Villa Stockholm, värmer upp 300 kvm, bergvärme + luftvatten, FTX-system och 5 personer boendes. Vi förbrukar 18000 kWH / år. Huset är från 1926, delvis dåligt isolerat. Blandning av 2- och 3-glas.

Vid en diskussion nyligen inom släkten så blev många hela förskräckta över den höga användningen. Jag resonerar att ja, 18000 kWh är mycket, men huset är också stort och har flera personer. Personer påstår att ett hus som drar så mycket kommer vara omöjligt att sälja.

När jag läser runt och jämför tycker jag inte det känns så extremt. Är oron befogad, eller är det bara att diplomatiskt be andra att tagga ned?
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
M matthiask skrev:
Villa Stockholm, värmer upp 300 kvm, bergvärme + luftvatten, FTX-system och 5 personer boendes. Vi förbrukar 18000 kWH / år. Huset är från 1926, delvis dåligt isolerat. Blandning av 2- och 3-glas.

Vid en diskussion nyligen inom släkten så blev många hela förskräckta över den höga användningen. Jag resonerar att ja, 18000 kWh är mycket, men huset är också stort och har flera personer. Personer påstår att ett hus som drar så mycket kommer vara omöjligt att sälja.

När jag läser runt och jämför tycker jag inte det känns så extremt. Är oron befogad, eller är det bara att diplomatiskt be andra att tagga ned?
Nja, inte så mycket tycker jag. Bor i Östergötland i trähus från 30-talet tillbygt i omgångar 80/90-tal på 170m2 men med biytor (källare och snedtak) snarare 250m2. Två vuxna och två mindre barn. Drar exklusive billaddning (men inklusive en krypgrundsavfuktare som drar upp förbrukning på sommaren) ca 14000 kWh/år .
 
  • Gilla
matthiask
  • Laddar…
Gjorde även en snabb energideklaration online, som även om den är preliminär så får jag C, och tittar jag på gränsvärdet så ligger vi precis på kanten mellan B och C. Bedömer nog det som helt OK utifrån husets ålder och lägger ner denna oro.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter mycket rimligt i ett gammalt hus från 1928 som dessutom är stort.

Folk brukar inte förstå hur mycket uppvärmd area påverkar. Det går liksom inte att jämföra pensionärsparet som värmer 80 av sina 120 kvadratmeter med 300 kvm värmd yta.
 
  • Gilla
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
Tycker inte det låter så förfärligt mycket för 300 kvm och 5 personer i hushållet, men sedan beror det ju lite på om ni håller 18 grader inne på vinterhalvåret och snålduschar eller om det är komfortabelt där hemma.
 
B boohoo skrev:
Tycker inte det låter så förfärligt mycket för 300 kvm och 5 personer i hushållet, men sedan beror det ju lite på om ni håller 18 grader inne på vinterhalvåret och snålduschar eller om det är komfortabelt där hemma.
Då skulle jag nog säga att huset är inte en bastu på vintern, jag går personligen inte runt i shorts och t-shirt. Även om barnen gör det. Det är väldigt rumspecifikt, men 20 grader skulle jag påstå. Barnens eviga badande gråter man en skvätt över varje gång dock (åtminstone 1 fullt badkar per dag är det, och sedan duschar på det).
 
Tycker inte heller det låter mycket alls. Ligger en bit över 20k med ett mindre hus (men äldre). Har iof lite garageytor också, och elbilen drar 3-4000 kWh per år ungefär.
 
Nä, då tycker jag inte dina 18000kWh är så mycket att gråta över.
 
  • Gilla
matthiask
  • Laddar…
Nej, det är inte mycket i mitt tycke. Det är under medel för motsvarande förutsättningar skulle jag säga. De som köper 300 kvm hus och är fem personer vet att det drar mer energi på samma sätt som de som köper en V8-mercedes inte förväntar sig att den drar 0,5l/milen trots att grannens nya passat gör det.
 
Instämmer. Förbrukningen låter i högsta grad rimlig med ett stort äldre hus och fem personer i familjen, även med värmepumpar och FTX. Varmvattnet drar en hel del och det blir ju mer hushålls-el som går åt också. C i energideklaration är mycket bra för ett äldre hus.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
M matthiask skrev:
Vid en diskussion nyligen inom släkten så blev många hela förskräckta över den höga användningen.
Hus och energiförbrukning har nog inte din släkt riktigt kunskap om, det låter helt normalt utifrån din beskrivning.
 
  • Gilla
Husbonde21 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter mycket rimligt i ett gammalt hus från 1928 som dessutom är stort.

Folk brukar inte förstå hur mycket uppvärmd area påverkar. Det går liksom inte att jämföra pensionärsparet som värmer 80 av sina 120 kvadratmeter med 300 kvm värmd yta.
Precis, nästan alla som raljerar över andras höga förbrukning nämner inte att de typ stängt av halva sitt hus och kör max 20 grader.

300kvm även med bergvärme låter 18000 lågt med 3 barn. Låter ändå som du håller igen. Har man 22,5 grader på 300 kvm har man nog nästan 25-30k med duschar o bad varje dag med barn så precis som oftast är de relativt.
 
Jag tycker det låter mycket bra för så stort hus från den tiden.
 
F
M matthiask skrev:
Villa Stockholm, värmer upp 300 kvm, bergvärme + luftvatten, FTX-system och 5 personer boendes. Vi förbrukar 18000 kWH / år. Huset är från 1926, delvis dåligt isolerat. Blandning av 2- och 3-glas.

Vid en diskussion nyligen inom släkten så blev många hela förskräckta över den höga användningen. Jag resonerar att ja, 18000 kWh är mycket, men huset är också stort och har flera personer. Personer påstår att ett hus som drar så mycket kommer vara omöjligt att sälja.

När jag läser runt och jämför tycker jag inte det känns så extremt. Är oron befogad, eller är det bara att diplomatiskt be andra att tagga ned?
Är väl bara att jämföra i byggahus.se verktyget jämföra elförbrukning?

Själv använder vi ca 7000kwh per år med luftvatten, 135 kvadrat byggts 2005.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.