Hej allesammans!
Ska måla vardagsrummet i lägenheten och har anlitat en målare för att få detta professionellt gjort.
Där satt en äldre strukturtapet, när man drog bort den satt mycket av det bruna pappret kvar bakom. På vissa andra ställen lossnade allt lätt. Bakom tapeten är det betong som lätt smular sig.
I arbetet som målaren ska utföra ingår:
Ta bort all tapet, lägga primer (patentering av vägg), bredspackla, slipa, grunda och måla.
Idag var han där och under 1,5h rev han bort tapet och la primer. Enligt honom är väggen nu redo att bredspacklas.
Jag tycker dock det känns halvdant och att där sitter kvar för mycket lösa rester från tapeten för att kunna spackla. Tycker också mycket av väggen saknar primer / patenteringsfärg?
Jag skulle jättegärna få åsikter från er som har erfarenhet i ämnet!
Bifogar bilder på väggen innan och efter att målaren applicerade primer eller patenterade.
Tack på förhand
Ska måla vardagsrummet i lägenheten och har anlitat en målare för att få detta professionellt gjort.
Där satt en äldre strukturtapet, när man drog bort den satt mycket av det bruna pappret kvar bakom. På vissa andra ställen lossnade allt lätt. Bakom tapeten är det betong som lätt smular sig.
I arbetet som målaren ska utföra ingår:
Ta bort all tapet, lägga primer (patentering av vägg), bredspackla, slipa, grunda och måla.
Idag var han där och under 1,5h rev han bort tapet och la primer. Enligt honom är väggen nu redo att bredspacklas.
Jag tycker dock det känns halvdant och att där sitter kvar för mycket lösa rester från tapeten för att kunna spackla. Tycker också mycket av väggen saknar primer / patenteringsfärg?
Jag skulle jättegärna få åsikter från er som har erfarenhet i ämnet!
Bifogar bilder på väggen innan och efter att målaren applicerade primer eller patenterade.
Tack på förhand
Jag har utfört samma arbete i hela min lägenhet. Jag är dock inte utbildad målare eller snickare.
Det är är inte i närheten av färdigt att spackla på enligt mig, kommer bli ett praktfiasko av rang.
Jag försökte "fuska" på vissa väggar där jag tyckte tapetresterna satt ordentligt fast, men det blir bara skit av alltihop och jag tvingades göra om.
Sån tapetborttagare som gör ånga och sen skrapa med lagom bred spackelspade är det som krävs för framgång, det är dock tidskrävande nått så gud in i hel*ete.
Jag tror jag la 50-60tim totalt på min 3 rummare på 72kvm på att bara ta bort tapet, innan jag började spackla....
Det är helt klart värt det dock, blir tusan känsla av nyproduktion med bredspacklade och målade väggar istället för tapet.
Det är är inte i närheten av färdigt att spackla på enligt mig, kommer bli ett praktfiasko av rang.
Jag försökte "fuska" på vissa väggar där jag tyckte tapetresterna satt ordentligt fast, men det blir bara skit av alltihop och jag tvingades göra om.
Sån tapetborttagare som gör ånga och sen skrapa med lagom bred spackelspade är det som krävs för framgång, det är dock tidskrävande nått så gud in i hel*ete.
Jag tror jag la 50-60tim totalt på min 3 rummare på 72kvm på att bara ta bort tapet, innan jag började spackla....
Det är helt klart värt det dock, blir tusan känsla av nyproduktion med bredspacklade och målade väggar istället för tapet.
Spacklar han nu kommer det nog bli uppenbart var det behöver rivas mer lös tapet, ur en arbetstidssynpunkt kan jag tänka mig att det är mer effektivt än att lägga en massa timmar till på att riva tapet som kanske inte ställer till det.
Hade ett liknande scenario här hemma på lättbetong. Använde ångmaskin för att få bort allt. Kan inte säga om man hade kommit undan med att låta vissa delar sitta kvar men man chansar ju inte när man gör det själv, till sig själv… risken är ju att det lossnar när blött spackel läggs på.
Tack allihopa för svar, de flesta har väl bekräftat det jag var rädd för..
Är grunden inte bra blir heller inte slutresultatet bra.
Nu är frågan hur jag går vidare och lägger upp det för målaren. Han har ju rätt att åtgärda felet men ärligt talat har jag tappat förtroendet när inte ens första steget av grunden utfärdats fackmannamässigt.. Hade helst valt att avbryta arbetet och välja ett annat företag.
Är grunden inte bra blir heller inte slutresultatet bra.
Nu är frågan hur jag går vidare och lägger upp det för målaren. Han har ju rätt att åtgärda felet men ärligt talat har jag tappat förtroendet när inte ens första steget av grunden utfärdats fackmannamässigt.. Hade helst valt att avbryta arbetet och välja ett annat företag.
Klicka här för att svara








