2 017 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Elektriker: "Vi arbetar under tuff prispress"
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Elrelaterade olyckor beror inte på en machokultur menar branschorganisation, istället handlar det om tidspress.
Du kan läsa artikeln här: Elektriker: "Vi arbetar under tuff prispress"
Du kan läsa artikeln här: Elektriker: "Vi arbetar under tuff prispress"
Detta är något jag har reflekterat över under flera år. Det slarvas inom alla yrkeskategorier pga tidspress. Skulle säga att de flesta olyckor beror på stress. Byggprojekt startar innan ritningarna är klara, och folk får sen springa runt som yra höns och ändra saker i efterhand. Detta tar man givetvis inte med i tidplanen.
Jag ser fler felkopplingar, både el och vvs, idag än för 5-10 år sedan. Få har tid att läsa installationsanvisningarna och chansar helt enkelt. Inom vvs så orsakar det driftstörningar och ev vattenskada, men slarvar man med el så kan någon dö.
Jag ser fler felkopplingar, både el och vvs, idag än för 5-10 år sedan. Få har tid att läsa installationsanvisningarna och chansar helt enkelt. Inom vvs så orsakar det driftstörningar och ev vattenskada, men slarvar man med el så kan någon dö.
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Det har du alldeles rätt i. Med en accelererande levnadsstandard ökar konsumtionen och därmed lönekraven. Fast vinstmarginalerna måste hållas uppe och då gäller det att spara pengar.L lordi skrev:
Ett tydligt tecken på det är de högst irriterande stavfelen i många tidningar. Gäller både dags- och veckotidningar. Tyder på att redaktionerna är underbemannade vilket givetvis är av kostnadsskäl.
Samma sak med kontorsplatser. De enskilda rummen är ett minne blott - nu ska så många som möjligt klämmas in på minsta möjliga yta. För att ytterligare minska kostnaderna har man dessutom färre arbetsplatser än antal anställda, så kallade aktivitetsbaserade landskap.
Detta är en effektiviseringsspiral som snurrar allt fortare. Vi får lita till att AI-forskningen snart har kommit så långt så vi kan dela med oss lite av arbetsuppgifterna till lågbetalda superintelligenser..
Klicka här för att svara