7 008 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Säk.brytare . -Ett krav?
Sida 1 av 2
Ska montera ett s.k Duschpalats och undrar om Det är ett krav på allpolig serivebrytare?
Kabeln har dragits på vinden och ner i skarven mellan vägg och tak. Det är en EKK 3G2,5 (16A)
Den går direkt till centralen. Centralen är i "hallen" några meter från badrummet.
SKulle kunna dosa skiten på vinden och dra ner kablar till servicebrytare som blir inom synhåll inne i badrummet. MEN jag vill INTE ha det.
Elektrikern säger att det ska vara så men jag vill verkligen inte.
Kan man inte sätta den bredvid centralen och sätta en märkskylt eller vadsom helst?
Det är ju en villa. Borde man inte få bestämma skälv då? Om jag sätter en med lås på vid centralen så borde det vara okej?
Hoppas på snabbt svar då vi ska ta tag i detta nu =)
Om elektrikern går med på detta så är det okej eller?
Kabeln har dragits på vinden och ner i skarven mellan vägg och tak. Det är en EKK 3G2,5 (16A)
Den går direkt till centralen. Centralen är i "hallen" några meter från badrummet.
SKulle kunna dosa skiten på vinden och dra ner kablar till servicebrytare som blir inom synhåll inne i badrummet. MEN jag vill INTE ha det.
Elektrikern säger att det ska vara så men jag vill verkligen inte.
Kan man inte sätta den bredvid centralen och sätta en märkskylt eller vadsom helst?
Det är ju en villa. Borde man inte få bestämma skälv då? Om jag sätter en med lås på vid centralen så borde det vara okej?
Hoppas på snabbt svar då vi ska ta tag i detta nu =)
Om elektrikern går med på detta så är det okej eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 163 inlägg
Varför ställer du samma fråga i tre olika trådar???
I denna tråd kan jag väl svara då att den normala och bästa lösningen är en brytare innanför dörren till badrummet, punkt :@
I denna tråd kan jag väl svara då att den normala och bästa lösningen är en brytare innanför dörren till badrummet, punkt :@
Samt att man MÅSTE följa tillverkarens anvisningar, så skriver han säkerhetsbrytare SKA det vara säkerhetsbrytare. Och olika fabrikat kan ha olika anvisningar så det gäller att veta vad man ska ha så att man kan kolla hur det ska anslutas.
Vet att jag skrev i flera trådar. SOrry. Men jag skulle iväg och var ivrig på svar. Dumt av mig.
Ang att man MÅSTE följa anvisningar från tillverkaren så står det bara att det ska vara en allpolig brytare.. Inte vart.
Satte en låsbar bredvid centralen några meter bort.
Och till Bo siltberg:
Jag satt och läste ett tag i morse och kom fram till att det är det bästa alternativet. Men Jag ville verkligen inte ha den där. Hade jag gjort nytt badrum så det kunde bli infällt hade jag gjort så.
Men nu hade det blivit utanpåliggande.
=(
tack för eran tid.
det uppskattas verkligen mycket av mig när ni svara på mina "korkade" frågor.
Ang att man MÅSTE följa anvisningar från tillverkaren så står det bara att det ska vara en allpolig brytare.. Inte vart.
Satte en låsbar bredvid centralen några meter bort.
Och till Bo siltberg:
Jag satt och läste ett tag i morse och kom fram till att det är det bästa alternativet. Men Jag ville verkligen inte ha den där. Hade jag gjort nytt badrum så det kunde bli infällt hade jag gjort så.
Men nu hade det blivit utanpåliggande.
=(
tack för eran tid.
det uppskattas verkligen mycket av mig när ni svara på mina "korkade" frågor.
Fast i annan tråd har det påpekats att automatsäkringar, jordfelsbrytare och huvudbrytare i central i bostad kan räknas som säkerhetsbrytare.spik99 skrev:
Om man absolut vill ha en separat säkerhetsbrytare i en central så montera en huvudbrytare som säkerhetsbrytare och välj en som kan låsas med hänglås (kanske alla kan idag?)...
Du har helt rätt att i att tex. en huvud brytare kan vara godkänd som arbetsbrytare/säkerhetsbrytare, Men det är inte givet, vissa förutsättningar i uppbyggnaden av apparaten måste finnas. Det är bla. att brytaren tvingar isär kontaktytorna, att avståndet mellan kontakytoena är minst 3 mm, brytstället ska vara synligt så att man vsuellt kan se att det är brutet.
Var har du fått den infon ifrån? Jag var fram till nu helt säker på att vissa apparater (framför allt roterande såsom värmepump,motorer,bubbelbadkar,tvättmaskin) krävde inviduell synlig säkerhetsbrytare eller synligt brytställe som man kan få genom stickproppsanslutning av tvättmaskin tex.mycke_nu skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 163 inlägg
Kan du peka ut den tråden så att den kan korrigeras.yxis skrev:Fast i annan tråd har det påpekats att automatsäkringar, jordfelsbrytare och huvudbrytare i central i bostad kan räknas som säkerhetsbrytare.
Om man absolut vill ha en separat säkerhetsbrytare i en central så montera en huvudbrytare som säkerhetsbrytare och välj en som kan låsas med hänglås (kanske alla kan idag?)...
HB, JFB, dvärgar etc är inte en säkerhetsbrytare. En säkerhetsbrytare får inte bryta last, ska sitta inom synhåll, vara låsbar, ha tydlig lägesindikering och ev tåla lite mer påkänningar från åska etc. Säkerhetsbrytare används främst i offentliga lokaler. Annars är en säkerhetsbrytare ganska lik en frånskiljare, fast med rutiner kopplad till sig.
HB, JFB, dvärgar etc är frånskiljare endast om de är godkända som frånskiljare.
Jag blandar säkert ihop det med frånskiljare.Smile.75 skrev: