Hej! Renoverar ett hus byggt 1929.

Jag misstänker att denna vägg är bärande. En kompis påstår att den inte är det. Vad säger ni som har koll?

Bifogar de ritningar jag har på huset.

/Tompalito

• Ritningar av ett hus från 1929 med en röd pil som pekar på en vägg i köket på bottenplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning från 1929 av ett hus med markerad vägg i rött.
    Skapa konto
Det är mycket sannolikt att väggen är bärande, och det baserar jag på att den är genomgående på alla 3 planen.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Det kan också vara så att väggarna är av plank, och därmed ska även de andra väggarna ses som bärande i viss mån. Jag är osäker på när Stockholms stads småstugubyrå gick över till regelverksväggar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Samma resultat här men då framför att man knappast hade 7 m lång bjälkar så någon
1 16386 skrev:
Jag är osäker på när Stockholms stads småstugubyrå gick över till regelverksväggar.
Knappast på 20-talet i alla fall, det är väl mer en teknik som kom efter andra världskriget?

• Gilla
tompalito
  • Laddar…
Vad jag läst var man tidiga med det för egnahemshusen som byggdes i Stockholm. Man använde färdiga element istället för att bygga väggarna på plats redan 1927. Men väggelement kanske ändå var plankväggar?

• Gilla
tompalito och 1 till
  • Laddar…
Har ägt identiskt hus byggt 1927 och väggen är bärande. Väggelementen är INTE plankväggar.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är mycket sannolikt att väggen är bärande, och det baserar jag på att den är genomgående på alla 3 planen.
I would say it's very likely not load-bearing. To stabilize the longitudinal and knee walls, the floor beams should run between them—that is, on the shorter side. In such cases, the exterior walls are load-bearing. This wall, and those above and below it, serve a stabilizing function, so any changes require professional advice. The fact that the walls are exactly on top of each other is a characteristic of old-school builders who created "clean" structures. Eg. It was once unthinkable to connect truss rods between nodes. Today, with tension rods in the lower chord, this is common. The result? After the memorable storm Alfrida, the cathedral in Uppsala stands, but many new buildings were destroyed.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
@sturnus , du har förmodligen rätt. Det är skillnad på väggar som är bärande och stabiliserande.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Vad jag läst var man tidiga med det för egnahemshusen som byggdes i Stockholm. Man använde färdiga element istället för att bygga väggarna på plats redan 1927. Men väggelement kanske ändå var plankväggar?
T tompalito skrev:
Hej! Renoverar ett hus byggt 1929.

Jag misstänker att denna vägg är bärande. En kompis påstår att den inte är det. Vad säger ni som har koll?

Bifogar de ritningar jag har på huset.

/Tompalito
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
@sturnus , du har förmodligen rätt. Det är skillnad på väggar som är bärande och stabiliserande.
Så här ser väggen ut, stående plank på 50 mm reglar. Är det det som kallas plankvägg?

• Vägg med stående plankor monterade på 50 mm reglar, visar en potentiell plankvägg i en renoveringssituation.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.