tjenare!
jag tänkte dra lite el till mitt badkar (westerbergs Norden), på en separat grupp (badkaret drar 1100W), som går till en "allpolig brytare" innanför dörren till badrummet och från den gå med en helmantlad kabel till ett lutande rörutsläpp under badkaret.
nu till min fråga! "allpolig brytare verkar i den benämningen inte existera (förutom till en paxfläkt). borde det inte gå med en 2-polig brytare? på det sättet kan man ju bryta både L och N och bara gå förbi med jorden. Om detta är möjligt är det någon som har ett förslag på någon sådan???

tacksam för hjälp!

mvh

I ditt fall med allpolig menas att den ska bryta fas & nolla, ej skyddsjord (som ALDRIG NÅGONSIN får brytas). Inget personligt, men jag anar att dina elkunskaper inte är så bra att du borde ge dig på att koppla in badkaret själv. Vet du att du måste ha jordfelsbrytare också?

tackar för ditt svar!
jag vill inte verka otackasm men att mina elkunskaper skulle vara bristfälliga utifrån min fråga förstår jag inte hur du kan komma fram till, när ditt svar var en upprepning av den fakta jag beskrev i min fråga.
Jag ville bara vara på den säkra sidan, då jag förstått att många kopplar in 2-poliga brytare då allpoliga och 2-poliga verkar vara sak samma i detta fall.
Sedan var jag bara intreserad av en lämplig produkt som passar min beskrivning, då en "vanlig" 2-polig brytare inte är att föredra utan någon form av säkerhetsbrytare typ "ELJO 2-polig Sektionsströmställare 0-1 E 19 329 03, 04 och 62" eller liknande.

tacksam för svar

mvh

Nja, jag tolkade ditt inlägg som att du var lite osäker på inkoppling av vissa säkerhetsmässiga detaljer som skyddsjorden t.ex. men skit samma. Här är iaf lite ex. på säkerhetsbrytare ABB BAS16 E3145210, GARO BGL316 E1930802

det går bra som du säger att ta en 2-polig brytare.......de blir en allpolig brytning i ditt fall

Enligt föreskrifterna så innebär allpolig att det är FASERNA som ska brytar, man behöver ej bryta nollan, men många tillverkare menar med allpolig brytning, att man bryter bägge ledarna. Orsaken till dom olika "buden" torde ligga i att i vissa länder använder man inte nolla utan har två faser för att få 220 volt och där måste man bryta BÄGGE ledarna för att få en allpolig brytning.
Att man på anvisningarna ritar en tvåpolig brytning även i sverige beror säkert på att man har samma "monteringsanvisning i alla länder och att det inte innebär nån nackdel att bryta både fas och nolla

fint!
här får vi lite matnyttigt att jobba med! alltid kul med fakta om en, som jag sert det, allderles för lite debaterad fråga.
med tanke på hur vanligt förekommande det är med bubbelbadkar och således uppmaningen om allpoliga brytare.
Nu är det ju även så att vi har TN-S system, vilket, som jag har förstått, betyder att nollan igentligen inte behöver brytas (bara rekomnderad brytning).
Det är ju alltid bra med hängslen ock livremm.

Vad tror ni om mitt utsläpp med lutning uppåt och hel mantlad kabel från brytare till kopplingsdosa i badkar?
som jag ser det både elsäkert och smidigt med vårtrumsskiktet!

Jag brukar dra en EKK från dosan på karet genom ett rör/slang, som lutar uppåt i väggen, till en brytare med lägesmarkering eller signallampa. Det blir nästan profsigt ;)

100000 tack för alla svar!
Jag har nu kollat lite på olika brytare och kommit fram till att man inte kan kombinera design och säkerhet!.
I ett nytt badrum med fin design så gör dom sig inte speciellt bra.
Efter denna kommentar/förslag kan ni kalla mig för ammatör som kan för lite osv. men bättre att fråga. Jag kommer självklart att även konsultera min elektriker om detta, men han är botrest på längre tid och jag vill få klart så mycket som möjligt.

Jag har i övriga huset ELJO senso serien, jag har hittat en 2-polig sektionsströmbrytare till trend-serien. jag vet att detta förmodligen inte är riktigt samma som en säkerhetsbrytare, Men det finns adaptrar från senso till trend. Om det var möjligt att anv. denna skulle även designen inte bli för lidande. Den har ju i praktiken samma funktion?!

Många tillverkare rekomenderar även minimum 3 mm brytavstånd men det stod inget om detta till mitt badkar.
undrar vad det man vara för brytavstånd på denna?, men det måste väll vara mer en 3 millimeter!

vad tror ni?

• Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • showpic.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget krav på säkerhetsbrytare och badkar så brytaren på bilden duger utmärkt.

tror inte det är 3mm men den blir bra för ändamålet eftersom de inte verkar kräva 3mm.

SKa sätta in ett "duschpalats" Det står att det ska vara en allpoligbrytare innan.. Är detta ett krav? Duger det inte med JFB?

Om det MÅSTE vara en brytare får jag då sätta den vid centralen?

Står det i installationsanvisningen så är det ett krav som är svårt att komma undan. Men det brukar även stå i bruxet till spisar, för vilka man dock inte brukar sätta en separat brytare... Sedan är det skillnad på ett hem där man har kontroll på anläggningen och en offentlig byggnad där flera olika installatörer kan komma att jobba samtidigt. Det är också skillnad på om apparaten innehåller rörliga delar (motorer) som blir åtkomliga vid städning etc.

Duschen (liksom allt annat) ska kunna frånskiljas, det kommer du inte undan. Frågan är bara hur och var. Som frånskiljare i en bostad duger, rent allmänt, en stickpropp, säkring, dvärgbrytare (godkänd som frånskiljare), JFB (godkänd som frånskiljare) eller huvudbrytare. Det kan dock vara olämpligt att denna frånskiljare även bryter belysningen i badrummet etc. Och det kan vara bra om den finns inom rimligt avstånd. Dessutom kanske du även vill ha en funktionsbrytare på lämplig plats för att undvika oväntad användning eller något...

Snabbspola 8 år frammåt i tiden.

Är detta löst? Vad har man för brytare på väggen idag som inte skriker hej-industri?

D dfgh skrev:
Snabbspola 8 år frammåt i tiden.

Är detta löst? Vad har man för brytare på väggen idag som inte skriker hej-industri?
@Bo.Siltberg har sammanfattat det rätt bra. Vill man inte ha en "industribrytare" i badrummet hade jag monterat en dvärgbrytare som kan låsas och är godkänd som lastfrånskiljande brytare i centralen för att i badrummet montera en 2 eller 3-polig vanlig strömställare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.