16 688 läst ·
43 svar
17k läst
43 svar
Arbetet tar mycket längre tid än väntat, har jag några juridiska rättigheter?
Medlem
· Västerbotten
· 62 inlägg
Vi hade en liknande situation för några år sedan, nu var det ett försäkringsärende vid vattenskada! Men från att det skulle ta 2-3veckor så tog det nästan 5månader! Vi var utan tvättmaskin i 8 veckor och varmvatten och avlopp till och från under hela perioden! Man blir ju sjukt less!
Dom hade också massor med andra projekt på sidan av, och det var deras försvar! men det är ju inte mitt fel att dom tar på sig för många projekt samtidigt!
Jag hoppas att det löser sig för dig och det är nog som andra säger bara att ligga på och ringa för att få det färdigt!!
Dom hade också massor med andra projekt på sidan av, och det var deras försvar! men det är ju inte mitt fel att dom tar på sig för många projekt samtidigt!
Jag hoppas att det löser sig för dig och det är nog som andra säger bara att ligga på och ringa för att få det färdigt!!
Vad du än gör-betala INTE återstående förrän det är klart.Ceci skrev:Jag råkade ut för samma sak och gick till jurist när jobbet var färdigt.
Att de jobbar någon timme varje dag får de inte göra. Arbetet ska planeras och utföras på ett sätt att det blir så få dagar som möjligt kunden tvingas leva utan ett komplett hem. Jag och min son var utan badrum och kök i 3 månader. Att jag påpekade det hjälpte inte. Tyvärr kunde juristen inte göra så mycket eftersom vi upptäckte att byggfirman var ett målvaktsföretag. Han som påstod att han var ägare hade skrivit företaget i en pensionerad mans namn som hade utmätning hos kronofogden. Min chef rekommenderade honom till mig, han var också ovetande om företagets verkliga natur. Varje gång han var här blev han konstant uppringd av andra arga kunder.
Betala absolut inte mer innan det blir färdigt, du skulle egentligen inte ha betalt något alls för det hjälper inte, de jobbar inte mer för att de fått pengar, de hade kanske jobbat snabbare om du inte gett dem något alls dock.
Byggare som arbetar på det sättet har ingen kompassion. När man låter en liten pojke vara utan dusch, hemlagad mat och med toastol och rinnande vatten på två separata våningar i tre månader har man ingen respekt för andra människor.
Detta har lett till att jag gör så mycket som möjligt själv och tar bara in hantverkare om det är något jag absolut inte kan som rörmokare. Att själv vara projektledare och själv ta in hantverkare som är oberoende av varandra är nog det som funkar bäst. När man tar totalentreprenad är det lätt att råka ut för skojare som har för många projekt på samma gång.
Nja... Ni kan hålla inne 10% av värdet på det som levererats tills entreprenaden är avslutad och godkänd. Inte mer. Det är förstås en bedömningsfråga vad värdet är.Selle66 skrev:
Beställare som vägrar pröjsa skäliga summor får med tiden svårt att få duktiga hantverkare att jobba åt dem då dessa ingår i nätverk numera och rykten sprids lätt.
mvh Findus
Nja större sannolikhet att jag råkade få det från compassione som också betyder medkänsla. Bieffekterna av att vara trespråkig. Det har kommit rejält konstigare ord ur min mun, kompassion är iaf begripligt. Den gången jag sa till min mamma att jag hjälpt en sexårig flicka att svälja hennes 22 åriga storebror var betydligt mer svårtolkat.elmont skrev:
Elmont har tyvärr rätt i att många beställare läser in vad de viss se i en avtalstext.
Att de inte skulle få jobba någon timme en enskild dag är inte riktigt sant. Efter många moment kan det krävas tid för torkning/härdning etc. Man vill ju helst inte tvinga kvar dem då - skall de sitta och fika på beställarens tid?
Som beställare lockas man gärna tro att en tidsangivelse i timmar eller dagar i ett anbud innebär att klockan kan startas när arbetena drar igång och avslutas efter att angiven tid gått.
Är det långhelger eller semesterperiod kan det dra ut på tiden betänkligt, utan att det är fel rent juridiskt.
Det enda som funkar är en skriftlig överenskommelse om färdigställandedatum och en vitesklausul ovanpå det.
De flesta har flera projekt som de jobbar på samtidigt. Det innebär att de som har en deadline som kommer att kosta att överträda alltid har prioritet, medan de som inte har det får utgöra en slags tidsbuffert, dit någon åker bara när de inte har viktigare saker att göra. Beklagligt, men så är det.
Att de inte skulle få jobba någon timme en enskild dag är inte riktigt sant. Efter många moment kan det krävas tid för torkning/härdning etc. Man vill ju helst inte tvinga kvar dem då - skall de sitta och fika på beställarens tid?
Som beställare lockas man gärna tro att en tidsangivelse i timmar eller dagar i ett anbud innebär att klockan kan startas när arbetena drar igång och avslutas efter att angiven tid gått.
Är det långhelger eller semesterperiod kan det dra ut på tiden betänkligt, utan att det är fel rent juridiskt.
Det enda som funkar är en skriftlig överenskommelse om färdigställandedatum och en vitesklausul ovanpå det.
De flesta har flera projekt som de jobbar på samtidigt. Det innebär att de som har en deadline som kommer att kosta att överträda alltid har prioritet, medan de som inte har det får utgöra en slags tidsbuffert, dit någon åker bara när de inte har viktigare saker att göra. Beklagligt, men så är det.
Förstår vad du menar Rafael med prioteringar.
Men hur kan vårt projekt ligga under låg prioritering?
Att köket inte kan användas, visst, vi kan lösa det genom att äta ute..
Vi kan inte sova där, (42kvm lägenhet), plus så har vi ingen el. (Galet)
Finns en divan på 140x100, som ligger i hörnet i allt byggdamm som vi får sova i när vi inte inte kan bo hos vänner.
Tills nu har de inte gjort något som behövts torkas, igår började dem spackla, nu måste det torka - förståeligt. ☺️
Men hur kan vårt projekt ligga under låg prioritering?
Finns en divan på 140x100, som ligger i hörnet i allt byggdamm som vi får sova i när vi inte inte kan bo hos vänner.
Tills nu har de inte gjort något som behövts torkas, igår började dem spackla, nu måste det torka - förståeligt. ☺️
Saxat från Rafael Ospino: Det enda som funkar är en skriftlig överenskommelse om färdigställandedatum och en vitesklausul ovanpå det.
Exakt. Med vitesklausul slipper du råka ut för att hantverkarna får ett betydligt större jobb (mer betalt) som de går in på, vilket medför att ditt uppdrag får vänta. Det ska kosta att skjuta upp ett arbete.
Exakt. Med vitesklausul slipper du råka ut för att hantverkarna får ett betydligt större jobb (mer betalt) som de går in på, vilket medför att ditt uppdrag får vänta. Det ska kosta att skjuta upp ett arbete.
Ingår duktiga hantverkare i samma nätverk som hantverkare som inte levererar det de lovar?findus42 skrev:
Jag börjar förstå att när man beställer nåt av en hantverkare idag ska man ha med en vitesklausul om vite om jobbet inte är klart innan ett visst datum. Det kan sättas med marginal, om hantverkaren säger att jobbet ska ta två veckor så säger man att om det inte är klart efter 2 månader (d.v.s. om det tar mer än fyra gånger så lång tid som hantverkaren sagt) så blir det vite på 10% av beloppet per överskjutande vecka.
Det må så vara, men det som är sant är att arbetet skall PLANERAS så att det kan genomföras på ett bra sätt. I det här fallet så verkar firman inte ha planerat arbetet, då har de inte agerat professionellt.Rafael Ospino skrev:
Hantverkaren prioriterar sin egen plånbok före din bekvämlighet. Inget särskilt förvånande i det. Kostar det dem inget att ditt arbete försenas så lär ditt arbete få prioritet LÅG.daffe123 skrev:Men hur kan vårt projekt ligga under låg prioritering?