många lager som du tänkt dig så avbryt bara, låt härda, slipa med grovt papper och fortsätt.

Var helst utomhus och använd andningsmask med kolfilter - det är inga nyttiga ångor…

Aceton (lösningsmedel) i närheten är ett måste. Klia dig inte håret 😂.

Apropå aceton så torka av ytan du ska plasta med aceton först.

Edit: Eventuell färg måste vara avlägsnad…
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Nej, det ska du inte göra.
Lägger du en remsa ca 10-12 cm bred (5-6cm ut på varje del) och tre lager så kommer det bli urstarkt. Gör inte alla remsor lika breda utan minska bredden allt eftersom.

Du bör kunna lägga tre lager på en gång, håll bara koll på epoxin för när den börjar härda går det fort. Så ha allt förberett och testat att bitar passar etc

Hinner du inte så många lager som du tänkt dig så avbryt bara, låt härda, slipa med grovt papper och fortsätt.

Var helst utomhus och använd andningsmask med kolfilter - det är inga nyttiga ångor…

Aceton (lösningsmedel) i närheten är ett måste. Klia dig inte håret 😂.

Apropå aceton så torka av ytan du ska plasta med aceton först.

Edit: Eventuell färg måste vara avlägsnad…
t
Tack, det var många bra tips, känns som att det kommer bli bra :) eller åtminstone funktionellt :)
 
Nä, det där gick ju inte alls, förmodligen beroende på min kompetensbrist...

Jag hade i alla fall både lite glasfibermatta och resin som jag någon gång tagit reda på efter att min pappa lagat en båt. Ingen härdare hittade jag utan köpte på Biltema och läste mig till att det skulle var 2 ml på 50 ml resin. Jag blandade så men det härdar inte :( Nu har jag väntat två veckor och det är fortfarande mjukt så det blir väl till att riva loss, tvätta rent och köpa nytt material som är anpassade till varandra.
 
Nu tänkte jag ta nya tag med det här så jag har köpt en burk polyester från Biltema.
Undrar hur man öppnar en sådan här burk, jag trodde att man kanske ska avlägsna någon folie och hitta en vridkork men blir orolig att jag förstör öppningen om det inte är så.
20260512_083736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skär bort folien så sitter det förhoppningsvis en kapsyl därunder på en utdragbar pip.

Har du rester av epoxi där du ska plasta så är det enligt allt jag har läst i ämnet så att polyester inte fäster på epoxi men det omvända fungerar. Du vet förmodligen inte vilken typ av plast som användes på bilen när den tillverkades. Polyester är mer troligt än epoxi då priset skiljer ganska mycket. Jag har lång erfarenhet av polyesterplast men inte av epoxi.

Andningsmask är som redan nämnts mycket viktig vid arbete med härdplaster, detta även om arbetet sker utomhus. Gasfilter vid blandning och påläggning av plasten samt partikelfilter P3 vid slipning möjligen med undantag om man har en riktigt bra slipmaskin med tillhörande dammsugare.

Det är svårt att hitta handskar som tål aceton. Bäst är handskar tillverkade av butylgummi. Seasea och andra som säljer plast brukar ha handskar som håller 1-3 dagar.

Edit: jag gjorde en liten sökning på härdare för epoxi. I detta exempel innehåller härdaren Formaldehyd polymer med fenol & TETA. Härdare för polyester brukar baseras på MEK-peroxid. https://g2chzn-prod-litium.litium.a...b3f7f/WEST_SYSTEM_205_HARDENER_-_SDS10668.pdf

Läs säkerhetsdatabladen och sök runt lite allmän information och fundera. Bra att veta är t ex att MEK-peroxid och andra kemikalier inte tål höga temperaturer. Lämna aldrig dessa kemikalier i solen. Förvara med tanke på brandsäkerheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.