Hej! Renoverar ett hus byggt 1929.
Jag misstänker att denna vägg är bärande. En kompis påstår att den inte är det. Vad säger ni som har koll?
Bifogar de ritningar jag har på huset.
/Tompalito
Jag misstänker att denna vägg är bärande. En kompis påstår att den inte är det. Vad säger ni som har koll?
/Tompalito
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Det är mycket sannolikt att väggen är bärande, och det baserar jag på att den är genomgående på alla 3 planen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
I would say it's very likely not load-bearing. To stabilize the longitudinal and knee walls, the floor beams should run between them—that is, on the shorter side. In such cases, the exterior walls are load-bearing. This wall, and those above and below it, serve a stabilizing function, so any changes require professional advice. The fact that the walls are exactly on top of each other is a characteristic of old-school builders who created "clean" structures. Eg. It was once unthinkable to connect truss rods between nodes. Today, with tension rods in the lower chord, this is common. The result? After the memorable storm Alfrida, the cathedral in Uppsala stands, but many new buildings were destroyed.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
1 16386 skrev:
T tompalito skrev:Hej! Renoverar ett hus byggt 1929.
/Tompalito
Så här ser väggen ut, stående plank på 50 mm reglar. Är det det som kallas plankvägg?SågspånPappspikEternit skrev:
Klicka här för att svara