Hej,
Jag vill ta ner markerad vägg men har inte tillträde till huset ännu. Någon som kan hjälpa mig avgöra om den är bärande?
Tack på förhand.
Mvh Patrik
Jag vill ta ner markerad vägg men har inte tillträde till huset ännu. Någon som kan hjälpa mig avgöra om den är bärande?
Tack på förhand.
Mvh Patrik
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 628 inlägg
Eftersom det finns en vägg i källarplan direkt under den vägg du vill riva, är den sannolikt bärande. På sektionsritningen ser du att källargrunden är förstärkt under den bärande väggen också.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 628 inlägg
Kan och kan, ja, för det mesta kan man ändra på en bärande byggnadsdel, men det måste växlas av ordentligt. Speciellt eftersom det redan finns en avväxling på samma vägg i källarplan. Ett proffs bör räkna på detta, konstruktör eller byggnadsingenjör är lämpligt.
(Något annat som kan vara lämpligt är att se värdet av väggar i huset. Väggar skapar avskildhet och ger bättre möjligheter till möblering, exempelvis. )
(Något annat som kan vara lämpligt är att se värdet av väggar i huset. Väggar skapar avskildhet och ger bättre möjligheter till möblering, exempelvis. )
Vad som är inritat på källarplan påverkar inte markplan. Ingen vägg är inritad på sektionsritningen, så den ska inte vara bärande. Dock är det i vissa hus så att innertaket hänger på väggarna, elelr att huset satt sig med åren. Det senare märker du genom att handsåga i en stående regel. Om sågen nyper fast så är regeln i viss mån bärande, trots att den inte är inritad på sektionsritningen. Observera att detta test inte ska utföras för att kolla om en vägg som ÄR inritad på sektionsritningen är bärande elelr inte. Det är bara en kontroll.
Hej Anna,
tack för det inspelet. Det var faktiskt så jag också tolkade ritningen, men det verkar inte vara helt självklart då jag får olika svar. Blev också kontaktad av en konstruktör som menar att väggen högst sannolikt är bärande. Har kontaktat hus-tillverkaren och hoppas att de kan ge mig ett 100% svar.
tack för det inspelet. Det var faktiskt så jag också tolkade ritningen, men det verkar inte vara helt självklart då jag får olika svar. Blev också kontaktad av en konstruktör som menar att väggen högst sannolikt är bärande. Har kontaktat hus-tillverkaren och hoppas att de kan ge mig ett 100% svar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Med tanke på att vinden är inredd skulle jag i ett första steg anta att väggen är bärande.
Att den inte är utritad på sektionsritningen innebär inte att den inte är bärande.
Det man kan göra är att kolla om takstolen är tillräckligt stark för att vara fribärande.
Att den inte är utritad på sektionsritningen innebär inte att den inte är bärande.
Det man kan göra är att kolla om takstolen är tillräckligt stark för att vara fribärande.
Klicka här för att svara