Hej,
Vad tror ni är rimligt att budgetera för markarbete inför byggnation av lekplats?

Göteborgsområdet.
200m2, skog i omedelbar närhet till väg.
Ca 10-15 Träd skall tas ned, massor skall återanvändas på platsen och inte transporteras bort.
En transport får man budgetera för med rotvältorna om vi inte eldar upp dem på platsen, eller så kan den som ta ner träden får dom mot att han tar bort allt.

Tanken är sedan att skrapa av ytlager, lägga markduk och återfylla med sand och träflis.

Redigerat:
Minst två helger om det är privat, är det åt en kommun eller bostadsrättsförening skulle jag gissa på minst 100 000kr

F fribygg skrev:
Minst två helger om det är privat, är det åt en kommun eller bostadsrättsförening skulle jag gissa på minst 100 000kr
Bostadsrättsförening
Tänker du att materialkostnad för markduk och träflis/sand ingår i det?

Kvackatore Kvackatore skrev:
Bostadsrättsförening
Trodde du skulle flisa de avverkade träden på plats.

Bostadsrättsförening
Frågar du på det viset så kan jag gissa 100k anskaffat mtrl kan man förslagsvis lägga på 15% extra efter som det är bekvämt för föreningen om entreprenören skaffar vad som behövs.

F fribygg skrev:
Trodde du skulle flisa de avverkade träden på plats.
F fribygg skrev:
Frågar du på det viset så kan jag gissa 100k anskaffat mtrl kan man förslagsvis lägga på 15% extra efter som det är bekvämt för föreningen om entreprenören skaffar vad som behövs.
Inte så dum idé att flisa träden, det är ekar.

Om man bortser från materialinköp och enbart tänker på att få bort topplagret/rotvältor, vad skulle du uppskatta maskinkostnaden (grävmaskin) för det?

Lekplatser är dyra!
  • Alla redskap måste stå stabilt
  • Redskap ska vara godkända (både för föreningens & barnens skull) annars kan det bli ett j.vla liv
  • Får inte finnas några hårdgjorda ytor under gungor & redskap
  • Markytor ska vara lätta att underhålla, dvs hålla mjukgjorda. Vad pratar några dm djupt "fall vänligt" material.
  • Bra om den är inhägnad.
Ni kan som sagt flisa träden så har ni det fall vänliga materialet gratis.

Här kan du gå in & kolla på lekutrustning & priser.
https://www.hags.com/se/products/playground-equipment/freestanding/climbing

L lat skrev:
Lekplatser är dyra!
  • Alla redskap måste stå stabilt
  • Redskap ska vara godkända (både för föreningens & barnens skull) annars kan det bli ett j.vla liv
  • Får inte finnas några hårdgjorda ytor under gungor & redskap
  • Markytor ska vara lätta att underhålla, dvs hålla mjukgjorda. Vad pratar några dm djupt "fall vänligt" material.
  • Bra om den är inhägnad.
Ni kan som sagt flisa träden så har ni det fall vänliga materialet gratis.

Här kan du gå in & kolla på lekutrustning & priser.
[länk]
Väl medvetna om att lekplatser är dyra. Vi får dock allt sånt gratis då kommunen stänger ner en förskola med 2 år gammal lekutrustning i toppskick. Det är markarbetet som är frågetecknet.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Väl medvetna om att lekplatser är dyra. Vi får dock allt sånt gratis då kommunen stänger ner en förskola med 2 år gammal lekutrustning i toppskick. Det är markarbetet som är frågetecknet.
Jag gissar, utifrån att jag tidigare jobbat inom kommunen dock ej specifikt med sånt här, att ni får nog räkna åtminstone runt 200" exkl moms.

Hittade på nätet.

• Prislista för lekplatsinstallation hos bostadsrättsföreningar, totalt 780 000 kr, inkluderar produkter, installation och frakt enligt 2022 års priser i USA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte lätt att ge ett svar, många faktorer som spelar in....

Jag skulle vilja säga att det bör kosta sisådär 50 - 75 000.

Sen beror det ju lite på hur stora ekarna är, om dom är riktigt stora krävs det ju lite större maskiner kanske.
Men 10 - 15 träd på en lilla ytan så gissar jag på att det inte är några jätteekar...

Sen är ju risken stor att man får lite "storstadstillägg" med, och då kan det nog lätt dra iväg till nästan hur mycket som helst.

Är det inte krav på flisen dvs det går inte bara att flisa med vilken maskin som helst och det måste sorteras/kontrolleras? Flis från en vanlig tugg blir rätt otrevliga att gå på.

Å andra sidan kan ekarna vara mer värda som trä, brännvirke, naturvård eller utsmyckningar. Så jag skulle undersöka det först.

Z z_bumbi skrev:
Är det inte krav på flisen dvs det går inte bara att flisa med vilken maskin som helst och det måste sorteras/kontrolleras? Flis från en vanlig tugg blir rätt otrevliga att gå på.

Å andra sidan kan ekarna vara mer värda som trä, brännvirke, naturvård eller utsmyckningar. Så jag skulle undersöka det först.
Jo, inga skarpa kanter och ingen "nollfraktion"

Z z_bumbi skrev:

Tänker man får ta in någon som jobbar med trädfällning, stubbfräsning och flisning som får konsultera. I första hand skall träden gå till utsmyckning, inramning etc men kommer bli träd över. Vi har erfarenhet från när man slänger in sly i en tugg och blir som sagt inte så trevligt men kanske fungerar bättre när man för in hela stammar förutsatt att man har korrekt maskin för det.

För mig som låter detta som ett ganska tidsödande jobb i timmar, kan vara så att det är bättre helt enkelt använda de träden vi behöver och sedan sälja av resten och köpa fliset i rätt fraktion utifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.