Men hur som helst, min gissning är lika bra eller dålig som alla andras, men det skulle vara kul om någon som har tillgång till de dyra skrifterna, som kan kolla, vad som egentligen gäller?

Vem gissar??

Boooooo....koooom!!!!! :)

Jag tolkade din text som att du inte var helt säker, jag är definitivt inte helt säker :).

Ni får börja med lite "termer och definitioner", man kan inte kasta in begreppet säkerhetsbrytare och förvänta sig en viss typ eller utförande av elkopplare, det är inte ens så att det behöver innebära endast den elektriska delen av en arbetssäkring.

Jag förstår att JOW känner sig osäker med sin bakgrund inom en industrigren där man ofta excellerar i ordning och reda för säkring vid arbete både elektriskt, mekaniskt osv. Men det har kanske inte så stor relevans på vad man i dagligt tal inom installationer för bostäder osv kallar brytare, säkerhetsbrytare, huvudbrytare, elkopplare, frånskiljare etc.Dock kan det vara av intresse att inte lägga några oegentliga krav eller egenskaper på en brytare för en värmepump, det är onödigt att ange krav på en sådan brytare som inte finns definierade i tex tillämpliga standarder.

Ok, jag erkänner, jag är trött och seg o kolan, men ditt inlägg GK100...
Betyder det i korta ordalag att?:
Jag är van med strikt hantering av elektriska "avställningar" pga personskyddsskäl iom mitt arbete.
Att inte sätta oriktiga/orimliga krav på på brytare till VP, för det inte finns beskrivet i någon standard?

Ursäkta, men, ditt inlägg gjorde min hjärna en otjänst... ;)

#3, Piloten: Ok, hur nära mot väggen ställde du BVP'n? Eller nja, nu är jag nog med på hur du satt den...
Mellan kallvatten och varmvatten? Dvs mitt på?

#5, Patrik_Hed: Fint, skall lägga det på minnet.

Anledningen till att jag sjåsar upp mig är nog för att det utöver rören till VP'n sitter en vattenfördelare i taket.
Jag har en ovana att vilja ha koll på läget... :)

Men nu så sover grabben och pappan har fått en mackmyra...;)

Hmm, i monteringsanvisningen till F1245 står det inget om placering av brytare, utan endast.
"F1245 ska installeras via allpolig brytare med minst 3 mm
brytaravstånd.
"

JOW skrev:
Men nu så sover grabben och pappan har fått en mackmyra...;)
Och jag som fick nöja mig med ett glas "ripa"

JOW skrev:
Ok, jag erkänner, jag är trött och seg o kolan, men ditt inlägg GK100...
Betyder det i korta ordalag att?:
Jag är van med strikt hantering av elektriska "avställningar" pga personskyddsskäl iom mitt arbete.
Att inte sätta oriktiga/orimliga krav på på brytare till VP, för det inte finns beskrivet i någon standard?

Ursäkta, men, ditt inlägg gjorde min hjärna en otjänst... ;)
Du får ursäkta min pedagogiska förmåga, men vad jag menade var bara att en brytare till din VP kan vara av i stort sett vilket utförande som helst om den fyller sitt praktiska syfte. Den kan precis som du nämnt tidigare placeras i mätarskåpet där du hämtar matningen. Den kan då även vara en trepolig dvärg som du låser med en liten bygel om man vill vara noga, eller den kan vara en JFB som är märkt som frånskiljare.

Mitt första inlägg syftade mer på det som skrevs angående en "säkerhetsbrytares" egenskaper i fråga om låsningar, synliga brytställen och andra tekniska egenskaper, det som togs upp där är inte sammanhängande korrekt. Eftersom du själv nämnde "de dyra skrifterna" tog jag bara en början i "termer och definitioner" som brukar inleda dem, i detta fallet gällande olika säkringar för arbete. Du verkade ju dessutom insatt i hur det kan gå till genom ditt jobb.

I en bostad kan det inte vara några problem att ordna frånkoppling på många säkra sätt, sunt förnuft måste råda och är man osäker använd hängslen och livrem.

Ta du en mackmyra till om det smakar.:)

Bartömning, var inte så mycket kvar... :|

Fast å andra sidan så räcker det med en, man ska ju orka bygga imorn med..'

Hursom, med lite mera insikt så gör jag ett rörutlopp på 1,90m ÖG (pumpen är ju 1,80m).
Centrerat på bergvärmepumpens bredd, skulle det senare bli trångt iom rördragning så blir det en låsbar "huvudbrytare" till bergvärmepumpen i fasadmätarskåpet.

Den hamnar 30 cm bort fågelvägen/rörvägen, och 2m bort om man ska gå, men då måste man öppna groventredörren... ;)

Edit: tillägg och förtydligande...

Redigerat:
Jordfelsbrytare som frånskiljare är kanske ingen dum idé. Trepolig dvärg vid mätartavlan för att inte behöva ha grövre kabel än vad värmepumpen ändå behöver, och jordfelsbrytare i en minikapsling invid värmepumpen?

Var finns behovet av en sådan onormal speciallösning i detta fall?

Det är troligtvis den lösning som ger en åtkomlig brytare direkt invid värmepumpen med minsta/billigaste materialåtgång.

Alla andra lösningar som ger en brytare invid värmepumpen kräver vad jag ser antingen grövre kabel genom väggen (liten undercentral vid värmepumpen) eller en extra ren brytare.

Och en brytare monterad på plåt eller liknande direkt på VP då? Jag vet inte om jag fattat det hela fel men det måste ju vara det mest effektiva.....kabeln kommer till VP, montera en brytare på VP och sen in i VP.

Ja, jag hävdar ju att det mest (kostnads) effektiva är att föra genom kabeln till mätarskåpet och sätta 3xdvärgbrytare och en huvudbrytare (huvudbrytare om man vill vara extra noggrann, för låsningens skull, annars finns det ju som sagt små byglar för att låsa dvärgbrytare på plats med).

Hmm, fast man lär kanske ha en dragavlastning iaf, en liten utanpåliggande kopplingsdosa med då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.