4 358 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Är verkligen vår elanvändning så extrem?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Ähh sluta jämföra dig med andra och sluta lyssna på vad andras åsikter.
Alla har olika behov/användning, det är endast du själv som kan avgöra vad som är mycket eller inte.
Skulle nån helt ointresserad av teknik, pool, etc. flytta in i mitt hus skulle de säkerligen kunna sänka förbrukningen med 10 000 kWh/år.
Men varför skulle jag bry mig om det?
Jag har de prylar/saker jag vill ha som passar mig, varför skulle jag bry mig om hur andra använder sin el😊
Så länge man själv har råd/tycker det är rimligt så kör på.
Alla har olika behov/användning, det är endast du själv som kan avgöra vad som är mycket eller inte.
Skulle nån helt ointresserad av teknik, pool, etc. flytta in i mitt hus skulle de säkerligen kunna sänka förbrukningen med 10 000 kWh/år.
Men varför skulle jag bry mig om det?
Jag har de prylar/saker jag vill ha som passar mig, varför skulle jag bry mig om hur andra använder sin el😊
Så länge man själv har råd/tycker det är rimligt så kör på.
Berätta lite om släkten? Vad har de för förbrukning?M matthiask skrev:Villa Stockholm, värmer upp 300 kvm, bergvärme + luftvatten, FTX-system och 5 personer boendes. Vi förbrukar 18000 kWH / år. Huset är från 1926, delvis dåligt isolerat. Blandning av 2- och 3-glas.
Vid en diskussion nyligen inom släkten så blev många hela förskräckta över den höga användningen. Jag resonerar att ja, 18000 kWh är mycket, men huset är också stort och har flera personer. Personer påstår att ett hus som drar så mycket kommer vara omöjligt att sälja.
När jag läser runt och jämför tycker jag inte det känns så extremt. Är oron befogad, eller är det bara att diplomatiskt be andra att tagga ned?
Sitt lugnt ner i båten!
Vi bor i 70-tals hus om ca 240 m2 i 3 plan med spabad, bastu och eluppvärmt garage (ca 10C), vi ligger på 45 000 i Umeå.
...Sen kanske man får putsa till det när det närmar dig försäljning. Har stämt av med grannar i samma typ av hus, alla ligger mellan 40-48 000
Vi bor i 70-tals hus om ca 240 m2 i 3 plan med spabad, bastu och eluppvärmt garage (ca 10C), vi ligger på 45 000 i Umeå.
...Sen kanske man får putsa till det när det närmar dig försäljning. Har stämt av med grannar i samma typ av hus, alla ligger mellan 40-48 000
Äsch, vi förbrukar mer trots ett mycket mindre hus.
Jag har ett radhus från 1969, 160 kvm i Stockholm ca 14000kvh/år med vattenburen el, ingen värmepump. Bara dusch, inget badkar. Jag tycker du skall vara nöjd.M matthiask skrev:Villa Stockholm, värmer upp 300 kvm, bergvärme + luftvatten, FTX-system och 5 personer boendes. Vi förbrukar 18000 kWH / år. Huset är från 1926, delvis dåligt isolerat. Blandning av 2- och 3-glas.
Vid en diskussion nyligen inom släkten så blev många hela förskräckta över den höga användningen. Jag resonerar att ja, 18000 kWh är mycket, men huset är också stort och har flera personer. Personer påstår att ett hus som drar så mycket kommer vara omöjligt att sälja.
När jag läser runt och jämför tycker jag inte det känns så extremt. Är oron befogad, eller är det bara att diplomatiskt be andra att tagga ned?
Nej, det är inte mycket skulle jag säga. Vi har ett bostadshus på 160kvm från 2010 med bergvärme som uppvärmning. Med en elbil och garage och lite andra utrymmen med grundvärme igång, kommer vi med tre personer i hushållet upp i ca 19000 kWh per år.
De flesta lekmän verkar helt sakna förmågan att relatera en uppgift till dess sammanhang.M matthiask skrev:
Ja, ni har en högre elanvändning än de flesta inom släkten. Nej, den är inte särskilt hög med tanke på de ytor ni nyttjar och husets skick.
Ser denna oförmåga grassera i alla möjliga frågor. "Herre guuud, kommunen har lagt 2 miljoner på en ny lekplats/cykelbana/fritidsgård; inkompetenta tjänstemän, korkade politiker, avgå alla, rösta på XX 2026!!!". Ja men eh, det är en avskrivningstid på 20 år, kommunens budget är 8.000 miljoner per år, åtgärden är efterfrågad och kommer gynna många.
Men nej, stor siffra = rött skynke = arga gubb-smileys.
Vi använder så mkt med elbil och 190 kvm.M matthiask skrev:Villa Stockholm, värmer upp 300 kvm, bergvärme + luftvatten, FTX-system och 5 personer boendes. Vi förbrukar 18000 kWH / år. Huset är från 1926, delvis dåligt isolerat. Blandning av 2- och 3-glas.
Vid en diskussion nyligen inom släkten så blev många hela förskräckta över den höga användningen. Jag resonerar att ja, 18000 kWh är mycket, men huset är också stort och har flera personer. Personer påstår att ett hus som drar så mycket kommer vara omöjligt att sälja.
När jag läser runt och jämför tycker jag inte det känns så extremt. Är oron befogad, eller är det bara att diplomatiskt be andra att tagga ned?
Klicka här för att svara